Tools voor recruiters?

Toolbox Kort achter elkaar struikel ik over twee sites die tools voor recruiters aanbieden. Is het een trend of zuiver toeval? Feit is dat beide sites kakelvers zijn. Ik heb het over ToolsForRecruiters en RecruitmentToolbox.

Beiden figureren in Werf& maar RecruitmentToolbox was ik al eerder tegen gekomen; tijdens mijn zoektocht naar de mens achter Zubka.nl.

High touch vraagt om een toolbox
De wereld van recruitment is natuurlijk vooral een wereld van high touch. Al die high tech is voor recruiters dus wezensvreemd. Hoewel ze er wat mee moeten is het zeker niet iets waar ze zich met plezier in verdiepen. Oke, einde van deze enorme generalisatie…

Maar wat ik ermee wil zeggen is dat het in principe natuurlijk een goede zaak is dat er sites zouden zijn waar een recruiter tools kan bekijken, voor- en nadelen kan afwegen en daarmee een verantwoorde keuze kan maken.

En met deze optimistische gedachte in het hoofd ging ik op onderzoek uit. Om eens te bekijken wat er allemaal in die twee toolboxen zit.

ToolsForRecruiters
Bam. Optimistische gedachten zijn volledig uit het hoofd gevaagd bij het zien van deze site. Dit is he-le-maal niets.

De homepage bestaat uit een aantal plaatjes met hyperlinks naar verschillende sites:

Homepage ToolsForRecruiters

En er is ook niets meer dan de homepage. Een richtingaanwijzer; dat is alles. Wat een gierende bagger!

En de favicon in de tab geeft wel aan wie deze site heeft gemaakt:

tab met favicon

Carerix dus… Wat wordt bevestigd als ik de registratiegegevens van deze site opzoek:

Registratiegegevens ToolsForRecruiters

Wat Carerix met deze site denkt te bereiken is mij een volstrekt raadsel. Opdoeken die hap. Scheelt ook weer zinloze en dure reclames (full page, full colour in Werf&).

RecruitmentToolbox
Godzijdank, dit ziet er tenminste uit als een site:

Homepage RecruitmentToolbox

Maar wat is dat! Onderaan de pagina staat: Powered by OTYS.

Wat ontzettend vreemd; twee recruitment toolboxen, twee ATS leveranciers die daar achter zitten? Is dit gewoon een verkapte reclamestunt van deze leveranciers?

Maar deze site is niet geregistreerd door Otys, maar door Ambitious People:

image

En dat is Kaan Anit, de man die in Nederland Zubka succesvol denkt te kunnen maken. Mogelijkerwijs is Otys dus slechts de leverancier van de site.

De site zelf ziet er mooi uit, maar is volstrekt onduidelijk qua functionaliteit. Als ik over het rode gedeelte heen beweeg krijg ik een vinkje te zien als ik op een vakje sta, maar als ik daar dan op klik gebeurt er niets. Zelfs geen boter kaas en eieren…

En dat rode vak is wel de kern van de site, volgens RecruitmentToolbox:

 Uitleg over gebruik site

Misschien is het niet geschikt voor Firefox…

Ik ben gestopt, omdat ik op de volgende pagina kwam:

Pagina met uitleg overZubka

De site is nog helemaal niet klaar. Ik wordt geconfronteerd met Lorem ipsum! Hoewel de uitleg wel passend is voor Zubka…

Deze site zou nog niet live moeten zijn gezet. Het is een belediging voor gebruikers. En ook stom om in Werf& te melden dat je per 30 juni live bent, terwijl op 2 juli de hele site vol staat met dummy tekst.

Conclusie
Mijn positieve gedachten zijn volledig verwoest door deze twee ervaringen. Ik moet maar even buiten gaan zitten en van de zon genieten. Mijn hemel!

Geef een antwoord

20 Comments
  • kaan
    says:

    Beste Paul,

    Je opmerking is duidelijk. Aangezien we niet ‘tools’ aanbieden die we niet kennen, kunnen we er ook voor zorgen dat de (toekomstige) gebruiker getraind en gecoacht worden zodat ze beter kunnen worden.

    De zaken die je noemt (werkdruk, kunde, inzicht): Daar kunnen goede tools je dus mee helpen. Wat ervaring en interesse betreft, ik ben zeer benieuwd naar je artikel.

    Kaan

  • Paul van Oosterhout
    says:

    @ Kaan: de opmerking is algemeen en niet op iemand gericht maar een aantal reacties wijken af van het onderwerp op een manier waarvan ik denk dat ze de discussie niet sieren. Los dus van het feit of reactie/en of weder reactie niet of wel terecht zijn.

    Voor wat betreft de tools: klopt ze kunnen helpen maar het verwacht wel idd basiskennis en kunde die vaak ver te zoeken is. Dat heeft deels met werkdruk, kunde, inzicht, ervaring en interesse te maken.

    Mijn opmerking is meer generiek en zou bijvoorbeeld ook toe te passen zijn op een andere branche. Echter is het in de W&S wel overduidelijk en aanwezig.

    Je kan de vraag dus omdraaien wellicht: de tools komen veel beter tot hun recht als goede mensen er gebruik van maken.

    De test zal onderbouwen wat ik hierboven bedoel….laat ik maar aan het artikel beginnen…

  • kaan
    says:

    Beste Paul,

    Nu is mij niet bekend op wiens mening jij nu reageert. In ieder geval ben ik blij om te horen dat het voor sommige partijen iets toe kan voegen.

    Wat betreft je opmerking over de kwaliteit van de mensen: Ik ben juist wel van mening dat mensen goed getraind en gecoacht kunnen worden en dat tools daarbij een belangrijk onderdeel van uit kunnen maken.

    Het blijft mensenwerk, echter goed gereedschap is het halve werk.

    Ik ben benieuwd naar je test.

    Kaan

  • Paul van Oosterhout
    says:

    tjonge hou eens op met dat ontzettende azijnpissen… jij leest niet goed, jij reageert altijd in 2 keer…

    De site kan voor partijen iets toevoegen. En voor sommigen niet. Wij hebben de meeste zaken gewoon zelf gemaakt of gekoppeld zoals k-stein en dus voor ons is het niet interessant.

    Echter belichten we een zaak die geen enkele toolbox kan verbeteren en dat is de kwaliteit van de mensen die het gaan gebruiken, de recruiters( Niet allemaal natuurlijk maar wel veel).

    Ik heb een interessante test gedaan die ik binnenkort ( hier?) zal bespreken.

  • kaan
    says:

    Beste Bas,

    Excuses aanvaard.

    Met betrekking tot alternatieven: Natuurlijk ken ik niet alle alternatieven. Ik ben echter sinds 2000 werkzaam in de recruitment en heb inmiddels een hoop diesten en producten gebruikt.

    Alternatieven zullen we zeer zeker onze bezoekers aanbieden, echter we zullen niet alle alternatieven willen of kunnen aanbieden: http://mytoolbox.recruitmenttoolbox.nl/

    We zijn begonnen met deze tools, wat mij betreft een geweldige start. Wat andere tools betreft, men kan partner worden. Daar is ruimte voor gemaakt op onze site: http://www.recruitmenttoolbox.nl/partnerworden

    Nogmaals, excuses aanvaard en hopelijk heb ik een aantal van je kritiekpunten kunnen weerleggen.

    Kaan

  • kaan
    says:

    Beste Bas,

    Dus resellers voegen niets toe? Nogal een statement. niet een mening die ik deel en ik denk toch met mij nog vele andere mensen. Daar hoef je geen criticus voor te zijn.

    Daarnaast, ik heb meerder malen de voordelen (value added) genoemd. Maar als je te druk bent te schrijven, in plaats van te lezen, dan mis je essentiële zaken.

    Je opmerking dat ik geen een bedrijf ken vind ik nogal vreemd: Ik ken juist alle partners goed omdat ik die diensten gebruik.

    Tevens geef ik duidelijk aan dat we de bezoeker zullen verwijzen naar andere partijen, diensten en producten, zouden de partijen in de Recruitment Toolbox niet in de behoefte kunnen voorzien. Dus wederom wil ik je vragen iets beter te lezen.

    Als laatste, jij bent direct, ik ook. Behandel mensen hoe jezelf behandeld zou willen worden. Dus kritiek geven betekent dat je kritiek kunt verwachten.
    Kaan

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc,

    Dank je voor je opbouwende kritiek. Het is inderdaad zo dat de site vorige week nog niet goed functioneerde.

    “De automatische adviesfunctie is wat mij betreft in potentie de meerwaarde die RecruitmentToolbox brengt.” Hier kan ik mij in vinden, dit is inderdaad onze bedoeling.

    De verwijzing naar rechts kan inderdaad anders, hier wordt aan gewerkt.

    Dwingend is het niet bedoeld, het ‘moeten’. We hebben ervaring met deze tools dus naar onze mening ‘moet’ je deze tools inzetten. Spreektaal, schrijftaal. wij ‘adviseren’ deze tools is een optie.

    We bieden een breed scala aan tools aan echter ‘adviseren’ slecht enkel die tools die kunnen voorzien in de behoefte van de bezoeker. Zijn die tools niet aanwezig in de Recruitment Toolbox dan verwijzen we de bezoeker naar andere ‘tools’: diensten en producten waar we minder of geen ervaring mee hebben, echter niet per definitie niet goed zijn.

    Het voordeel, naast de automatische adviesfunctie is dus ook dat we de bezoeker tijd en geld kunnen besparen.

    Ik refereer hierbij aan je vorige opmerking: ‘het in principe natuurlijk een goede zaak is dat er sites zouden zijn waar een recruiter tools kan bekijken, voor- en nadelen kan afwegen en daarmee een verantwoorde keuze kan maken.’

    Graag hoor ik de kritische gebruiker hoe we de Recruitment Toolbox kunnen verbeteren.

    Dank daarvoor,

    Kaan

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Kaan, jammer dat je je moet verlagen tot dit soort reacties, dit zal dan ook mijn laatste zijn op deze post.

    Maar je zegt zelf: er is niets met reseller zijn. Dus je voegt niets toe. Je eigen woorden, volgens mij is dat voldoende onderbouwing. Je hebt hier inmiddels ook genoeg kansen gehad om één value added service te noemen, maar niet gedaan, behalve een zeer goedkope verkooppitch waar blogs niet geschikt voor zijn. Maar één echte value added service heb ik nog niet gehoord en wat Marc al aangeeft, je maakt keuzes zonder één bedrijf te kennen. Knollenstein kan de betere zijn voor veel bedrijven, maar er zijn duidelijk partijen waar b.v. Adnovate (met media inkoop) veel beter geschikt is of Broadbean (als je internationaal opereert). Idem geldt voor Otys, maar Otys is W&S, niet corporate. Soms is MrTed beter geschikt (als security hoog in het vaandel hebt) of Jobpartners of Connexys.

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Bas,

    “Zoals je weet zijn doorgaans marktleiders inferieur aan de andere aanbieders, denk aan Microsoft, YER en Michael Page, stuk voor stuk duurder en kwalitatief minder dan veel concurrenten. Dus om dat als uitgangspunt te nemen voor kwaliteit vind ik vreemd.”

    Ik verbaas me keer op keer dat jij alles weet. Je bent eigenlijk geen marketeer, geen blogger, geen bemoeial: je bent eigenlijk een wandelende encyclopedie…

    En met betrekking tot “Je geeft dus zelf aan, je voegt niets toe”: waarom maak je toch statements die je niet onderbouwt? 

    De Recruitment Toolbox is bedoeld voor corporate recruiters, recruitmentburo’s en uitzendburo’s. Met minder dan 1 jaar ervaring in de recruitment, als ik het zo mag noemen, zie ik je niet echt als gebruiker.

    Kaan 

  • Marc Drees
    says:

    Recruitmenttoolbox werkt nu in ieder geval; en dat is een ferm verschil met het moment dat ik ernaar keek.

    De automatische adviesfunctie is wat mij betreft in potentie de meerwaarde die RecruitmentToolbox brengt.

    Overigens is de wijze waarop de geadviseerde tools worden weergegeven zeer onhandig. Die tools staan in een box rechts bovenaan, terwijl onderaan in dikke rode letters (below the fold bij sommige schermen…) aangegeven wordt dat je rechts moet kijken voor de tools je ‘moet’ gebruiken.

    Het dwingende moet is ook helemaal verkeerd; zelfs met accentjes er omheen. En dan de box zelf “Tool 1 die je ‘moet’ gebruiken“, “Tool 2 die je ‘moet’ gebruiken“. Brrr. Zet daat gewoon de naam van de tool die je aanbeveelt.

    Het knelpunt ligt natuurlijk in de verplichte winkelnering. Van elk type tool wordt er maar 1 aangeboden. Waarbij de geboden tools weliswaar goede keuzes kunnen zijn; maar dat is toch ook mede afhankelijk van de situatie van de vragende partij. Een keuze uit 1 is tenslotte geen keuze; ongeacht de intrinsieke kwaliteit van de betreffende toepassing.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Kaan kan je nooit een bericht gewoon in één keer tikken? Ziet er nogal stom uit, altijd twee reacties….

    Zoals je weet zijn doorgaans marktleiders inferieur aan de andere aanbieders, denk aan Microsoft, YER en Michael Page, stuk voor stuk duurder en kwalitatief minder dan veel concurrenten. Dus om dat als uitgangspunt te nemen voor kwaliteit vind ik vreemd.

    Je geeft dus zelf aan, je voegt niets toe. Je bent gewoon reseller, niets mis mee nee, maar ook niets goeds aan. Je voegt in zijn geheel niets toe aan de producten, je biedt geen extra diensten, dus er is geen toegevoegde waarde. En dat is dus wat ik zeg, er zit niets nieuws aan, geen toegevoegde waarde, dus waarom zou je als recruiter?

  • Kaan Anit
    says:

    dus Bas,

    neem iets meer je tijd voordat je kritiek uit.

     “maar meer dan een visuele startpagina met een paar tools waar men provisie op pakt is het toch niet. Toegevoegde waarde? Ik kan het niet vinden.”

    Ziet er nogal stom uit van een vooraanstaand blogger. jullie onderzoeken toch alles?

    Kaan

  • Kaan Anit
    says:

    goedemorgen Bas,

    Ook weer van de partij?

    Ten eerste, wij zijn van mening dat het niet ‘een paar tools’ zijn maar tools waar je iets aan hebt. Het zijn ‘tools’ als Knollenstein, Rise, OTYS en MrSearch om er maar een aantal te noemen. Tools die door menigeen met veel plezier gebruikt worden. Ook door jou toch? Vele partners van ons zijn marktleider in Nederland, dit weet je toch? Dus de opmerking is niet echt op zijn plaats.

    Ten tweede, wat is er mis met een reseller van diensten of producten? Je gaat toch ook naar de Albert of Super? Of ga je naar de bakker op de hoek? De slager? En vervolgens naar de melkboer? Ik zie je daar nooit. Maar dan nog, we geven je dus nu de optie om beide wegen te bewandelen.

    Dus voor jou (en je lezers) de voordelen op een rij:

    De Recruitment Toolbox werkt simpel

    1- Maak je keuze via het rode navigatiescherm
    2- Vind de shortlist van diensten die bij jou past
    3- Kies voor een demo, telefonische toelichting of direct bestellen

    Kostefficiënt

    De Recruitment Toolbox kost niets extra: Of je nu direct een van onze partners benadert of via de Recruitment Toolbox besteld, wij hebben afspraken gemaakt dat jij als klant niets extra kwijt bent.

    De beste kandidaten

    De Recruitment Toolbox helpt je met het vinden van de beste kandidaten. Dit kunnen we realiseren door de juiste mix van diensten in te zetten zodat je inderdaad ook keuze hebt verder kunt met de beste kandidaten.

    Tijdwinst

    De Recruitment Toolbox bespaart je tijd: Je hoeft niet meer naar 10 verschillende sites te gaan. Daarnaast zijn de diensten voor je uitgeprobeerd en kunnen we je dus ook op grond van eigen ervaring adviseren.

    Een bron van informatie

    Als laatste, aangezien wij constant op zoek zijn naar de beste tools in de markt en zijn dus ook een enorme bron van informatie voor jou. Meer weten? contact

     

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Jorrit,

    De correctie is aangebracht: Dank voor de bouw van de website. Ook PXL wil ik via deze weg bedanken, de kenners zijn enthousiast over de ‘look’ van de site.

    Hopelijk lezen ze de reactie volledig en zijn ze nu ook wat meer tevreden over de functionaliteit.

    in afwachting van een reactie.

    Kaan

  • kaan
    says:

    Opgemerkt door bloggers

    Vorige week is de site van de Recruitment Toolbox live gegaan. Wel te verstaan in Beta, voor sommigen beter bekend als een ‘soft launch’.

    Nu is deze launch bij de meeste mensen onbekend gebleven, echter niet bij iedereen. Zo ook niet bij een vooraanstaande blogger.

    Met plezier heb ik de blog gelezen en zoals gebruikelijk lees ik zaken die mij bevallen. Daarnaast zijn er uitspraken waar ik een andere mening over heb (en hou).

    Verantwoord een keuze maken

    Opmerkelijk is te zien dat ons initiatief direct al ‘concurrentie’ heeft. Blijkbaar is er dus vraag naar een dergelijke oplossing.

    “Maar wat ik ermee wil zeggen is dat het in principe natuurlijk een goede zaak is dat er sites zouden zijn waar een recruiter tools kan bekijken, voor- en nadelen kan afwegen en daarmee een verantwoorde keuze kan maken”. Dit lees ik met veel plezier.

    Ik krijg een warm gevoel en denk ineens dat bloggers ook positief kunnen schrijven. Ach ja.

    Kritiek van de kenners

    Bloggers schijnen kenners te zijn, de kritiek zou dus waardevol kunnen zijn.

    Ik lees aandachtig verder en zie een aantal punten van kritiek. Zeer prettig, dit betekent namelijk dat wij hier iets mee kunnen doen. Bij deze wil ik de kenners bedanken. Wel met een kleine noot: Het betreft een ‘soft launch’.

    Gericht, snel en kostenefficiënt

    Graag willen we alle Corporate Recruiters, Recruitmentburo’s en Uitzendburo’s vragen het te gebruiken. Graag horen we wat we beter kunnen. Je kunt ons mailen, bellen kan natuurlijk ook: (020) 570 8122

    De komende week kun je in ieder geval nog het volgende van ons verwachten:
    – implementatie widget Knollenstein
    – implementatie Videoboard
    – de video van de Recruitment Toolbox

    Namens het team en de partners van de Recruitment Toolbox.

    Kaan Anit

  • Jorrit Blok
    says:

    Zoals je hebt kunnen zien zit OTYS niet “achter” deze website. We hebben hem wel gebouwd, maar zijn óók niet verantwoordelijk voor de content op de website. Ook wij betreuren het dat de website nog niet helemaal klaar is, maar zijn er van overtuigd dat Kaan en zijn team dat snel kunnen verhelpen.