Digitale sollicitatie-ervaringen: KPMG snapt e-mail afhandeling

Hoewel ik zelf vooral goed ben in zeuren over hoe het niet moet, is het soms gewoon nodig om complimenten uit te delen. Zeker als een bedrijf bewijst dat het geen toeval was, maar blijkbaar structureel in het DNA van het bedrijf zit om correct en snel te reageren op e-mail. In dit geval moet ik accountancy kantoor KPMG een compliment maken.

Vorig jaar tijdens het Digitaal-Werven event heb ik dat ook in mijn opening al gedaan (helaas zonder aanwezigen van KPMG in de zaal). De reden hiervoor was dat ze zo mogelijk de beste afwijzing van een sollicitant per e-mail gedaan hebben die mogelijk kan. De afwijzing was namelijk niet een standaard zinnetje dat ze het niet zagen zitten en veel succes met je andere sollicitaties. Nee, het was een onderbouwde reactie (je motivatiebrief was niet echt motiverend genoeg) gevolgd met een oprecht advies (bij je toekomstige sollicitaties zou ik X en Y veranderen zodat je enthousiaster overkomt). Tijdsinvestering voor KPMG recruiter? Misschien 5 tot 10 minuten. Ervaring voor ontvanger: helemaal top!

Afgelopen week is KPMG wederom geëvalueerd in ons onderzoek naar de beste Digitale Sollicitatie-Ervaring. En na één dag komen ze terug met een keurige mail, in dit geval met een vraag. Want hoewel de persoon niet in aanmerking komt voor de functie waarop hij gesolliciteerd heeft willen ze graag telefonisch met hem in contact komen om te kijken wat hij zou willen doen binnen KPMG. Dit omdat de studie van de sollicitant (commerciële economie) niet direct aansluit op de core business van KPMG, maar wel op verschillende randvoorwaarden.

De redenen waarom KPMG hier een groot compliment moet krijgen voor deze e-mail afhandeling?

Ten eerste de snelheid van de reactie is fantastisch. Gewoon de volgende dag je sollicitaties afhandelen. Het komt bijna niet voor, zeker niet bij grote bedrijven.

Maar nog belangrijker: wederom geen standaard mail, maar iemand die duidelijk aangeeft de CV gelezen te hebben en daar persoonlijk op te reageren.

Is het logisch dat het zo gebeurt? Ja, ik denk het wel. Maar ik kan u vertellen dat ik vorig jaar op het Digitaal-Werven event van een aantal bezoekers de opmerking kreeg: hoe kan je dat automatiseren, wat KPMG doet? Want daar hebben we de tijd niet voor hoor. Elke afwijzing persoonlijk afhandelen, daar heb je een standaard tekst voor nodig.

Dus complimenten voor KPMG voor de snelle en persoonlijke afhandeling van hun sollicitatie e-mails!

Geef een reactie

3 Comments
  • Martijn
    says:

    Ik heb als recruiter ook ervaring met recruiters van met KPMG en mijn ervaring is altijd positief (geweest). Inderdaad snelle afhandeling en meedenken. Prima afhandeling van aanbiedingen en arbeidsovereenkomsten.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Bam, en daar hebben we een best practice te pakken! En afgewezen sollicitanten die waarschijnlijk een positieve associatie met KPMG houden.

    Dat zouden meer bedrijven moeten doen…