Ruim twee maanden geleden beschreef ik de personal branding site VisualCV. Waarbij ik de volgende conclusie trok:
VisualCV is een me-too product in een markt waar er al een paar overduidelijke leiders zijn. Waarbij wel gezegd moet worden dat de presentatie van bij VisualCV verreweg het beste is van wat op dit moment geboden wordt. Maar dat is eenvoudig te kopieren.
Maar mogelijk is deze conclusie toch wat te snel getrokken…
TelecomCareers
Want het lijkt erop dat VisualCV een interessante strategie heeft bedacht; want enkele dagen geleden meldde VisualCV vol trots dat de niche vacaturesite TelecomCareers van haar diensten gebruik gaat maken.
En dat betekent dat TelecomCareers ‘haar’ werkzoekers een link biedt naar VisualCV; zoals hieronder duidelijk te zien is:
Heel bijzonder! Want hiermee lijkt TelecomCareers alle ambities om zelf een CV database op te bouwen en uit te baten overboord te gooien.
Of toch niet? Want boven de VisualCV button staat nog redelijk dominant om Post Your Resume. Blijkbaar gokt TelecomCareers op twee paarden…
Washington Post
En ruim een maand geleden bond VisualCV ook al The Washington Post aan zich. Alleen in dit geval als Employer branding tool. En dat is een interessante sidestep. Want waarom zou je dezelfde technologie feitelijk niet gebruiken voor een bedrijfspresentatie.
Washington Post is overigens een vooruitstrevende niche vacaturesite; want ze gebruiken de matching technologie van WCC als sinds enige tijd.
Dus als een dergelijke partij besluit tot zo’n keuze is het toch zaak om even op te letten. En in tegenstelling tot TelecomCareers maakt The Washington Post niet de fout om de CV’s uit handen te geven.
En het biedt bedrijven een extra mogelijkheid zichzelf te presenteren.
Conclusie
VisualCV heeft twee interessante routes ingeslagen door te partneren met vacaturesites.
De route die met TelecomCareers is gekozen is er één die ik als parasitair zou betitelen. De vacaturesite verliest tenslotte potentiële omzet. En VisualCV krijgt er een extra verkoopkanaal bij. Gratis en voor niets. Dit zouden niet veel vacaturesites moeten overwegen.
Maar de route met bedrijfsprofielen zou wel eens een hele interessante kunnen zijn. Tenslotte wordt employer branding als steeds relevanter ervaren terwijl de daarvoor benodigde functionaliteit niet binnen het primaire (solliciatie) proces van een vacaturesite nodig is.
En in dat geval is partnering misschien wel een hele goed keuze. Snel, goedkoop en geen risico van omzetderving.
1 Comment