Buikgevoelmarketing

Iedere marketing-vakman (m/v) weet het: marketing zit in een identiteitscrisis. Zat je voorheen als marketeer nog op een eilandje, nu wordt verwacht dat je voorop loopt in het marketing-minded bedrijf en intensief samenwerkt met andere afdelingen om toch vooral maar klantgericht te denken met zijn allen. Tel daar de vele nieuwe mogelijkheden van het internet en de steeds teruglopende effecten van traditionele media bij op en je hebt totale verwarring.

Wat is dan wel de definitie van moderne marketing? Toen ik studeerde gaf een docent me tijdens mijn allereerste marketingcollege de volgende uitleg:

Marketing is het beantwoorden van de vraag: Hoe verkoop ik het juiste product aan de juiste klant, op de juiste manier voor de juiste prijs op het juiste moment?

De creatieve geest bedenkt er zo nog meer “juiste factoren” bij, maar deze vijf geven denk ik al aardig de kern weer van wat marketing zou moeten zijn.

Laat ik het conreet maken aan de hand van de iPhone versie van Werkbank die we gisteren gelanceerd hebben:

  • Het juiste product is in dit geval een versie van Werkbank die speciaal is toegesneden op het medium iPhone. Extra overzichtelijk en zonder de toeters en bellen voor snelle laadtijden.
  • De juiste klant is in dit geval de early adopter die al een half jaar lang met een iPhone in z’n broekzak loopt en art-director is bij een hip bureau. Het mag ook een ontwerper, techie of flash-goeroe zijn, het gaat erom dat de overlap in de iPhone en Werkbank qua doelgroep erg groot is.
  • De juiste manier is wat ons betreft nog steeds persoonlijk zo simpel mogelijk. Geen moeilijke toestanden met inloggen en zoeken tot je een ons weegt.
  • Het juiste moment, tja, daar heb je nu dus alle vrijheid in met je iPhone
  • De prijs is in dit geval niet relevant.

Best leuk, zo’n theorie (en nu is dit nog een redelijk behapbare en concrete), maar is marketing niet veel meer een buikgevoel? Staren we ons niet teveel blind op allerlei wollige definities en theoriĂ«n, veelal bedacht door ‘prehistorische marketeers’? Ik denk dat marketeers teveel bezig zijn met het gebruiken van theorie omwille van het gebruiken van theorie. De kick is toch veel groter als blijkt dat jouw buikgevoel precies is wat jouw doelgroep wil? Fuck de vijf P’s!

Geef een reactie

3 Comments
  • jiska
    says:

    Hi Bas,

    In je verhaal voel en zie je de passie voor je vak, gaaf om te lezen. Wel ben ik heel benieuwd waar we met marketing heen gaan en wat tegenworodig markteting is. De strijd om de smartphones, commercie om de apps en de overload aan informatie is voor veel mensen killing. Ik ben een groot voorstander van Twitter/ Facebook en LinkedIN op mijn Iphone maar het zoeken naar een nieuwe uitdaging is voor mij meer een beleving/ emotie. Tuurlijk kan de App zorgen voor de eerste trigger, wel vind ik het jammer dat er dan nog meer naar de inhoud wordt gekeken en snel gereageeerd. Zonder echt te kijken of de functie bij je past.
    Wat zijn je ervaringen tot nu toe?

  • Pingback: mets