Effectiviteit van communities

Op Marketingfacts een stuk over waarom online communities falen. Interessante materie, waarbij reden één en twee zijn de betrokkenheid van de mensen en de tijd om het te managen. Niets gebeurt zonder inspanning, dus ook een online community groeit niet zonder inspanning. Ondernemen (en dat is dit een beetje) is 1% inspiratie en 99% transpiratie. Maar wat nu wel interessant is aan dit onderzoek…

Er zijn allerlei redenen om te beginnen met een online community, maar het identificeren van nieuw en geschikt personeel zie ik niet bij de belangrijkste staan. De kritische succesfactoren staat echter met stip op één: mogelijkheid om met gelijkgezinde mensen in contact te komen (54%)

Het is dus wel van groot belang dat je dit kan, maar het is niet de reden om het te starten. Ook staat in de top 3 van manieren van effectiviteit meten nergens: het aantal nieuwe mensen dat we gevonden hebben, en dat in deze markt. Nee, we kijken naar merkbeleving, referrals (in dit geval klanten, geen kandidaten) en nieuwe ideeën.

Dus beste recruiters en HR mensen, mijn vraag: hoe vaak praat u met marketing? En kan u er voor zorgen dat u aan tafel komt bij het ontwikkelen van deze platformen? Of er in ieder geval profijt van trekken?

Geef een reactie

2 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Helemaal mee eens, als recruitment weer echt high touch wordt!

    Dus technologie inzetten om te ondersteunen, niet om processen te definiëren, massa mailings te doen wat dat is zo handig en kandidaten te frustreren.

    Bedenk me net een nieuwe stelling… zo eens online gooien 🙂