Ballmer is een beetje balmy..

CEO Microsoft Steve Ballmer is de CEO van Microsoft. Bepaald geen misselijke functie. En daar moet je toch behoorlijk level-headed voor zijn. Toch?

Maar daar blijkt in een interview met de Washington Post toch redelijk weinig van; getuige zijn visie over media.

Want op de vraag hoe hij de toekomst van de media ziet gaf hij het volgende antwoord:

Number one, there will be no media consumption left in 10 years that is not delivered over an IP network. There will be no newspapers, no magazines that are delivered in paper form. Everything gets delivered in an electronic form.

Oftewel kranten en tijdschriften zijn op zeer korte termijn ten dode opgeschreven. Ballmer nuanceert dat vervolgens door een termijn van 8 tot 14 jaar te noemen. Maar het principe blijft voor hem dat op een zeer korte termijn print zou verdwijnen.

Nou mag ik graag beweren dat print ‘dead’ is, maar ik ben realist genoeg om te beseffen dat het mijn tijd wel zal duren voordat er echt zeer fundamentele verandering zullen plaatsvinden.

Misschien moeten we Ballmers termijn meer zien in het licht van de levertermijnen van nieuwe Microsoft releases. Die schuiven niet zelden een aantal jaar door de oorspronkelijke deadline. Dus die 10 jaar waar Ballmer het over heeft zou dus ook zo maar eens 30 jaar kunnen worden.

Wat ook meer zou passen. Want volgens mij gaat er minstens een generatie overheen voordat een zo ingeburgerd medium als print verdwijnt. Als het al op zo’n termijn gebeurt. Hoe dan ook, volgens mij ga ik het niet meemaken.

Ik denk dat ik wel ga meemaken dat er nauwelijks nog vacatures in print worden geadverteerd. En daar zou ik wel 10 jaar op durven zetten…

Geef een reactie

3 Comments
  • Cigma
    says:

    De telegram zou verdwijnen met de komst van de fax de fax met de komst van de telefoon en de telefoon met de komst van mobiel. Maar er zijn altijd lovers van bepaalde zaken denk aan de grammafoon of de telegram die nog steeds bezorgt word als een orgineel cadeau. Plus dat de krant, tv en radio (hij had het over media!) wel degelijk unieke usp’s hebben die de moeite blijven om te overleven. Media onderzoek toont ook aan dat de middelen elkaar onderling versterken, juist ook omdat ze verschillen de doelgroepen aanspreken. Ballmer moet nog ontdekken dat er meer doelgroepen zijn die ondere behoeftes hebben dan zijn eigen behoeftes. Kijk maar naar zn producten.