Vandaag dan het lang verwachte vervolg van de serie gebruiksvriendelijkheid en vacaturesites; waarbij een aantal sites (‘de stamgasten’) op allerlei aspecten worden onderzocht.
En we waren bij deel 7, de job agents. Vandaag is Stepstone aan de beurt, nadat Nationale Vacaturebank, Monsterboard, Intermediair, Totaljobs en Werk.nl reeds zijn voorgegaan.
Wat verwacht ik zoal van een job agent?
voordat ik begin met Stepstone, even een kort ‘recap’ van wat ik zoal verwacht aan te treffen:
- Ik kan me aanmelden voor een job agent zonder me te hoeven registreren bij een vacaturesite
- Ik kan een reeds gemaakte selectie direct omzetten in een job agent
- Ik kan vanaf scratch een job agent opbouwen waarbij alle zoekcriteria tot mijn beschikking staan.
- Ik kan mijn voorkeurskanaal (E-mail, SMS, RSS) kiezen
- Ik kan de frequentie waarmee de job agent mij informeert instellen
- Ik kan een job agent via e-mail direct in de e-mail uitschakelen
- De job agent via e-mail heeft een duidelijke titel
- De job agent via e-mail geeft voldoende informatie per functie en de mogelijkheid om door te klikken naar de site
Zijn we weer allemaal bij de les? Dan op naar Stepstone!
Geen registratie nodig
Helemaal fijn, Stepstone laat me job agents aanmaken zonder enige noodzaak tot registratie. Zo hoort het dus! Collega vacaturesites, heeft u dit gehoord?
Simpel en snel aan te maken
En ik kan direct vanuit een zoekresultaat een job agent aanmaken:
Zie de knop rechts Bewaar zoekopdracht als Job Agent.
En natuurlijk kan ik ook vanaf scratch een een job agent aanmaken, waarbij alle zoekcriteria tot mijn beschikking staan die ook voor een uitgebreide zoekopdracht worden aangeboden. Prima!
Job agents komen alleen in de smaak e-mail, en ik kan kiezen of ze per dag of week mijn inbox komen vullen.
Een bijzondere tussenstap!
Als ik een job agent aanmaak krijg ik een e-mail van Stepstone waarin ik de job agent moet bevestigen:
Dat is bijzonder! Een eersteling in deze serie. En natuurlijk volstrekt overbodig. Vanuit het perspectief van de kritische kandidaat.
Stepstone denkt daar natuurlijk anders over; want de bevestigings e-mail gaat als volgt verder:
Dit is op zich heel slim van Stepstone. Ik heb me op de achtergrond geregistreerd. Maar is het ook netjes? Of noodzakelijk? Twee keer: Nee!
De e-mail
De e-mail die ik van Stepstone ontvang ziet er heel goed uit.
De titel is duidelijk: Nieuwe vacatures op Stepstone
De e-mail is zeer overzichtelijk; waarbij Stepstone heeft gekozen voor een indeling in twee kolommen. Waarbij de linker kolom de vacatures laat zien, en in de smallere rechterkolom zijn allerlei acties beschikbaar.
Per functie is een titel, de bedrijfsnaam en de locatie getoond. En je kan direct naar de functie door op een functietitel te klikken.
Maar de kwaliteit van deze e-mail zit vooral in de rechterkolom. Want daar staan zo ongeveer alle mogelijke acties die je zou kunnen overwegen als kandidaat. Dus ook het afmelden van de job agent. Maar zelfs het achterhalen van je gebruikersnaam en/of wachtwoord. En dat is goed geregeld van Stepstone.
Conclusie
Dit zou wel eens de toekomstige winnaar kunnen zijn. Naast de commerciele en overbodige tussenstap en het ontbreken van een keuze voor een leveringskanaal is eigenlijk alles goed aan deze job agent functionaliteit.
Marc Drees
says:@Gijs:
Beveiliging is goed, en je wilt zeker geen robots die het aantal job agents laten exploderen. Maar dat vooronderstelt al het gegeven dat robots dit gaan exploiteren. En ik betwijfel of dit ook daadwerkelijk aan de orde zal zijn.
Verder bestaat er natuurlijk de mogelijkheid voor het plaatsen van een captcha, waarmee je dit (kleine) risico ook kan uitbannen.
gijs bos
says:Dank voor de positieve feedback. Met betrekking tot de “overbodige” stap: ik zal eens gaan kijken naar het hoe en waarom. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat StepStone de voorkeur geeft aan veiligheid ipv gebruiksgemak. Daar kunnen de meningen over verschillen.