Gebruiksvriendelijkheid deel 7: Job agents, het eindoordeel

Postbus, vol

De zwaarste serie uit het boek Gebruiksvriendelijkheid en Vacaturesites is eindelijk achter de rug. Als ik had geweten hoeveel werk een simpele job agent kan opleveren dan weet ik niet of ik hieraan was begonnen. Maar ja, al doende leert men.

En vandaag kan ik dan ook met een zucht van opluchting de resultaten van dit onderzoekje presenteren. En dan op naar het volgende aspect; hoewel ik daar nog wel even over moet nadenken.

Wat heb ik ook al weer allemaal bekeken, en hoeveel punten vallen er te verdienen:

  1. Aanmelden zonder registratie: 2 punten
  2. Selectie direct omzetten in een job agent: 2 punten
  3. Vanaf scratch een job agent opbouwen: 1 punt
  4. Voorkeurskanaal (E-mail, SMS, RSS) kiezen: 1 punt
  5. Frequentie instellen: 2 punten
  6. Job agent uitschakelen via e-mail: 2 punten
  7. Job agent e-mail heeft een duidelijke titel: 2 punten
  8. Job agent e-mail geeft voldoende info: 2 punten
  9. Job agent e-mail biedt links: 2 punten

Er zijn dus in totaal 16 punten te verdienen.

En hoe hebben onze stamgasten het er vanaf gebracht?

Daar gaan we dan:

Nou dat liegt er niet om. We hebben 6 vacaturesites die goed tot zeer goed scoren. Met Stepstone als primus inter pares.

En drie sites die zich zouden moeten schamen: Werk.nl, Jobnews en Jobtrack.

Overigens zijn deze kale getallen geen goed afspiegeling van met name het proces om job agents aan te maken. Want daar zijn nog forse verschillen te constateren in het gemak en de duidelijkheid waarmee je agents kan aanmaken en vervolgens beheren.

Maar ook de cijfers liegen niet, en dus zijn bloemen en de fel begeerde, vetlederen medaille onderweg naar Stepstone!

Geef een reactie

3 Comments