Hallo Amsterdam

Vodafone gaat naar Amsterdam. Ik heb al eerder geschreven dat ik dat geen slimme zet vind, zeker ook niet vanuit arbeidsmarkt perspectief. Maar ze hebben wel een leuke site gemaakt om nieuwe mensen te vinden: Hallo Amsterdam. Want lang niet iedereen gaat natuurlijk mee vanuit Maastricht.

Een mooi kaartje met daarop de hoofdcategorieën van vacatures (Marketing, sales, juridisch, financieel en online) en de Amsterdamse hotspots. Leuke toevoeging die helemaal in het ‘hello world’ concept van Vodafone past. Want daar speelt Hallo Amsterdam natuurlijk op in. Hoewel ik meteen denk: maar ik ben online marketeer, waar zou ik terecht moeten?

Waar ik minder enthousiast van wordt zijn de video’s die je ziet als je één van de vacature categorieën aanklikt. Gescripte, beetje stijve presentaties. De één beter dan de ander, maar nog steeds niet natuurlijk. En met een achtergrond met daarop de Big Ben en de Eifeltoren ben ik het hele ‘we zijn zo trots dat we naar Amsterdam gaan’ gevoel wel weer kwijt.

Vervolgens een keurige presentatie van Vodafone in Amsterdam, waarom je daar zou moeten werken en hoe je kan solliciteren. Alleen het zinnetje: In en om Amsterdam zitten namelijk niet alleen veel van onze klanten en business partners, maar ook de talenten die we zoeken. Vind ik vreemd en onnodig kwetsend voor de mensen die in Maastricht die bedrijf groot gemaakt hebben.

Van het ‘ik stuur mijn CV op’ word ik heel gelukkig. Eindelijk een bedrijf die snap dat je niet veel meer dan naam, je e-mail adres en CV nodig hebt om te solliciteren. Gewoon zoals het hoort: klasse!

De vacatures geven mij een gemengd gevoel. Dit omdat ze ook in twee talen door elkaar staan. De ene vacature in het Nederlands, de ander in het Engels. Heel vreemd, heel inconsistent. De foto van de manager erbij is goed, hoewel hij nu wel héél prominent aanwezig is.

Verder heeft men een soort ‘korte en lange’ vacature gemaakt, wel precies wat ik altijd roep, maar op een manier dat het niets toevoegt. Want je moet nog steeds eerst een functie selecteren op basis van functie titel en dan krijg je een lap tekst voor je neus die je vervolgens nog een keer kan uitklappen. Dat is niet hoe je een kort en lang profiel doet. Onder elke functie titel zou één zin moeten staan met de omschrijving van de functie, eventueel aangevuld met de standplaats (in dit geval dus A’dam), eventueel de opleiding of ervaring en mogelijk het salaris.

Waar ik an wel weer heel blij van wordt is dat ze bij het solliciteren op de functie wederom weinig vragen stellen (iets meer dan een open sollicitatie vreemd genoeg), maar vooral ook een foto van de recruiter erbij hebben staan. Helaas zonder verdere contactgegevens (die staan soms in de vacature, soms niet). Maar het maakt het in ieder geval al een stuk menselijker om er te solliciteren.

Hoewel er nog verbeterpunten zijn (waar zijn die niet?) vind ik dat Vodafone een mooie site heeft gemaakt, inspelend op hun eigen verhuizing met een goede digitale sollicitatie-ervaring voor zover ik die nu heb gezien. Hoewel ik de move naar Amsterdam nog steeds, vanuit arbeidsmarkt perspectief, niet slim vind en ik denk dat ze het zwaar zullen krijgen, zijn ze met deze site goed op weg. Mogelijk één van de nominaties voor Digitaal-Werven 2008.

Geef een reactie

3 Comments