Investeren in de toekomst

Seth Godin heeft een post over het publiceren van een boek. Hoewel het een interessante post is, staat er één ding in dat ik meteen wil vertalen naar recruitment: No, this doesn’t work if you haven’t worked with the blogger for years, haven’t earned a reputation and most especially, haven’t written something worth reading. In other words, it takes about six years of hard work to become an overnight success. So, if you’re going to write a book in six years, please start now and focus on hard work, breaking new ground and being a standup guy.

De reden waarom het voor deze man dus werkt: hij heeft een (online) reputatie opgebouwd en is gewoon een prettig persoon.

Toen ik begon met trainingen recruitment in linkedin te geven kreeg ik deze vraag elke training wel 5 keer, nu minder, maar het speelt nog steeds. Ja, maar hoe vind ik NU mensen? Ik heb geen tijd om een netwerk op te bouwen? Ik heb geen behoefte aan ‘over een jaar’ de juiste persoon vinden, ik heb NU iemand nodig.

En mijn standaard antwoord was toen, net als nu, tja, dan begin je nu niet en zit je hier volgend jaar weer en vertel ik je hetzelfde. Ik weet dat een behoorlijk deel van de mensen in mijn trainingen er toen niets mee gedaan hebben en ook nu nog geen vruchten plukken. Ik ken ook een aantal mensen die toen wel zijn gaan investeren en nu wel een deel van hun plaatsingen dankzij Linkedin realiseren. Om met de woorden van Geert Conrad te spreken: rendement haal je uit online sociale netwerken na 9 maanden, de meeste stoppen er na 6 maanden mee.

Maar hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld viral marketing campagnes. Waarom was die van Rhinofly zo succesvol? Waarom werd die op zoveel blogs gezet? Simpel: Frank Meeuwsen had al jaren geïnvesteerd in de blogosphere, heeft mede de Dutch Bloggies opgericht en nog veel meer. Dat gaf hem credit waardoor toen ze echt iets leuks deden, het ook meteen overal opgepakt werd. Dat wil niet zeggen dat als het filmpje crap was geweest dat het succes er ook was. Je moet het nog wel goed doen, maar dan werkt het ook.

Echter, als je dus nu niet investeert in je netwerk, in je relaties en als je gewoon geen prettig persoon bent… Dan zal je gewoon moeten betalen voor media aandacht. Dan kan je nog zoveel willen van de sociale media en het virale aspect, maar het zal veel moeilijker (zoniet onmogelijk) zijn om het te realiseren.

Geef een reactie