Eerlijke communicatie duurt het langst?

Logo en Logotype Glassdoor Een paar weken gelden schreef ik over een Amerikaanse vergelijkingssite voor werkgevers: Glassdoor.

Tijdens de beoordeling van deze site liep ik tegen een aantal onderzoeksresultaten aan die interessant genoeg zijn om te delen. Het is natuurlijk een onderzoek dat in opdracht van Glassdoor is uitgevoerd. Dus de resultaten dienen met enige scepsis te worden bekeken.

Het blijkt heel moeilijk om een toekomstige werkgever in te schatten op basis van sollicitatiegesprekken. Niet helemaal verrassend, maar toch.

Bijna 2/3 van werknemers geven namelijk aan dat de werkelijkheid niet overeen kwam met het beeld dat zij vooraf hadden. Waarbij de grootste verschillen werden gemeten in:

  • de verantwoordelijkheden van de baan (43%)
  • het aantal uur dat ze verwacht worden te werken (42%)
  • moreel van werknemers (42%)
  • de sfeer (41%)
  • het karakter van de baas (40%)

Bijna 90% van de werknemers gaf aan niet tevreden te zijn met hun baan… En daarvan gaf 76% aan dat deze ontevredenheid een impact had op de kwaliteit van hun leven:

  • Fysieke en psychsiche klachten (49%)
  • Minder tijd voor leuke dingen buiten het werk (49%)
  • Minder enthousiasme voor dingen die ik leuk vind (31%)
  • Verminderde relatie met levenspartner (29%)
  • Verminderde relatie met vrienden en familie (27%)

Waarom zou het toch zijn dat mensen regelmatig van baan willen veranderen? En hoeveel zou een wervingssite met een authentiek beeld van het bedrijf helpen hier verandering in te brengen?

De resultaten inclusief de verantwoording zijn ook hier te vinden.

Geef een antwoord