Gebruikers willen meer info, van andere gebruikers, 4

Warning sign Een kleine week geleden beschreef ik de noodzaak voor online recruitment sites om zich meer Web 2.0 functionaliteit eigen te maken. En dat betekent dus meer user generated content (UGC).

En drie vormen van UGC zijn hierbij relevant:

Vandaag ga ik dieper in op het onderdeel Customer testimonials.

Algemeen
Customer testimonials bieden gebruikers een persoonlijk beeld van

Een voorbeeld: Sheraton
Sheraton heeft een aantal hotelketens onder zich waar het stuk voor stuk goed toeven is. Maar ook hun website heeft een aantal aardige featurees; waaronder customer testimonials. En dat zit heel aardig in elkaar.

De homepage van Sheraton maakt al gebruik van de testimonials van haar klanten:

Homepage Sheraton

Want tegen de achtergond van een wereldbol zijn een aantal foto’s te zien die vrijwel direct te herkennen zijn als ‘kiekjes’.

Als je met de muis over zo’n foto beweegt gebeurt er het volgende:

Voorbeeld van een customer testimonial op de Sheraton homepage 

Het fotootje op de wereldbol krijgt een andere kleur en rechts van de wereldbol komt het verhaal van de klant in beeld. De foto is is een hyperlink en onderaan het verhaaltje staat ook nog eens een tekst hyperlink More Hotel Details. En als je daarop klikt krijgt je het betreffende hotel in beeld; met links onderin alle customer testimonials, waar je doorheen kan bladeren:

Details van een hotel met customer testimonials

Zowel op de homepage als op deze detailpagina kan je ook direct doorklikken om zelf een testimonial achter te laten:

Customer testimonial web formulier

Sheraton heeft de ervaringen van hun klanten dus volledig geintegreerd in hun website. Op elk moment van het selectieproces kunnen gebruikers de ervaringen van hun ‘voorgangers’ lezen en mede op basis daarvan hun keuze bepalen.

Sheraton richt zich hiermee zeer duidelijk op de mensen die voor hun plezier een verblijf in een hotel willen boeken. En de zakelijke reiziger wordt er niet mee lastig gevallen, want het is redelijk eenvoudig om deze content te negeren als je gericht een hotel aan het boeken bent.

Vertaling naar online recruitment?
Net als bij ratings en reviews gaat het hier natuurlijk niet om een testimonial over individuele vacatures! Het gaat om testimonials van werkgevers.

En de vertaling is natuurlijk buitengewoon eenvoudig te maken; tenslotte bestaat er al de nodige functionaliteit online die het gebruikers mogelijk maakt om hun werkervaringen bij een bepaald bedrijf te verwoorden. We hebben hier zeer recent op RecruitmentMatters nog aandacht aan besteed.

En wat is nou makkelijker dan een mashup te realiseren? Dit geeft de vacaturesite direct toegang tot relevante informatie en een vergelijkingssite met testimonials tenminste enige traffic… Iedereen wordt er beter van.

Kunnen testimonials voor online recruitment werken?
Natuurlijk kan dat werken. Als je op zoek bent naar een nieuwe baan of je bent gewoon eens aan het browsen door bedrijfspresentaties dan zou het wel heel prettig zijn om eens de ervaringen van (voormalige) werknemers te kunnen lezen. Tenslotte vertrouwen we steeds minder op officiele marketing verhalen van bedrijven. En employer branding valt natuurlijk in dezelfde categorie.

Volgens mij is een combinatie van rating en testimonials een uitgelezen kans om toekomstige werknemers een goed beeld te laten krijgen van de werkgever.

Conclusie
Testimonials kunnen (en moeten?) zeker een plaats krijgen binnen online recruitment.  En niet zoals bij vergelijkingssites waar ze helemaal apart staan van het zoeken naar vacatures. Nee, het moet een integraal onderdeel zijn van het scenario waar een werkzoeker in zit.

Er zijn in ieder geval voldoende mogelijkheden voor online recruitment sites om relevante en interactieve functionaliteit toe te voegen aan de huidige beleving. Waarmee gebruikers een grote dienst kan worden bewezen.

Wie neemt de handschoen op?

Geef een reactie