Hoe ‘drempelvrij’ zijn websites eigenlijk, 4

Logo waarmerk Drempelvrij.nl Volgens W3C’s Web Accessibility Initiative moet een website aan de Priority 1 richtlijnen voldoen omdat het anders voor gebruikers met bepaalde beperkingen onmogelijk is de website te gebruiken.

In een vorige aflevering heb ik de 16 richtlijnen van Priority 1 kort beschreven.  In Nederland hebben we het Waarmerk drempelvrij.nl. Dit is een waarmerk waarmee websites in Nederland worden aangeduid die aan de 16 richtlijnen voldoen.

Wanneer een website voldoet aan de eisen van de Stichting Waarmerk drempelvrij.nl mag een site het waarmerk (het groene logo hierboven) dragen.

Hiervoor dient een website eerst getoetst te worden aan de hand van de 16 richtlijnen. En dat gebeurt dan weer door een keuringsinstelling die door de Stichting bevoegd word geacht.

Er zijn al de nodige sites in Nederland die dit waarmerk hebben verdiend.  Een aantal hiervan wil ik in de komende afleveringen de revue laten passeren:

  • Werk.nl
  • Herensokken.nl
  • SNSbank.nl
  • Wehkamp.nl

Het is overigens opvallend dat het aantal commerciele sites met een waarmerk schril afsteekt bij het grote aantal sites van stichtingen zonder winstoogmerk en overheidsinstellingen. Blijkbaar is accessibility nog geen (al te hoge) prioriteit bij bedrijven.

Ik wil de 4 sites gaan bekijken vanuit de 16 richtlijnen; op basis van een aantal geautomatiseerde controle programma’s. Om zo een soort referentie te hebben voordat we eens gaan kijken naar online recruitment sites; waaronder onze stamgasten natuurlijk!

26390cookie-checkHoe ‘drempelvrij’ zijn websites eigenlijk, 4
Geef een reactie

1 Comment