Luchtmacht lanceert Base-X

De luchtmacht lanceert vandaag Base-X, hun nieuwe wervingscampagne. Geheel in de trend van de belevingseconomie is het een ware ‘experiance’ site geworden. Alles virtueel, 3D met filmpjes en serious games in het geheel geïntegreerd. Alle media (incl. de tv) zullen gericht zijn om bezoekers te leiden naar deze nieuwe site.

De site is helemaal in Flash gemaakt en geeft een prachtige grafische beleving. En dat is voor de jongeren, waarop men zich richt, natuurlijk een geweldige ervaring. Immers, ook in de gaming is grafisch geweldig zijn vaak het belangrijkste, minimaal net zo belangrijk als de ervaring. Echter, als ‘oude sok van 30′ ben ik zelf iemand die erg veel belang hecht aan de usability, het gebruikersgemakt van de site. En dat laat op bepaalde plekken wel iets te wensen over.

Het begint met een hele lange laadtijd. Er moet een filmpje geladen worden (dat dan ook eigenlijk nog weinig tot niets toevoegd) en de zware flash applicatie wordt ook (deels) ingeladen. Als je bedenkt dat de ongeduldigheid van mensen online groot is vrees ik dat ze daar de plank volledig mis slaan. Ik ben benieuwd of ze meten hoeveel mensen hier wegklikken, ik vrees dat het verschrikkelijk veel is. Ik ben zelf van mening dat hier geen excuus voor is, hoe mooi de site ook is, het rendement zal met zo’n laadtijd laag zijn. Net als met de prachtige campagne site van Delta Lloyd een tijdje terug, zelfde probleem.

Een gemiste kans is natuurlijk dat de site nu live gaat en niet 14 dagen eerder, zodat de ruim 200.000 bezoekers van de luchtmachtdagen in Leeuwarden ook daar al deze ervaring online hadden kunnen meemaken. Dan combineer je de online en offline kracht extra.

Al met al is het concept prachtig, de combinatie van zaken die erin zitten is erg goed, maar de uitvoering valt me tegen. Veel te zwaar, haperende video’s (terwijl ik toch op een goede laptop met zeer degelijke verbinding zit), lange laadtijd voordat de site opent en daarna toch nog laadtijden als je van het ene naar het andere deel van de basis gaat. Ik kan helaas niet anders zeggen dan dat de designers een te grote stem hebben gehad in het uiteindelijke project, maar dat het conceptmatig erg goed gedaan is.

Geef een reactie

11 Comments