Gebruiksvriendelijkheid is al jarenlang een stokpaardje van me. En een onderwerp waar websites nog altijd gigantisch mee worstelen. Gelukkig maar, anders kon ik er geen smeuiige verhalen over schrijven.
Maar binnen Forrester wordt onderzoek naar gebruiksvriendelijkheid van websites naar een ander niveau getild. En één van de onderzoekers daar, Bruce Temkin, heeft ook zijn eigen weblog: Customer Experience Matters. Met als fraaie subtitel: Unraveling The Mystery Of Customer Loyalty
Zes wetten van gebruiksvriendelijkheid
En hij heeft daar onder meer de 6 wetten van gebruiksvriendelijkheid gepubliceerd die ik graag hier wil delen. Want zoals Temkin zegt: Er zijn bepaalde fundamentele waarheden over hoe gebruikservaring werkt.
Daar zijn ze dan, die 6 wetten:
- Every interaction creates a personal reaction.
- People are instinctively self-centered.
- Customer familiarity breeds alignment.
- Unengaged employees don’t create engaged customers.
- Employees do what is measured, incented, and celebrated.
- You can’t fake it.
Deze statements zijn niet allemaal even compact te vertalen; daarom heb ik ze in het Engels gelaten. En het leuke van deze ‘wetten’ is dat Bruce ze ook een voor een uit gaat werken op zijn blog.
De eerste wet; Every interaction creates a personal reaction, is ondertussen beschreven. En op zijn blog zal hij in de loop van de tijd de andere wetten beschrijven. Iets om te volgen!
Leesvoer voor de zomer?
Voor iedereen die geinteresseerd is in gebruiksvriendelijkheid heb ik ook nog een lijstje met boeken die zeer de moeite waard zijn:
- About Face 3 (Alan Cooper)
- Don’t Make Me Think (Steve Krug)
- Defensive Design for the Web (Matthew Linderman)
- Designing Interfaces (Jenifer Tidwell)
- The Design of Sites (Douglas van Duyne)
- Sketching User Experiences (Bill Buxton)
- The User Is Always Right (Steve Mulder)
- The Persona Lifecycle (John Pruitt)
- Thoughts on Interaction Design (John Kolko)
- Web ReDesign 2.0 (Kelly Goto)
Dat helpt je wel door de zomervakantie heen….