Zubka, binnenkort helaas ook in Nederland

Logotype Zubka Referral recruiting is vooral een word of mouth activiteit. Toch zijn er aardig wat online spelers die proberen dit model naar het web te vertalen; zoals Zubka, Spotajob, H3, Jobtonic en ongetwijfeld vele anderen.

En we hadden natuurlijk ook nog Jobster, maar die heeft zich op weg naar de afgrond al zo vaak opnieuw uitgevonden dat het volstrekt onbekend is wat dat nu is.

Vandaag wil ik het eens wat uitgebreider over Zubka hebben. Met name omdat deze online referrer naar Nederland schijnt te komen.

Het bedrijf
Zubka is in 2006 gestart door Armando Ruffini (CEO) en David Shieldhouse (niet langer bij Zukba actief).

Zubka werd ineens bekend toen The Guardian in oktober 2006 het bedrijf in een lijstje van 10 UKstartups opnam. Wat leidde tot funding door Benchmark Capital (onder meer Bebo, Habbo Hotel) van meerdere miljoenen ponden, begin 2007.

En dat is buitengewoon jammer, getuige mijn analyse van deze ‘dienst’ van eind november 2007:
Bij dit systeem kan ik geen bestaande relaties downloaden; ik moet ze met de hand invoeren… Een geïnteresseerde uit mijn netwerk kan niet direct reageren, ik moet de gegevens van die geïnteresseerde zelf doorsturen…. Dit is een gemankeerd proces dat nog eens extra knullig aanvoelt door een infantiele interface. Het bedrijf is bij toeval over funding gestruikeld; haar doodsstrijd zal dus nog lang duren.

De infantiele interface
De interface is sindsdien gepimpt; de puzzelstukjes hebben tandjes gekregen…

Verder de homepage er nog steeds even infantiel uit:

Homepage Zubka

Maar goed, het stomme monstertje van Monsterboard heeft ook niet in de weg van het succes gestaan.

Het gaat natuurlijk niet in eerste aanleg om de look. Maar ook op usability vlak laat Zubka zien weinig in huis te hebben.

Het gemankeerde proces
Dit is natuurlijk veel erger dan een stompzinnige interface. En Zubka laat met name in het proces steken vallen. Door het referrers zo moeilijk mogelijk te maken.

Ik sprak ongeveer een jaar geleden met Armando Ruffini en vroeg hem waarom Zubka een referrer verplicht om bij een referral steeds opnieuw de gegevens van een mogelijke kandidaat in te vullen.

Zijn antwoord: Omdat je wel wat moeite mag doen als je een referral fee op wilt strijken.

Ongelogen! Oftewel, Zubka maakt het hun belangrijkste asset (de referrer) zo moeilijk mogelijk om een online referral te realiseren…

Maar Ruffini schijnt een beetje bij zinnen te zijn gekomen, want tegenwoordig is het mogelijk om kandidaten te bewaren.

Maar daar schiet je als referrer natuurlijk nog steeds bitter weinig mee op. Want als je dit echt makkelijk zou willen maken, dan laat je referrers natuurlijk hun electronische Rolodex uploaden (Linkedin, Yahoo, Gmail, Outlook, etc.). Tenslotte zijn dat de mensen die ze kennen en eventueel kunnen attenderen op een interessante baan.

Maar dat is volstrekt onmogelijk bij Zubka.

En als referrer moet ik van alles over de kandidaat invullen, naast de obligate contcactgegevens:

invulformulier referrer

Vervolgens stuurt de referrer deze informatie door naar de kandidaat; die een e-mail krijgt waar heel wat aan mankeert; maar het ergste is wel de enorme disclaimer, in een heel klein lettertypje. Hier de voorlaatste zin van de disclaimer:

You are fully responsible for checking this email and any attachments for viruses and we accept no liability if such a virus is transmitted.

Hoe komen ze erbij; deze e-mail wordt verzonden van de Zubka servers; dus als er een virus inzit kan die toch maar van één plek afkomstig zijn…

Maar goed, als je dan nog gek genoeg bent om op de link in de e-mail te klikken kom je als kandidaat op dit scherm terecht:

Invulformulier kandidaat

En moet je dus blijkbaar een reactie geven op de boodschap van de referrer. Kan dat niet via de e-mail die ik heb ontvangen? Wat gebeurt er met de gegevens die ik hier invoer? Hoe krijg ik het voor elkaar om uit dit systeem verwijderd te worden?

Vragen waarop Zubka een antwoord schuldig blijft.

Als ik als kandidaat geen CV plak kan de referrer niet verder; hij krijgt dan een reactie van de kandidaat en hij zou vervolgens weer via Zubka terug moeten reageren. Lang leve zinloze webforms…

Als een kandidaat interesse heeft moet een CV worden toegevoegd; en vervolgens kan de referrer de hele zaak naar het bedrijf toesturen. Via Zubka natuurlijk.

Dit is meer werk dan een marathon lopen.

De toekomst?
Zubka heeft funding gekregen. En een hele hoop media aandacht. Met een volstrekt waardeloze oplossing. Ondertussen is Zubka Duitsland gestart, en Zubka Nederland volgt dus binnenkort.

Voorlopig zitten we dus met de volgende overbodige online recruitment oplossing opgescheept, todat het geld opdroogt.

En dat laatste moet onvermijdelijk gebeuren want Zubka meldt nergens iets over haar resultaat; wel over hoeveel referral fees er nu bij elkaar op de site staan. Dus het lijkt met de omzet niet echt lekker te gaan.

Geef een antwoord

61 Comments
  • Kaan Anit
    says:

    Beste Mike,

    Dank voor je reactie en mening. Ik stel voor dat we binnenkort elkaar eens ontmoeten. Marc en ik hebben elkaar deze week ook in persoon ontmoet en dat werkt toch wel prettiger.

    Zo heeft hij een beter beeld wie er bij Zubka in Nederland betrokken is.

    Daarnaast hebben we leuk gesproken over andere initiatieven in de markt, zoals MrSearch en de Recruitment Toolbox, maar wie weet zal Marc daar binnenkort over bloggen.

    Ik wil jou in ieder geval bij deze bedanken: Zubka is momenteel het meest gelezen en besproken onderwerp op Recruitmentmatters en daarmee bevestigen we toch maar weer het klimaat in Nederland:

    Zonder zelf bondscoach te zijn, hebben we allemaal een kritische mening over het elftal.

    Groet, voor nu,

    Marco

  • Marc Drees
    says:

    @Mike:

    Hoewel het mij prettig correct aanvoelt is het daarmee nog niet waar. Maar onderstaande informatie, heb je daar een feitelijke onderbouwing van?:

    Aangebracht door bureau’s/digitale snelweg – kandidaat blijft gemiddeld 1 jaar
    Corprate recruiter – kandidaat blijft gemiddeld 3 jaar
    Referral door collega’s – kandidaat blijft gemiddeld 4 jaar
    alumni netwerken – kandidaat blijft het langst

  • Mike
    says:

    @Kaan,

    Even een stukje van jouw overnemen, Je weet (net als ik) dat de recruitmentmarkt enorm veel “makelaars” heeft waarvan: Niet iedere recruiter heeft een goede of geweldige trackrecord. Is het dan niet beter om de recruiter (die toch 20% tot 25% of meer rekent) te vervangen en in ieder geval kosten te verlagen?

    Als recruiter en zogenaamde expert zet ik sowieso veel vraagtekens betreffende de digitalisering. Niet zo zeer qua succes! want dat is aantoonbaar, maar juist bij deze kostenverlaging. het onpersoonlijke, cv schuiven en aanbieden door ieder ( niet alleen bij zubka, maar zeker ook door de CFS ’s van deze wereld ) zijn zeker niet zaligmakend en alles behalve kostenverlagend. Simpelweg om het feit dat de omloopsnelheid van een kandidaat fors toeneemt, dus je zal hem sneller moeten vervangen wat uiteindelijk veel meer geld kost. Wat ik bedoel is:

    Aangebracht door bureau’s/gigitale snelweg – kandidaat blijft gemiddeld 1 jaar
    Corprate recruiter – kandidaat blijft gemiddeld 3 jaar
    Referral door collega’s – kandidaat blijft gemiddeld 4 jaar
    alumni netwerken – kandidaat blijft het langst

    Maar juist de interne recruiter vervangen, dan zijn we weer terug bij af. Toegegeven, zoals de rol nu wordt vervult bij pakweg 90% van de bedrijven moet deze anders worden ingericht, richting marketing en sales, maar juist de rol van recruiter moet niet vervangen worden maar de inrichting ervan.

    Uiteraard ben ik nieuwsgierig hoe dit soort netwerken van recruitment zich gaan ontwikkelen, wat de strategie is op lange termijn!! maar goed, anders maar een keer lunchen…:)

    Nogmaals niets persoonlijk, helemaal niet, maar aan de eneke kant moet er vernieuw worden en gedigitaliseerd, aan de andere kant vergeet men the human factor en ‘verlang’ik wel soms naar dat echte een op een gesprek, geschreven brief en afsoraak was toch afspraak? maar dat is heel andere discussie..

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Jorrit,

    Voor straks alvast een goede morgen. Dank je voor de correctie, je hebt (wederom) volledig gelijk.

    Tot maandag.

    Kaan

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Bas,

    Ook een goede morgen.

    Ten eerste mijn excuses aan jouw adres: Ik wilde je niet zozeer corrigeren maar wilde er zeker van zijn dat je je met het juiste onderwerp bemoeid. Ik zag namelijk op het internet vele discussies gaan over referrel en dat zou jammer zijn zo na je vakantie om je daarin te mengen.

    Maar heb je het over hetzelfde onderwerp? Be your own guest.

    Kaan

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc,

    Ook jij een goede morgen. We leven niet in twee andere werelden, dat zou weer een geheel andere discussie op gang brengen en daar zijn andere blogs voor.

    Wat Bas betreft, hij draagt deze titel als bemoeial en dat bevestigd ik alleen maar. Wat ik echter op Linkedin kan lezen (dit klopt toch?) heeft Bas toch meerdere petten op. Dus hoe moet ik het anders lezen?

    Tot straks.

    Kaan

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Mike,

    Ten eerste, een goede morgen. Ik moet je gelijk geven dat het werk van een recruiter niet kan zonder menselijke tussenkomst. Dus dat zit met Zubka wel goed, want hier werken zowel intern als extern veel mensen aan.

    Zodra Zubka gebruikt gaat worden in Nederland (door klanten, kandidaten en connectors) zul je alleen maar meer menselijke tussenkomst krijgen. Wat dit betreft geef ik je gelijk.

    En wat recruitment betreft, natuurlijk kan een geautomatiseerde dienst of digitale dienst niet alles vervangen, maar ik denk dat je het toch wel met mij eens bent dat je niet meer naar de markt moet om een auto te kopen, niet meer per definitie een makelaar moet gebruiken voor een huis en ook niet per definitie een recruiter voor een baan. Anders zou Marktplaats niet werken, Funda geen bestaansrecht hebben en ga zo maar door.

    Wel zullen de autoverkopers, de makelaars en de recruiters (om maar een aantal intermediairs te noemen) blijven bestaan, maar je zal toch wel met de tijd mee moeten gaan.

    Referral recruitment is niet zaligmakend en zal niet de gehele recruitmentmarkt veroveren: Het heeft al lang een plek ingenomen (zowel intern als extern), is al zowel geautomatiseerd als digitaal te vinden en zal een verdere plek in kunnen nemen.

    Het blijft een menselijk iets: Wil je het gebruiken, heeft het voordelen, dan gebruik je het. Wil je een huis kopen met tussenkomst van een makelaar (met of zonder veel ervaring), dan doe je dat toch lekker…

    Zonder achternaam weet ik niet wie je bent en wat je trackrecord is. Je weet (net als ik) dat de recruitmentmarkt enorm veel “makelaars” heeft waarvan: Niet iedere recruiter heeft een goede of geweldige trackrecord. Is het dan niet beter om de recruiter (die toch 20% tot 25% of meer rekent) te vervangen en in ieder geval kosten te verlagen?

    Ik denk dat voldoende corporate recruiters best een alternatief zouden willen voor sommige recruiters of zelf recruitmentbureaus.

    Nu beaam ik niet dat jij in deze categorie valt, ik ken je namelijk niet en ga ervan uit dat je wel de ervaring hebt. Dan begrijp je zeker wat ik bedoel.

    Referral recruitment is een mooi alternatief…

    Kaan

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Mike,

    Leuk edat je mij kent uit de CFS tijd. Ik ben nu meer benieuwd dan tevoren welke Mike er achter jou schuilt.

    Is er een achternaam beschikbaar?

    Kaan

  • Jorrit Blok
    says:

    @Kaan
    Hoewel ik niet bekend wil staan als iemand die op de bres wil staan voor Bas zijn spellingvaardigheden 🙂 wil ik deze keer een uitzondering maken. Gewoon even tussendoor. Want ik vind het echt niet kunnen dat je Bas aanvalt op zijn spelfoutje (referel) met de volgende zinsneden:

    “Waar ik het niet eens mee ben is dat het niet werkt als je het automatiseerd of digitaliseerd. Het blijft, zelfs als je het automatiseerd of digitaliseerd, een stukje mensenwerk.”

    Voor de enigzins in het Nederlands geschoolde medemens: “automatiseerd” en “digitaliseerd” zijn in beide gevallen waar ze gebruikt worden werkwoorden in de tegenwoordige tijd. En dat betekenT dat je ze met een T schrijft. Vier fouten in een stukje waarin de auteur een ander met zijn spelvaardigheid complimenteerT. Chapeau!

  • Mike
    says:

    @ Kaan en de rest…

    Kort mijn achtergrond, zelfstandig ondernemer, interim recruitment specialist, hunter volgens de oude wetten…
    Persoonlijk ken ik je nog vanuit CFS.

    De toepassing van het aanbrengen van goede cv’s vanuit netwerken wordt al heel wat jaren toegepast, met en zonder succes… Als men mensen aanbrengt die ook daadwerkelijk eerste graads zijn dan kan het werken. Wildgroei is datgeen waar je absoluut voor moet oppassen. Bij concepten als die van Zubka kan je eigenlijk iedereen aandragen die je maar wilt. Iedereen kan recruiter zijn, en zeker veel eenpitters zullen op vacatures hun kleine en grote databases doorspitten en ‘onbekende’ op voorstellen. Immers veel schieten is voreg of laat succes, succes is omzet. In een zeker stadium loop je bij werkgevers tegen de corporate of interim recruiter aan die niet meer in zee willen met deze aangeboden profielen. Het is geen persoonlijke aanval, maar we hebben inderdaad met mensen te maken, met ieder zijn eigen wensen, zijn eigen kunnen en kennen, dus JA, alles met de MENSELIJKE TUSSENKOMST, immers anders zal je nooit vraag en aanbos kunnen matchen. De huidige markt is zeker niet zaligmakend en vraagt naar specifieke doelgroepmarketing, geen massa vernietigingswapen als Zubka, het zal in den beginne even werken, maar snel weer verdwijnen.

    Done it…. Ja, er zijn vergaande plannen geweest om kandidaten via een dergelijke systeem aan te brengen, kandidaten die al ‘hingen’ aan iemand kreeg meer fee dan de andere etc etc etc… Juridisch gezien onhaalbaar, dit wordt namelijk gezien als een pyramide spel. De jongens van ACN weten er alles van en hebben heel veel juristen in dienst….Daarbij kwam ik erachter dat mensen alleen in hu netwerken kijken als je dit persoonlijk doet, offline en een nette opvolging geeft. Alleen al de vele CV’s die aangeboden zullen worden via zubka zullen op grote problemen stuiten. Immers men weet dat zelfs in deze markt feedback en goede opvolging heel ver te zoeken is, dus hoe onpersoonlijker hoe minder hard er voor gevochten wordt..

    En linked….. dat is op geen enkel vlak te vergelijken met H3, spotajob, zubka, friendhunter en wat er nog mag komen.

  • Marc Drees
    says:

    @Kaan:
    Waarschijnlijk leven we in verschillende werelden, met verschillende talen. Laten we het er maar op houden dat het leven daardoor interessanter is.

    Verder ben ik blij dat je Bas zijn bestaansrecht gunt, ik ben ervan overtuigd dat hij anders direct als professioneel bemoeial was gestopt. En ik ben al even blij dat ik mijn aannames heb mogen maken over Zubka (en eventueel andere items). Wat een opluchting!

    Ten aanzien van petten; goed lezen is niet iedereen gegeven…

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc,

    Het fijne van digitaal (of online, of geautomatiseerd) is dat je informatie die je niet hebt kunt vinden.

    Zo heb je ook jouw aannamens mogen maken over Zubka (en eventuele andere items), zo heeft Bas natuurlijk bestaansrecht als proffesionele bemoeial.

    Gebruik je de aanwezige informatie 1 op 1, dan staat toch duidelijk dat Bas verschillende petten heeft. Of zeg je nu dat Linkedin ook niet werkt?

    Kaan

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Bas,

    Leuk dat je direct na je vakantie je ermee bemoeid. In een ieder ander geval zou ik zeggen: “leuk dat je je in het gesprek mengt” echter ik zou je naam hier geen eer mee aan doen.

    Wat je opmerking betreft met betrekking tot referral recruitment (referral is met een ‘a’ na de dubbel ‘r’ anders hebben we het over iets heel anders): Ik ben het helemaal met je eens: het werkt als een trein als je het goed doet.

    Waar ik het niet eens mee ben is dat het niet werkt als je het automatiseerd of digitaliseerd. Het blijft, zelfs als je het automatiseerd of digitaliseerd, een stukje mensenwerk.

    Je geeft hier domweg een mening want kant nog wal raakt: Je beaamt hiermee dat je eigen werk (onder andere Digitaal-Werven) dus volledig onzin is zonder menselijke tussenkomst.

    Tevens vreemd dat jij als Marketing consultant Europe (A.I.) at Broadbean Technology dit zodanig durft te beschrijven: Broadbean gelooft blijkbaar wel in Zubka aangezien zij een koppeling hebben.

    Je doet je naam eer aan en geeft meer dan een mening. Daar waar ik Marc vraag het te onderbouwen, wil ik je dezelfde vraag stellen.

    En Marc, over “petten” gesproken: Als ik veel petten op heb, heeft Bas er dan zeker niet te veel op als huisblogger?

    Met vriendelijke groet,

    Kaan

    Kaan

  • Bas van de Haterd
    says:

    Wat een discussie, wat ben ik blij dat ik op vakantie was toen dit losging…

    Tja, heel kort samengevat: ja, referrel recruitment werkt, als een trein, als je het goed doet. Helaas zit in goed doen automatisch een menselijke component en is het ‘minder arbeidsintensief maken’ zoals Kaan hier noemt de doodsteek van elk goede referral programma (sterker, van het meeste goede recruitment). Want recruitment is mensenwerk en mensen doen zaken met mensen. Punt.

    Ja, je kan sommige zaken goed digitaliseren zodat het makkelijker is. Maar daar gaat altijd een stukje kwaliteit verloren. Soms valt dat mee (multi posting bijvoorbeeld zou je eigenlijk voor elk board een andere vacature moeten schrijven op basis van het type bezoekers, maar dat kunnen de meeste mensen toch niet blijkt, één vacature vanuit meerdere gezichtspunten schrijven), dus daar valt het mee. Kandidaat bewaking (zoals in een ATS, zorgen dat je op gezette tijden contact zoekt) is ook iets goeds om te automatiseren. Het benaderen van kandidaten niet, automatische mails… bah. Referral recruitment in automatisering: doodsteek doorgaans. Kleine stukjes kan je doen en ik ken een paar partijen die heel specifieke zaken doen waarvan ik denk: het kán werken, maar tijd zal het leren.

  • kaan anit
    says:

    Beste Nienke,

    Ook leuk dat je je in het gesprek mengt. Ik geef aan dat het een interessant artikel is, niet dat alles uit het artikel interessant is. En op je commentaar sales en starters functies, wie weet. Een goed idee is weer geboren.

    Kaan

  • Marc Drees
    says:

    @Kaan:
    Ik geef alles een kans, maak je geen zorgen! Maar dat laat onverlet dat het lezen van de signalen aan de kant van de weg ongelukken kunnen vermijden.

    Overigens, wil je een echt platte referral dienst zien: check RecruitmentMatters dan even met de zoekterm “Notchup”. Daar kan ook Zubka nog wat van leren.

    En morgen ben ik elders 😉

  • Nienke Smit
    says:

    @Kaan, het genoemde artikel is wel de ultieme nachtmerrie (referral ruil en referral ketting.. het betere pyramidespel met levende wezens??)Nee ik geloof ook niet dat Nederland erg warm loopt voor referral recruiting, althans niet in betaalde vorm. Ik kan maar twee type vacatures bedenken waar het wellicht werkt: salesfuncties (dan kunnen we spreken over natuurlijke selectie als je zelfs je vrienden verkoopt 😉 of startfuncties (waar ook je vrienden nog niets te verliezen hebben). We zullen zien.

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc,

    “Er zijn vele voorbeelden van failures; en zo ook bij referral recruiting. Zowel offline als online.”

    Je geeft dit aan echter, zoals ik je al eerder heb aangegeven, geef het een kans. Men heeft Kangarooster toch ook een kans gegeven?

    Tot morgen bij ons op kantoor.

    Kaan

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Mike,

    Leuk dat je je in de discussie mengt. In je schrijven geef je aan “done that….”

    Voor mijn duidelijkheid: Wat is je achtergrond en wat heb je “gedaan”? Ben zeer benieuwd.

    Naast je mening dat dit in Nederland niet werkt (wat niet geheel correct is, het gebeurd op grote schaal zowel intern als extern, maar daar wil ik het niet over hebben) geef je tevens je mening over multi-level ( recruiting )marketing in de nederlandse markt. Ik ken bedrijven, die je ongetwijfeld ook kent, die dit wel succesvol doen in de recruitment markt.

    Een hiervan is New People, daarnaast doen bedrijven als VNU dit ook succesvol. Dus je tweede statement is ook niet echt op zijn plaats.

    Als laatste, we hebben gedacht over kandidaten die door verschillende mensen worden aangebracht. Hier hebben we dan ook een oplossing voor.

    Heb je vragen dan hoor ik dit graag van je.

    Met vriendelijke groet,

    Kaan

  • Marc Drees
    says:

    @Mike:
    Er zijn vele voorbeelden van failures; en zo ook bij referral recruiting. Zowel offline als online. De meest in het oog springende is Jobster die begon als online referral om vervolgens meerdere metamorfoses te ondergaan om waarschijnlijk eind dit jaar roemloos te sterven.

    Maar dat wil niet zeggen dat (online) referral toepassingen a priori ten dode zijn opgeschreven. Hoewel ik in alle eerlijkheid nog geen succesvolle toepassing heb gezien. Tenslotte worstelt ook H3 met haar business model, en Zubka… afijn daar is al voldoende over gezegd.

    Online referral diensten kunnen mogelijk werken als ze een onderdeel zijn van een reeds bestaande offline referral inspanning en als ze geintegreerd zijn in reeds bestaande distributiekanalen.

    Zonder deze voorwaarden zijn dit soort diensten geen lang leven beschoren. Tenzij ze funding krijgen… Dan kan het langer duren. Maar de survival of the fittest is onontkoombaar; en de fit van pure play online referral services is er eenvoudigweg niet.

  • Mike
    says:

    @Kaan
    Betreffende deze hele mooie discussie, hoe ga ik dit juist formuleren. Reeds in 2006/7 plannen gehad voor de zubka ‘hype’ over te brengen naar Nederland. Waar ik jullie niet over hoor en zeker Kaan niet, NEDERLAND. We hebben hier te maken met een land wat niet HARD loopt voor 1000 euro meer of minder. geloof me, referral systemen, incentives of die iphone werken niet hier. Did it, done it en never will do it again. Er zijn maar zeer weinig bedrijven/producten succesvol geweest in deze manier van multi-level ( recruiting )marketing in de nederlandse markt, sterker nog, hoe gaan jullie om met kandidaten die door meerdere mensen aangebracht worden? Ik ben ervan overtuigd dat dit komt en gaat…..

  • Marc Drees
    says:

    @Kaan:
    Druk, druk, druk. Onder meer met een artikel over Nederlandse online referall programma’s. Inderdaad meervoud. En dan heb ik het niet alleen over Zubka en Spotajob.

    En zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik altijd bereid tot een afspraak maar dat zal pas ergens in de loop van juli gaan worden. Ik moet namelijk ook nog werken, bv. om een site als RecruitmentMatters te bekostigen…

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc,

    mijn uitnodiging staat nog steeds. Heb echter nog geen reactie ontvangen.

    Is er een bepaalde dag die jij in gedachte hebt? We gaan namelijk 30 juni live zoals je nu weet, misschien dat we samen kunnen kijken hoe je er iets positiefs over kunt schrijven (dit zal je vast lukken wanneer je weet wie er achter de nederlandse launch zit).

    Ik hoor graag van je.

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc,

    Ik hoor graag van je wanneer je kunt. Je bent altijd welkom.

    Heren, als startende blogger moet ik voor nu afhaken. Dank je voor de input, zowel jij Marc, als jij Jorrit.

    Een hele fijne dag nog en tot?

    Kaan

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc,

    Inderdaad lang leve het internet. Ik onderschat je niet en ben zeer onder de indruk van je lange lijst van successen. Ik hoop een dag hetzelfde te mogen laten zien.

    Zeker het ondernemende in je spreekt mij zeer aan. Chapo.

    Toch zal ik je moeten corrigeren met betrekking tot je “assumptions”. Je weet wat ze zeggen over assumptions toch?

    Ik ken wel de financiële situatie van Zubka (we hebben iedere maand een update dus ook over de financiële situatie). Het zou toch raar zijn als ik die niet ken in mijn positie?

    Om de toon toch luchtig te houden (Jorrit, dank daarvoor): ik zou je graag een keer willen ontmoeten en je bent dan ook van harte welkom op ons kantoor in Amsterdam (naast het Okura).

    In afwachting van je reactie.

    Kaan

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Jorrit,

    Als eerste een reactie op jouw emails. Dank voor de sympathie en voor de positieve woorden. Ik deel deze volledig met je.

    Inderdaad is Zubka in Nederland een start up en is een positieve benadering naar mijn inziens de juiste.

    Dank daarvoor.

    Met vriendelijke groet,

    Kaan

  • Jorrit Blok
    says:

    @Marc
    Ik had ook beter moeten weten he….neem maar van mij aan dat ik niet gauw mensen onderschat. En zeker jou niet. Ik probeerde de discussie van een iets luchtiger toon te voorzien. Het is tenslotte niet of we met hongerdood in Afrika bezig zijn, hoewel jouw commentaren over Zubka natuurlijk wel de indruk wekken dat de eigenaren zich daar over een paar maanden zullen bevinden 🙂

    Voor de NL markt is Zubka een start-up. En hebben ze feitelijk het geluk dat er überhaupt geld is, want veel start-ups beginnen met niets. Bovendien hebben zulke bedrijfjes vaker last van ontbrekende of niet werkende functionaliteit en zal de tijd leren hoe ze daar mee om gaan. De manier om, ondanks zulke gebreken, toch de sympathie van de markt te winnen is, -volledig mee eens- het verlenen van een excellente service. En wellicht is Kaan daar wel heel goed in.

    We zullen het zien…

  • Marc Drees
    says:

    @Jorrit:
    Je onderschat me. Kaan Anit heeft al enige tijd in zijn Linkedin profiel zijn relatie met Zubka staan. En het staat op meer plekken. Lang leve Internet.

    Maar hij is natuurlijk niet de persoon die de financiele details van Zubka kent. Dat is voorbehouden aan Ruffini c.s.

    En volgens mij ben ik continu volstrekt duidelijk in de waarde en de kansen van Zubka op de Nederlandse markt. Dus de LP versus CD opmerking is niet vilein, maar een tit for tat op basis van Kaans opmerking dat er mensen zijn die Zubka wel handig vinden. The inmates are running the asylum…

  • Jorrit Blok
    says:

    @Marc
    over vilein gesproken….

    @Kaan
    Marc bedoelt het niet persoonlijk. Daar ben ik redelijk zeker van. Toen hij het artikeltje schreef, was nog niet bekend dat jij Zubka in de Nederlandse markt ging zetten. En wie weet, leidt het fijne eerste contact tussen jullie wel tot een daadwerkelijke verbetering van Zubka. Waarom gaan jullie niet gezellig een keer lunchen? Kan je Marc uitleggen waarom hij het fout ziet, en kan hij je vertellen wat hij graag anders zou willen zien in een product dat nastreeft haar klanten succesvol te maken.

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc,

    Vissen naar je bronnen is niet wat ik ambieer, ik ben echter niet gesteld op “rumours”.

    Heb je vragen stel het op de man af, dat ik wat ik concreet (en dus niet vaag) zeg.

    Wat primaire doelgroepen betreft, hierin suggereer je wederom “iets” naar mijn mening. Er zijn voldoende mensen die een andere kijk hebben dan jouw primaire doelgroep. Bedien je die ook met jouw manier van senario schrijven?

    Wat kangarooster betreft, geen dank. Ik was gewoon benieuwd wie de man achter deze site is.

    In afwachting van je reachtie.

    Kaan

  • Jorrit Blok
    says:

    @Kaan
    Kijk, dat is fijn om te horen. En het draagt ook bij aan de journalistieke waarde van dit topic. Zo kunnen we dus registreren dat er geruchten zijn die zeggen dat Zubka het water aan de lippen staat en dat de officiele reactie van de Nederlandse tak van het bedrijf, bij monde van haar directeur is dat dit onjuist is.

    Zeker gezien er nog een lancering moet plaatsvinden is dat uitermate geruststellend voor de toekomstige nederlandse klanten van het bedrijf, kan ik mij voorstellen.

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Jorrit,

    Dank voor je reactie. Inderdaad vertegenwoordig ik Zubka in Nederland en kunnen mensen, zoals Marc, mij contacteren indien er vragen zijn.

    Ik kan bij deze dan ook bevestigen dat Zubka, zoals vele startende bedrijven, wel op de centen moet letten maar absoluut niet in financiële nood zit.

    Met vriendelijke groet,

    Kaan

  • Marc Drees
    says:

    @Kaan:
    Ik ben blij voor Zubka dat er mensen zijn die het handig vinden. Er zijn ook nog altijd mensen die liever naar een LP dan naar een CD luisteren. Het kan wel zijn dat de niche hierdoor miniscuul van afmeting wordt…

    En ik schrijf mijn artikelen vanuit het perspectief van de primaire doelgroep en met de bril van een scenario designer. Ik schrijf het niet omdat ik zo graag die toepassing zou willen gebruiken. Iets wat na bestudering ook zelden het geval blijkt te zijn.

    De visexpeditie naar mijn bronnen is zinloos.

    Bedankt voor de Kangarooster tip. Blijkt al enige tijd uit de lucht te zijn; dus heb ik de URL uit mijn Linkedin profiel verwijderd.

  • Jorrit Blok
    says:

    @Marc
    Algemeen gesproken, wanneer een journalist uit anonieme bron quote is het volgens mij wel gebruikelijk dat je een bevestiging zoekt bij het onderwerp in kwestie, toch? Ik geloof direct dat je dat soort informatie uit betrouwbare bron verkrijgt, althans voor jou betrouwbare bron, maar in wezen is het natuurlijk sterker als je zulke uitspraken énigzins kan staven.

    Volgens mij is het moeilijkste van het vak journalist juist het verkrijgen van checks en doublechecks op geruchten die in de markt gehoord worden. Ze opschrijven en zeggen dat het zo is omdat jij het zegt komt wat minder krachtig over.

    Ik weet dat bijvoorbeeld de regelmatig door jou gerefereerde Joel Cheeseman het wel doet. Als hij iets hoort “in de markt”, pakt hij de telefoon en belt hij het bedrijf. Behalve het gerucht, geeft hij dan ook het commentaar weer van het bedrijf zelf of het feit dat hij heeft gebeld en geen commentaar verkregen. Zo doe je op een correcte manier aan hoor en wederhoor.

    Kaan is, zoals ik mag afleiden uit zijn introductie, nauw betrokken bij Zubka. Je kunt tenslotte niet een merk in Nederland introduceren zonder in nauw contact te staan met de eigenaren ervan.

    @Kaan
    Mag ik dus uit jouw commentaar begrijpen dat het statement dat Marc maakt omtrent de financiële stabiliteit van Zubka ongegrond en onwaar is? Als een officiële reactie van Zubka Nederland?

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc,

    Je zegt aan te geven in het originele artikel wat er aan mankeert, echter niet echt gedetailleerd.

    Indien je hier een keer over zou willen praten dan zou ik dit voor je op kunnen lossen. De bedoeling van Zubka is niet om het moeilijk te maken, maar succesvol. Ik hoor graag van je.

    Wij hebben wel gebruikers die het handig vinden en niet arbeidsintensief. Ik zou je graag willen assisteren het minder arbeidsintensief voor jou te maken, indien je wenst.
    Als laatste, het is wel heel makkelijk om je “bronnen” niet te noemen en het zodanig een onderzoek te noemen. Iemand met jouw track record in zowel de branche alsmede als investeerder weet toch wel dat kritiek meer onderbouwd zou mogen zijn.

    In ieder geval, mij lijkt het leuk en zinvol om samen een keer hierover te praten. Wat is trouwens de URL van Kangarooster? Hij blijkt niet te werken?

    Met vriendelijke groet,

    Kaan

  • Marc Drees
    says:

    @Kaan:
    Ik heb in mijn oorspronkelijke artikel al aangegeven wat ontbreekt aan Zubka. En dat is dus fundamenteel.

    De geografische expansiedrift die Zubka aan de dag legt is de vaker vertoonde ‘vlucht naar voren’ om hiermee voldoende volume te realiseren voor huidige en mogelijk toekomstige investeerders.

    En het is nog nooit vertoond dat een fundamentele verbetering van functionaliteit hand in hand gaat met een dergelijke expansiedrift. Daar zijn overigens zeer goede redenen voor. Dus ga ik mijn adem niet inhouden op het gebied van die features.

    Zubka probeert een niche te bedienen. En een nichespeler overleeft uitsluitend door uitstekende service te verlenen. Zoals reeds eerder aangegeven doet Zubka het tegenovergestelde. Het maakt online referrals tot een onnnodig arbeidsintensieve activiteit.

    Zubka’s enige kans is een investeerder te vinden die niet verder kijkt dan de neus lang is. En neem van mij aan dat zoiets over niet al te lange termijn moet gebeuren. En het lijkt me in deze overigens duidelijk dat ik mijn bronnen niet ga noemen.

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc,
    Dank je voor de felicitaties.
    Met betrekking tot Zubka ben ik benieuwd om van je te horen wat niet werkt en hoe je het liever zou willen zien. We kunnen dit dan eventueel aanpassen.
    Met betrekking tot het suggereren: Ik ben benieuwd hoe je aan de informatie komt dat Zubka in een doodstrijd zit. Je geeft aan dat dit op eigen onderzoek is. Nou, ik ben benieuwd wat voor een onderzoek en wat de feiten en cijfers zijn die je hebt kunnen verzamelen voor je onderzoek. Wat mij betreft in ieder geval (nog) niet gestaafd.

    Dat je mening is dat mijn reactie buitengewoon vaag is vind ik jammer. Hoe kan ik je een reactie geven zodat het voor jou duidelijker is?
    Als laatste: Het is geen zelfpromotie wat ik tracht te bewerkstelligen. Uitgaande dat mensen jou al wel kennen, wil ik mij voorstellen en dan wel volledig en correct. Vandaar op deze manier.
    Met vriendelijke groet,
    Kaan

  • Marc Drees
    says:

    @Kaan:
    Ik wil je bij deze alvast feliciteren met je verjaardag aangezien ik chronisch slecht ben in het onthouden van verjaardagen, althans het op het juiste moment feliciteren.

    Online referral toepassingen zijn in potentie een aanvulling op de toolkit van zowel in-house als 3rd party recruiters. Maar dan moet je het leven van de recruiter wel zo eenvoudig mogelijk maken.

    En dat doet Zubka in het geheel niet. Daarmee is het een volstrekt overbodige toepassing die we beter zo snel mogelijk kunnen vergeten.

    Ik heb niet de indruk dat ik veel suggereer in dit artikel, met uitzondering van de mogelijk lange doodsstrijd als gevolg van funding. Maar uit goedingelichte kringen heb ik begrepen dat de burn-rate op dit moment zo hoog is dat het met de lengte van die doodsstrijd ook wel weer zal meevallen.

    Ik geef vooral feitelijke informatie gebaseerd op eigen onderzoek. En een mening die in relatie staat tot de doelgroepen die blij zouden moeten worden van deze applicatie; recruiters en kandidaten. Kritiek gestaafd met voorbeelden dus. Bepaald niet makkelijk, want het kost veel tijd.

    Jouw reactie is echter buitengewoon vaag, afgezien van de onbeschaamde zelfpromotie van de andere ventures waar je blijkbaar bij betrokken bent. Wat op dit blog verboden is.

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc,
    Aandachtig heb ik je artikel gelezen en ik zou graag mijn reactie willen geven.
    Alvorens ik mijn reactie geef zou ik mij graag eerst willen voorstellen, bij deze. Zelf ben ik sinds 2000 werkzaam in de recruitment branche en ben sinds 1 augustus jl. mijn eigen bedrijf begonnen: Ambitious People. Als werving en selectie bureau richten wij ons met name op commerciële functies in groot Amsterdam.
    Sinds kort zijn wij ook gestart met de Recruitment Toolbox. De Recruitment Toolbox is een innovatief partnership tussen bedrijven die allen iets unieks bieden aan de recruitmentmarkt.

    Met betrekking tot (corporate) recruiters ben ik van mening dat zij allen simpelweg op zoek zijn naar goede mensen, zo snel mogelijk en het liefst tegen acceptabele kosten. In die hoedanigheid maken zij allen gebruik van verschillende “tools”: werving en selectie bureaus, media, online media, recruitment software, social networks en vast nog wel meer tegenwoordig.

    Om mijn opdrachtgevers beter te bedienen ben ik zelf op zoek gegaan naar die andere tools en maak dan ook gebruik succesvol gebruik van media, online media, recruitment software en andere diensten.

    Zubka is een van de “tools” die een (corporate) recruiter kan gebruiken, Zubka is een tool die wij gebruiken.

    Ondanks dat ik je gelijk moet geven op een aantal punten, ben ik van mening dat je een bedrijf en de mensen daarachter een kans mag of zelfs moet geven. Kritiek geven is makkelijk, een mening hebben en uiten (tegenwoordig) wat moeilijker. Daarnaast vind ik dat je op- en aanmerkingen “veel suggereren” maar niet altijd onderbouwd zijn.

    Zubka zal inderdaad in Nederland van start gaan, en wel op maandag 30 juni. Wij zullen de launching partner vanuit de Recruitment Toolbox. Deze site gaat ook 30 juni live.

    Indien je kritiek wil geven, dan kun je dit ook aan mij adresseren. Geef het een kans, dus wacht tot de site live gaat 30 juni. Indien je wenst, kun je mij 30 juni hiervoor mailen of bellen. Je mag me natuurlijk die dag ook simpelweg feliciteren met mijn 35ste verjaardag (ha!)

    Met vriendelijke groet,
    Kaan Anit
    Oprichter & Initiatiefnemer van Ambitious People
    Initiatiefnemer van de Recruitment Toolbox
    Managing Partner voor Zubka in Nederlands