Imago W&S branche

Regelmatig trekken we hier ten strijde tegen de slechte kwaliteit bij W&S bureaus. De verhalen die wij horen van kandidaten zijn doorgaans dramatisch. Echter, dat is niet echt onderzoek, want dat zijn individuele verhalen en laten we eerlijk zijn: klagen is leuker dan positief vertellen. IG heeft nu echter een onderzoek dat dit ook bewijst, waarin ze 403 hoger opgeleiden hebben gevraagd.

Hoogopgeleide werkzoekenden zijn sceptisch over het nut van werving- en selectiebureaus. Eén op de vijf slaat de vacatures van werving- en selectiebureaus steevast over, terwijl nog eens 40 procent direct bij de opdrachtgever solliciteert en zo het recruitmentbureau passeert.

Het is iets dat je veel hoort bij werkzoekenden, veel minder bij de bureaus zelf. Die zien niet in hoe slecht hun imago is, dat valt allemaal best mee, en ja, er zijn cowboys, maar die heb je in elke branche. Dat soort verhalen. Laten we het omdraaien: er zijn witte paarden. Ik ken er enkele.

De oplossing(en) die IG aandraagt zie ik dan weer totaal niet zitten. Om er één uit te halen: Verder hechten kandidaten zeer aan het veelzijdige functieaanbod van werving- en selectiebureaus. Daarmee kunnen de bureaus zich onderscheiden ten opzichte van werkgevers.

Nee, juist focus is van belang. Geen veelzijdig functie aanbod, maar focus op een bepaalde sector, branche of markt. Want enkel met focus kan je echt kennis hebben van die markt en in die markt de beste baan aanbieden. Iets dat ik veel hoor (inderdaad, wederom geen representatieve steekproef) is dat de gemiddelde recruiter geen idee heeft waar hij of zij echt over praat. Wat de functie echt inhoud en hoe de cultuurverschillen tussen de partijen in bepaalde branches echt zijn. Dus niet groter en breder, maar kleiner en smaller. De wereld zit in de niches, de grote jongens zullen het zwaar krijgen.

Geef een reactie

4 Comments
  • Chris Stapper
    says:

    Helemaal eens met focus – specialisatie van W&S bureaus is juist de toegevoegde waarde die ze kunnen leven. Bedrijfsinhoudelijke kennis, dat doet het bedrijf zelf toch veel beter.
    Voor interimmers is het zeer prettig om een of enkele sterk gespecialiseerde bureaus te hebben om mee te werken, dat bespaart tijd en moeite bij het zoeken naar functies en je kunt relaties opbouwen met de bedrijven.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Ruben: er is op zich niets mis met adverteren, alleen moet je dat wel gericht doen.

    @Paul: ik denk dat je ook met starters meer focus kan hebben, maar ik we moeten inderdaad nog heel veel investeren in studenten beter inzicht geven, en objectief inzicht geven, in wat verschillende type en soorten bedrijven te bieden hebben.

    Of bedoel je functievolwassen recruiters? Ook met starters kan het hoor, alleen zit je daar met een ander probleem. Namelijk opleiding. Net als de targets maar deels het probleem zijn in mijn optiek. Een groter deel zit in de opleiding van de recruiters. Iedereen kan zomaar recruiter worden lijken we te denken. Goede opleidingen waren er tot voor kort niet eens. Toen wij met de masterclass recruitment nieuwe stijl begonnen bij Media Plaza kregen we heel veel te horen: hehe, eindelijk, de eerste die zoiets aanbiedt. Daar hebben we lang op moeten wachten. We verkochten er 2 volledig in een paar weken uit omdat iedereen het doormailde naar hun collega’s, want eindelijk was er ook voor hen iets.

  • Ruben @ Freep
    says:

    @Bas helemaal met je eens dat W&S bureau zich beter kunnen focussen. Ik zou als W&S bureau ook niet adverteren met mijn vacatures, maar met mijn netwerk. Het is voor kandidaten veel interessanter om te zien waar een consultant je ‘warm’ naar binnen kan loodsen en kan adviseren over verschillende werkgevers. Een bureau als fairlane werkt bijvoorbeeld sterk kandidaat gericht ipv vacature gericht, dat spreekt me wel aan.