Eind juni bracht Ernst & Young haar ICT barometer weer eens uit; waarmee zij verslag doet van de ICT luchtdruk in Nederland. En eeen onderdeel uit het onderzoek vind ik wel interessant om hier te behandelen. En dan gaat het om de resultaten op de vraag: Levert online zakendoen daadwerkelijk efficiency op?
En dit is het antwoord op die vraag:
Geen schokkende verschillen zou je zo zeggen. Maar het aardige is dat slechts 65% van de ondervraagden kostenbesparing noemt.
En dat staat toch op zeer gespannen voet met de bevindingen van Forrester:
The business case for Web sales is staggering. Firms see lower acquisition cost versus other channels, incremental sales, and ongoing cost savings from customers acquired online versus traditional channels.
Dat is vreemd!
De bevindingen van Forrester hebben betrekking op bedrijven die financiele diensten bieden terwijl het onderzoek van Ernst en Young een breder terrein bestrijkt. Maar er zou toch niet zo’n fundamenteel verschil uit moeten komen.
Zo laat het Forrester onderzoek zien dat de acquisitie kosten van klanten voor eenvoudige producten (bv. een bankrekening openen, of een credit card aanvragen) op het Web ongeveer 50% zijn ten opzichte van de kosten via het bankfiliaal.
En dat moet toch voor veel meer producten opgaan. Dus waar zit het verschil?