Een heel aardige blog posting door de CEO van Forrester; George Colony: The Digital Vanishing act. Waarin hij een aantal zaken beschrijft die door nieuwe, digitale technlogie in de vergetelheid zijn gedrukt.
Waarbij hij op basis van persoonlijke ervaringen een aantal producten beschrijft die zijn vervangen door digitale verbeteringen. Waarbij in sommige gevallen al een 2e generatie digitaal product is
Zoals bijvoorbeeld de iPod. Colony beschrijft dat de CD zijn platencollectie heeft laten verdwijnen. Waarna de iPod vervolgens zijn CD collectie heeft laten verdwijnen.
Maar in in zijn lijstje van verdwijningen staan ook de rubrieksadvertenties vermeld:
Craig’s List is vaporizing the classified (…and some damn good newspapers with them).
In tegenstelling tot de andere verdwijntrucs die hij beschrijft, is deze feitelijk dus nog onderweg. Overigens is het natuurlijk niet slechts Craig’s List die een paar nagels in de doodkist van de kranten jaagt.
Ik maak me weinig illusies dat we over enkele jaren de krant vooral in een museum kunnen bewonderen…
Marc Drees
says:@Bas:
Een de rekensom klopt ook; want daarom zitten de kranten zo knijp.
Een online klant is maar 10% waard van een offline klant. En omdat ze geen kant op kunnen kannibaliseren ze echt hun eigen omzet.
Want klanten willen steeds meer online. Tenslotte zit hun doelgroep daar, en de meetbaarheid van online activiteiten is natuurlijk van een totaal ander niveau.
Bas van de Haterd
says:Chris Anderson in zijn nieuwe boek Free had ook een serie mooie voorbeelden. Eén van de zaken die ik heel leuk vond was dat er dus partijen zijn, zoals ebay en criagslist, die van de 3 miljard die er in ‘regelkleintjes’ zaten nu een 300 miljoen business hebben gemaakt.
Dat is misschien wel één van de meest bijzondere zaken die door nieuwe media gebeuren. De markten krimpen, daardoor kunnen we minder geld uitgeven en hoeven we misschien niet steeds maar op groei (en meer, meer, meer) te zitten.