Wervingssites? Heel belangrijk!

Wervingssites. Oftewel de “Werken bij” sectie van de corporate website. Wervingssites zijn heel erg belangrijk. Niet omdat ik dat zeg, maar omdat mogelijke medewerkers dat vinden.

In een onderzoek van Staffing.org zijn werkzoekers een serie vragen gesteld die dat extreem duidelijk maken. Een aantal van de antwoorden op deze vragen wil ik hier onder de aandacht brengen

Vacatures staan op corporate websites. Gebruik je dit kanaal?
De uitkomst op deze vraag is in onderstaande grafiek weergegeven:

Grafiek over het gebruik van wervingssites

Waarbij opvalt dat de leeftijdscategorie 31 – 42 jaar in bijna 20% van de gevallen als antwoord Regelmatig geeft en in meer dan 40% van de gevallen Soms. De groep Professionals is dus in zo’n 60% van de gevallen een ’trouwe’ bezoeker van wervingssites.

Voor de leeftijdscategorie 21 – 30 jaar (Starters) geldt een vergelijkbaar percentage. Oudere leeftijdscategorieën halen dat gemiddelde fors onderuit.

Als een bedrijf een slechte website had, zou dit uw beslissing om te solliciteren beinvloeden?
Een zeer belangrijke vraag, gezien het antwoord op de vorige vraag. En de uitkomsten zijn minstens zo belangrijk:

Grafiek over de impact van de kwaliteit van de site op de keuze daar te solliciteren

En hier speelt leeftijd amper een rol. Alle leeftijdscategorieën geven vrijwel eensluidende antwoorden.

Dus een slechte ervaring op een website of wervingssite kan 76% van de potentiële kandidaten wegjagen.

Conclusie
Een wervingssite is een belangrijk kanaal waarlangs toekomstige medewerkers binnen kunnen komen. En zoals uit bovenstaande cijfers blijkt er komen heel wat toekomstige medewerkers op die manier binnen.

En als ze eenmaal binnen zijn kan de ervaring die ze daar hebben ervoor zorgen dat ze alsnog afhaken. En masse! En daar is een wervingssite toch niet voor bedoeld?

Geef een reactie