Online referrals in Nederland: een hete zomer?

word of mouth Binnenkort gaat de online referral ‘service’ Zubka live in Nederland. En daar is al meer dan voldoende over gezegd. Maar Zubka heeft het rijk natuurlijk niet alleen.

Want ‘veteraan’ Spotajob is al geruime tijd in Nederland actief. En binnenkort opent ook Friendhunter nog eens haar deuren. En wie is dan wel Friendhunter?

Daarom leek het me een goed idee om de verschillende partijen heel kort te introduceren. Als een opmaat naar de ontwikkelingen die deze zomer gaan plaatsvinden. Zodat je die ontwikkelingen een beetje in perspectief kan plaatsen.

Overigens heb ik een gezonde scepsis ten aanzien van de potentiële impact van online referral programma’s.

 

Logo en logotype Spotajob Spotajob
Zoals gezegd is deze online referral applicatie is al geruime tijd in Nederland actief. En was dus de eerste die referral networking in Nederland online bracht.

Vanuit mijn perspectief rommelt Spotajob een beetje in de marge. Grofweg vergelijkbaar met H3. Een soort van leuke hobby, maar verder met weinig waarde of impact.  En sinds het vertrek van een van de trekkers naar Hyves dacht ik dat het met Spotajob gedaan was.

Maar schijn kan bedriegen. Navraag bij één van de investeerders in Spotajob leerde mij namelijk dat Spotajobs geen langzaam uitdovende kaars is. Integendeel, volgens deze investeerder is er zelfs groot nieuws op komst!

En dat kan weer kloppen met een bericht uit de grapevine waarin gefluisterd wordt over een eventuele overname van Spotajob. En met de groeiende concurrentie kan dat geen kwaad.

Spotajob claimt 4913 referrers (waarvan ik er één ben…) en een totaal aan bonussen van EUR 336.150. Er staan 214 vacatures op hun site. Spotajob claimt in Nederland en Denemarken actief te zijn; maar in dat laatste land heeft ze slechts 24 vacatures.

Spotajob heeft een blog waar sinds oktober 2007 geen berichten meer zijn geplaatst.

 

Logotype Zubka Zubka
Zubka is afkomstig uit de UK en heeft ook in Duitsland een versie draaien. En binnenkort dan ook in Nederland.

En Zubka barst van de ambitie. Dat moet ook wel, want er zitten externe investeerders in deze club. En dus het nodige geld. En investeerders houden er niet van als hun geld niet te gelde wordt gemaakt.

Zubka claimt EUR 5,5 miljoen aan bonussen open te hebben staan. Het aantal referrers is niet bekend.

Zubka heeft een blog waar sinds eind maart 2008 geen nieuwe posting meer is geplaatst.

 

Logotyep Friendhunter Friendhunter
Friendhunter is nog niet live, net als Zubka.

Maar in tegenstelling tot Zubka heeft Friendhunter nog geen zichtbare functionaliteit. Er is uitsluitend een holding page met de volgende boodschap:

Bedrijven zoeken mensen en bieden banen met bonus aan
Netwerkers zoeken in hun netwerk een kandidaat
Bij succes betalen bedrijven de netwerkers een premie uit

Overigens geeft Friendhunter aan begin 2008 te lanceren; maar dat is al enige tijd geleden. Dus het is onduidelijk wanneer zij precies de lucht ingaan.

Friendhunter heeft (nog) geen blog. En is daardoor een dark horse.

Slotopmerkingen
Drie online referral toepassingen betekent dat het een drukke boel wordt in ons kleine landje. Zoals van RecruitmentMatters verwacht mag worden gaan we de ontwikkelingen op de voet volgen.

En op het moment dat zowel Zubka als Friendhunter enige tijd actief zijn komt er natuurlijk een bake-off van deze drie partijen. Zodat het ook duidelijk wordt wat je er uberhaupt aan hebt.

Geef een antwoord

4 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Friendhunter heeft wel een blog, alleen onder hun oude naam: connect2jobs 🙂 Even goed googlen.

    Verder is er nog een ander, bijzonder, initiatief aanstaande. Maar daar mag ik helaas nog niets over zeggen. Maar het komt een stuk beter in de buurt van wat Ruben aangeeft dat hij ziet gebeuren. Heb ik meer vertrouwen in dan de meeste referrers.

    Friendhunter is door 3 zakenvrienden van me gestart, dus ik ken redelijk wat details (ben ook betrokken geweest bij opstellen functioneel ontwerp) en heeft qua business model en qua functionaliteiten in ieder geval enkele grote voordelen t.o.v. de rest. Of het voldoende is moet je je altijd afvragen natuurlijk. Referral hiring is hot, is belangrijk, maar is zo lastig digitaal te doen, want het gaat juist om het menselijke contact!

  • Ruben @ Freep
    says:

    Ik geloof wel in referral recruitment, maar zie zelf veel meer in white label software waarmee bedrijven zelf hun referral programma kunnen automatiseren.
    Gewoon met je eigen personeel aan de slag en ze belonen voor het aanbrengen van mensen. Eventueel met de mogelijkheid om de opdracht ook ‘naar buiten’ te plaatsen als ze te lang open blijven staan. En verder moet (zoals Marc ook al zei over Zubka) de software goed zijn. Als ik cv’s van vrienden moet gaan vragen en ze vervolgens zelf inkloppen dan haak ik af. Die software is overigens niet zo enorm ingewikkeld, iemand interesse in een startup?