Usersix wil slapend rijk worden, over de rug van werkgevers

Logo Usersix Eerder vandaag heb ik kort bericht over de vierde loot aan de Nederlandse online referral boom: Usersix. En ondanks het prachtige weer kon ik het toch niet laten om de site een uitgebreider bezoekje te brengen.

Waarbij ik vooral naar hun business model heb gekeken. En mezelf toch wel een paar keer de ogen uitgewreven. Want ik kon me niet voorstellen dat Usersix zo extreem inhalig zou zijn.

Het businessmodel van Usersix
Usersix heeft een business model dat twee verdienmomenten heeft:

  1. Wergevers dienen te betalen voor het plaatsen van een vacatures op Usersix; vanaf EUR 175 per vacature
  2. Wergevers dienen een bonus voor de online referral uit te betalen die 10% van het jaarsalaris voor de functie

En vooral die tweede component is redelijk krankzinnig te noemen.

Allereerst omdat hiermee Usersix zich niet voordat als een online referral service, maar als een soort werving & selectiebureau. Wat ze absoluut niet zijn.

Maar ook omdat de werkgever dus geen vrijheid krijgt voor het bepalen van de bonus. Het wordt gekoppeld aan het jaarsalaris. Wat een waanzin.

Oh ja, en Usersix rekent zich 25% toe van die bonus; de referrer krijgt dus 75%.

Korte rekensom
Voor een functie van, pak hem beet, EUR 80.000 verwacht Usersix dus een bonus van EUR 8.000, waarvan EUR 2.000 richting Usersix gaat, voor het bieden van de service. Plus die EUR 175 voor de vacatureplaatsing natuurlijk. Dat is wel heel snel verdiend…

Wat zou je als werkgever met die EUR 8.000 kunnen doen om via andere wegen kandidaten te vinden?

En de motivatie…
Usersix geeft overigens een bizarre motivatie voor haar idioot hoge bedragen:

Usersix heeft een heel unieke toegevoegde waarde voor werkgevers. De werkgever kan voor het eerst de strijd aan gaan met de torenhoge fee’s die Headhunters en W&S Bureaus in rekening brengen. Usersix vraagt slecht een minimum van 10% wervingsfee maar kan wel 16.215.435 ‘headhunters’ in stelling kan brengen!

Hier is geen tekstschrijver aan te pas gekomen, zoveel is duidelijk. Wie verzint dit in godsnaam! Usersix zou in staat zijn om de gehele Nederlandse bevolking in stelling te brengen! Dat is wel wat waard natuurlijk…

Oh, en lees onderstaand rijtje met voordelen van Usersix ook nog even door; best wel om te lachen:

  1. Kandidaten werven uit eigen gelederen
  2. Aanbod van gekwalificeerde kandidaten
  3. Openen poule van moeilijk te vinden en passieve kandidaten
  4. Aanvullend kanaal voor werven van nieuw personeel
  5. Lage inschrijfkosten per vacature
  6. No Cure No Pay
  7. Snel resultaat door uitgebreid en actief netwerk
  8. Alleen voor werkgevers, Werving&Selectie bureaus en headhunters zijn uitgesloten
  9. Vol automatisch systeem om zorg te dragen voor kwaliteit en uitstraling namens de werkgever
  10. Onafhankelijke website

Conclusie
Megalomaan en peperduur. Met deze twee woorden kan Usersix het best worden omschreven. Om vervolgens misschien maar zo snel mogelijk vergeten te worden. Want dit lijkt geen serieus te nemen partij.

Geef een reactie

3 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Martijn:
    Zelfs Amerikanen gaan niet zover; hoewel ik H3 alweer een tijdje niet heb bekeken.

    Maar als Usersix eens zou gaan buurten bij een site als scopings (oeps, nou heb ik mijn posting van 10:30 alvast verraden) dan zou hij zich rot schrikken. Bakken met functionaliteit voor een no cure – no pay oplossing.

  • Martijn Betgem
    says:

    Als ik het lees en de site bekijk en overigens ook de concurrerende sites, vraag ik me af of een dergelijk systeem niet te ‘Amerikaans’ is. Ik weet van enkele klanten dat ze aan een dergelijk systeem hebben meegewerkt, zonder succes. Bovendien zijn er kandidaat-doelgroepen die niet gecharmeerd zijn van dit soort acties.

  • Jorrit Blok
    says:

    “Wat zou je als werkgever met die EUR 8.000 kunnen doen om via andere wegen kandidaten te vinden?”

    Een recruiter inschakelen?

    De hele Nederlandse bevolking als headhunter zien is wel een beetje een overschatting van het aanwezige potentieel volgens mij 🙂