Scopings, een buitengewoon interessante ontwikkeling

Logotype Scopings Enkele dagen geleden struikelde ik bij toeval over Scopings; ik was de site nog nergens op mijn vertrouwde technische of recruitment blogs tegen gekomen. En dat is bijzonder!

De site is nog in beta (natuurlijk) en biedt een service die ik nog niet eerder ben tegen gekomen: een volledig online recruitment proces voor werkgevers. Vanwege het unieke karakter van de site heb ik besloten een paar afleveringen aan Scopings te wijden.

In twee komende afleveringen ga ik dieper in op de functionaliteit die deze site aan werkzoekers en (met name) werkgevers biedt. Maar vandaag wil ik een korte introductie van de site, de doelstelling en de mensen achter de site geven.

De site
Als je op de homepage van Scopings terecht komt heb je het idee dat je in één of andere 3D wereld bent geland. Een wat vreemd startpunt voor een SaaS toepassing:

Homepage Scopings

En als je je eenmaal hebt laten verleiden door op Take a sneak peak te klikken krijg je een totaal andere ervaring:

Vervolgscherm

Dit is de Scopings ervaring. Veel witruimte, relatief weinig tekst, en duidelijk. Die homepage moet je gewoon vergeten.

Alles op deze site is overduidelijk. Met korte, heldere teksten en duidelijke calls to action.

De doelstelling
De homepage geeft het al aan; deze site heeft een tweeledige doelstelling:

  1. Voor de werkzoeker: No keywords, no résumé-matching and total privacy; the smart new way to discover what’s next in your career.
  2. Voor de werkgever: And the best way to turn hard-to-reach candidates into future colleagues.

Oftewel: het digitale Werving & Selectie bureau. En een bureau dat deze service op basis van no cure – no pay aanbiedt. Vind je namelijk geen geschikte kandidaat via Scopings dan hoef je niets te betalen.

Zoals ik al heb aangegeven ga ik in een tweetal komende afleveringen in op de functionaliteit die Scopings biedt aan zowel de werkzoeker en werkgever.

De mensen achter de site
En dit is eigenlijk nog het meest verrassende; de twee oprichters zijn volstrekte onbekenden in de online recruitment wereld: Gil Shabat en Brian Kent.

Twee ontwikkelaars die sinds februari 2007 gezamenlijk een software bedrijf runnen: Novologies. En met de inkomsten uit dit bedrijf Scopings zijn gaan ontwikkelen.

En dat moeten dan behoorlijke inkomsten zijn, want deze site ziet er bepaald niet uit alsof het op een shoestring budget is ontwikkeld. Eerder het tegendeel.

Overigens geeft één van de oprichters wel aan dat sinds kort met angel investors wordt gesproken.

Conclusie
Scopings richt zich niet alleen op werkgevers, maar ook op werkzoekers. En dan nog eens op de latente werkzoeker. En dat laatste zal de grootste uitdaging voor Scopings blijken te zijn.

O ja, en die homepage, daar moeten ze wel vanaf. Laten we het er maar op houden dat het een soort holding page is omdat ze nog in beta verkeren.

Geef een reactie

4 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: het geldt voor alle branches merk ik. Bijna in elke sector komt echte innovatie van buiten (start ups doorgaans) die dan weer onderdeel worden van de markt.

    Ik kijk b.v. naar de innovatie in onderzoeksland. Dat waren niet NIPO, GFK, Nielsen of…

    Nee, in Nederland was dat in eerste instantie Ruigrok/netpanel, opinionbar/metrixlab, junglerating, multiscope (om er een paar te noemen). Nu zie je dat b.v. de blog monitoring ook weer van buiten komt.

    En zo is het bij bijna elke markt. Google was ook ooit nieuw in de wereld van het internet. Dat is wat ik bedoel.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Op zich is het natuurlijk niet gek dat in het geval van recruitment echte innovatie van buiten komt. En dan feitelijk als we echte innovatie vanuit het perspectief van technologische innovatie bekijken.

    Er zijn weinig bedrijven groot genoeg om een R&D afdeling te hebben; uitgezonderd de grootste uitzenders. En zelfs die bedrijven zijn niet van het type A: als eersten technologische innovaties adopterend.

    Het past eenvoudigweg niet in de high-touch wereld om voor de wave te surfen. Dus is het wat mij betreft volstrekt logisch dat (technologische) innovaties van buiten komen. De wijze van implementatie maakt vervolgens er een succes van, of juist niet. Want ook daar kan nog zoveel mis gaan.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Klinkt interessant, ik ben benieuwd of het de belofte gaat waarmaken.

    Eén ding doet mij in ieder geval gelukkig spreken. Alle echt innovatie in een branche of sector komt namelijk bijna altijd van buiten (daar moeten we nog eens een artikel aan wijden eigenlijk). Dus ik ben erg benieuwd.