Linkedin: Jager versus prooi, of is het juist andersom?

Connected earth Ruim een week geleven schreef ik over mijn correctieve actie op Linkedin, waarbij ik bijna 100 connecties naar het roterend archief had verwezen. En dat leidde tot een polemiek over kwaliteit versus kwantiteit, of beter gezegd: Weinig of veel connecties. Plus een bespiegeling van Bas van de Haterd.

Het is duidelijk waar ik me bevind; zeker als ik naar het overgrote deel van mijn connecties kijk. Allemaal 500-plussers. Jager-verzamelaars zijn het. Vrijwel zonder uitzondering. En dat maakt mij natuurlijk een farmer.

Jager versus prooi?
Nu zijn er niet alleen recruiter die Linkedin tot hun persoonlijke jachtgrond rekenen. Want waar recruiters komen moeten natuurlijk wel werkzoekers zijn. Of, in de illusie van de recruiter, latente werkzoekers. Want iedereen wil werkzoekers die niet zoeken. Want de jacht wordt natuurlijk leuker met een tegenstribbelende prooi…

Linkedin zit vol met prooi. Maar die prooi jaagt zelf ook. Door zich fraai(er) voor te stellen. In de hoop gevangen te worden door een niet-indolente recruiter. Waarna de prooi voor de vorm zal tegenstribbelen. Omdat de recruiter dat nou eenmaal fijn vindt.

Afijn. De vraag wordt bijna semantisch: Wie is de jager en wie is de prooi?

Groot versus klein?
Maar ook de prooi beschikt natuurlijk over een netwerk. En ook in dit geval is de vraag natuurlijk gerechtvaardigd; moet de prooi nou over een groot of een klein netwerk beschikken?

Een klein netwerk bestaat waarschijnlijk uit mensen die bereid zijn je te helpen als je op banenjacht gaat. Het potentiële nadeel is het relatief kleine aantal ‘touchpoints’ wat je hiermee in de markt kan zetten. Maar dit is een vorm van online referral van een hoog kwaliteitsgehalte.

Een groot netwerk heeft één voordeel: omvang. En daarmee een potentieel groot aantal ‘touchpoints’ in de markt. En dat geeft je mogelijk een megafoon om in de markt te roepen dat je beschikbaar bent. Maar als jij jouw grote netwerk op die manier benut, moet je niet gek opkijken dat al die connecties in jouw netwerk hetzelfde doen. En als jij daar niet op reageert, wat verwacht je dat er zal gebeuren met jouw verzoek?

Met een groot netwerk zorg je voor extra werk. Zonder gegarandeerd rendement. Leuk om een business case voor op te stellen

En zo’n groot netwerk waarin je schreeuwt dat je op zoek bent maakt van jou niet langer die zeer gewaardeerde latente werkzoeker. Je lijkt wel in panic mode. Heel eng voor recruiters: iemand die actief een baan zoekt…

Conclusie
Ook als je werk zoekt is het beter voor de weg van de rede te kiezen. En de reflex te vermijden om via een snelle groei van je Linkedin netwerk te proberen aan een andere baan te komen.

Als je overigens je Linkedin netwerk moet aanspreken voor een nieuwe baan is het overigens mogelijk erger gesteld met je kansen op de arbeidsmarkt dan je zelf denkt…

Geef een reactie

2 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Onder het motto wie heeft de grootste (verzameling connecties). De VS is er gek op, wij inderdaad aanzienlijk minder. Ik denk dat ik maar eens in mijn Linkedin naam ga opnemen hoe weinig connecties ik heb 😉 Zou dat een kwaliteitsmerk zijn?

  • Bas van de Haterd
    says:

    En je vergeet nog één punt. Eén dat ik veel hoor. Mensen die, zeker in ons land, lopen te pronken met hoeveel connecties ze wel niet hebben worden in een aantal kringen totaal niet serieus genomen.

    Oh… die en die… weer zo’n linkedin hoer (m/v), vooral m overigens.