Gebruikers willen meer info, van andere gebruikers, 3

Warning sign Twee dagen geleden beschreef ik de noodzaak voor online recruitment sites om zich meer Web 2.0 functionaliteit eigen te maken. En dat betekent dus meer user generated content (UGC).

En drie vormen van UGC zijn hierbij relevant:

  • User ratings/reviews
  • Product comparison tools
  • Customer testimonials

Vandaag ga ik dieper in op het onderdeel Product comparison tools.

Algemeen
Product comparison tools bieden gebruikers de mogelijkheid om overeenkomstige producten naast elkaar op hun features te vergelijken en zo een beter geïnformeerde keuze te maken.

Een voorbeeld: Kieskeurig
Stel ik ben op zoek naar een nieuwe telefoon. En dankzij alle hype zie ik zo’n iPhone wel zitten. Maar zo’n hype telefoon is vast niet goedkoop. Dus maar eens even naar Kieskeurig.nl om de zaak eens goed te onderzoeken.

Als ik de iPhone heb gevonden krijg ik onder meer dit te zien:

Alternatieven voor product

Onder de rating van het product staat een hyperlink alternatieven voor de iPhone. En dat is heel handig; dus gauw even klikken:

Vergelijkbare producten

Hop, een serie alternatieven met een paar van de belangrijkste kenmerken direct in beeld. Waaronder de prijs, enkele features en de gebruikersbeoordeling (rating).

Zo heb je al een aardig beeld. En dat helpt je de meest interessante alternatieven te kiezen, door de checkbox aan de linkerkant aan te vinden. En vervolgens op de knop Producten vergelijken te klikken:

Gedetailleerde vergelijking 3 producten

Goedemorgen, dat is mooi! En de lijst van features is veel langer dan ik hierboven laat zien. Het is bijna teveel van het goede. En per feature is er ook nog eens een uitleg. Jammer alleen dat het geen tooltip is die on mouseover wordt getoond.

Maar het beeld is duidelijk denk ik zo. Een prettig en natuurlijk proces waarbij ik via mijn oorspronkelijke keuze vergelijkbare producten kan zien en de meest interessante in detail naast elkaar kan beoordelen.

Vertaling naar online recruitment?
Kan het principe van product vergelijkingen vertaald worden naar online recruitment? Het antwoord is een ondubbelzinnig Ja.

Maar dat wil nog niet zeggen dat een dergelijke functionaliteit zomaar ingebouwd kan worden. Er is namelijk wel het één en ander voor nodig.

Het belangrijkste is misschien wel de structurering van de vacature. Het heeft tenslotte weinig zin om de omschrijvingen van functies naast elkaar te zetten.  Een vergelijking zoals hierboven getoond is puntsgewijs; zoveel mogelijk visueel (rode kruisjes, groene vinkjes) waardoor de gebruiker snel een beeld kan vormen.

En dat betekent dat een vacature veel meer objectieve criteria moet bevatten dan nu vaak het geval is. Wat weer meer vraagt van de werkgever (en vooral de intermediair…).

Dus van vooral vrije tekst en enkele kenmerken zal een vacatureprofiel moeten evolueren naar aanzienlijk meer kenmerken. Waardoor uiteindelijk een vergelijking van vacatures mogelijk wordt. En met de chronische krapte op de arbeidsmarkt in het vooruitzicht is het toch niet al te moeilijk werkgevers hiervan te overtuigen?

Kunnen product vergelijkingen voor online recruitment werken?
Ja, natuurlijk. Het is een zeer waardevolle functionaliteit voor werkzoekers. En functionaliteit die op termijn verwacht gaat worden. Want waarom zou je voor allerlei andere producten en diensten de mogelijkheid hebben van gedetailleerde vergelijkingen en voor vacatures niet?

Overigens geldt voor deze functionaliteit dat het direct te spiegelen is naar de werkgeverszijde. Om profielen van kandidaten met elkaar te vergelijken.

En als er dan vacature- en kandidaatprofielen met veel kenmerken zijn dan is er een nog veel interessanter mogelijkheid: matching. Maar dat is een onderwerp voor een andere posting.

Conclusie
Een functie als productvergelijking zou binnen online recruitment door werkzoekers (en recruiters) met gejuich worden ontvangen. En op termijn zelfs verwacht.

Het wachten is op de eerste grote vacaturesite… 2009, 2010, …

Hoewel…, er één site is die dit heel makkelijk kan doen: Werk.nl! Echt waar. Ze hebben een match-engine en voldoende structuur in hun vacature- en kandidaat profielen. Nu nog de wil om werkzoekers daadwerkelijk te helpen. Met zinvolle functionaliteit…

22520cookie-checkGebruikers willen meer info, van andere gebruikers, 3
Geef een reactie

2 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Er is niemand die een vergelijking hoeft te doen; er zijn slechts bedrijven en kandidaten die elk hun eigen profielen compleet dienen in te vullen; al dan niet geholpen door extractie hulpmiddelen.

    Door gedetailleerde en gestructureerde informatie wordt het mogelijk om vacatures danwel kandidaten onderling te vergelijken

    0
    0
  • Bas van de Haterd
    says:

    Marc: wie zou die productvergelijking moeten invullen? Want om dat goed te doen heb je eigenlijk een onafhankelijke bron nodig toch? Bij kieskeurig de gebruikers. Daar zit bij recruitment het probleem een beetje: recruiters vullen het in en we weten allemaal hoe dramatisch de vacaturebanken zijn qua structuur. Want hoewel de standplaats misschien Utrecht is, vullen we toch ook maar Noord-Holland, Zuid-Holland, Brabant, Gelderland en Overijssel in. Immers, misschien willen mensen die daar wonen ook wel in Utrecht werken, stel je voor dat we één iemand missen, dat is toch meer waard dan 100.000 mensen irriteren, niet? (sarcastisch modus kan nu weer uit)…

    Dus wie zou in jouw optiek deze vergelijking moeten doen (oud medewerkers, huidige medewerkers, sollicitanten) en welke motivatie hebben ze daarvoor?

    0
    0