Social media worden snel ingezet… door kleinere bedrijven

Sociale media groeien heel hard. Althans, onder de snelst groeiende Amerikaanse bedrijven in particulier bezit; de Inc 500. Dat is althans de conclusie die onderzoekers Barnes en Mattson trekken naar aanleiding van hun onderzoeksresultaten.

En die resultaten mogen er zijn. Want waar in 2007 nog 19% van deze bedrijven blogden, is dat in 2008 gegroeid naar 39%. Een werkelijk gigantische sprong; zeker vergeleken met hun veel grotere broers, de Fortune 500. In 2007 blogden daar 8% tegen 11,6% in 2008.

Wat laat zien dat sociale media veel sneller wordt geaopteerd door de kleinere bedrijven. Voor de goede orde, met sociale media verstaan de onderzoekers blogging, podcasting online video, social networking en wiki’s.

Enkele resultaten
Op de vraag: “Welke soorten sociale media gebruikt uw bedrijf op dit moment” waren dit de antwoorden:

Grafiek van het gebruik van sociale media in 2007 en 2008 bij de Inc. 500

En op de vraag: “Hoe belangrijk zijn deze sociale media voor uw marketing/bedrijfsstrategie” waren dit de antwoorden:

Grafiek met de mate waarin sociale media belangrijkt wordt gevonden voor de strategie, 2007 ern 2008, Inc. 500

Nou, daar hoeft weinig aan tegevoegd te worden; bijna 80% van de ondervraagden vindt sociale media dus belangrijk voor hun marketing- en/of bedrijfsstrategie.

Conclusie
De mogelijkheden die sociale media bieden om met klanten/consumenten in contact te komen worden blijkbaar veel sneller geadopteerd door kleinere (snelgroeiende?) bedrijven.

Het zou me niet verbazen als het lagere tempo van de Fortune 500 veel te maken heeft met blokkades om inderdaad de conversatie met je klanten aan te gaan. Want dat betekent dat je tegelijkertijd (een deel van) de controle over de marketing boodschap verliest.

Maar als je het goed doet, krijg je er hele loyale klanten voor terug. Omdat je ineens naar ze luistert. Maar ja, dan moet je het goed doen. En grote bedrijven hebben veel te verliezen.

Wat ze overigens ook wel een zouden kunnen gaan doen als ze niet op deze bandwagon stappen. En Catch 22 situatie…

Geef een reactie