Matching en online recruitment: made in heaven, 1

Puzzelstukjes Geavanceerde matching technologie lijkt gemaakt voor online recruitment. Want recruitment gaat om mensen. En nee, dit is niet een tegenstrijdigheid in twee zinnen: high-tech versus high-touch.

Want een high-touch benadering hoeft geen high-tech ondersteuning uit te sluiten. Sterker nog, high-touch heeft alle baat bij een proces waarbij de juiste kandidaten dankzij technologie automatisch worden ‘gevonden’.

In een vorige bijdrage heb ik beloofd iets meer over zichtbaarheid en matching te beschrijven. En daar begin ik hier mee. Door eerst eens stil te staan bij het verschil tussen zoeken en matchen

Woordvervuiling
Matching lijkt simpel, maar is het niet. Het lijkt simpel omdat tegenwoordig elke vacaturesite het over matching heeft. Terwijl ze het eigenlijk over zoeken hebben. Pure woordvervuiling. Want zoeken is fundamenteel anders dan matchen.

Zoeken
Zoeken is wat je op vrijwel iedere vacaturesite kan doen. Je geeft een of meerdere trefwoorden op als dan niet in combinatie met vaste selectiecriteria, drukt op een knop en presto!

Hieronder een voorbeeld van een zoekfunctie:

Zoefunctie RecruitmentMatters

Een typefout in een trefwoord is meestal dodelijk (geen resultaten) en zelden wordt je geholpen om hiervan te herstellen. Een niet voorkomende combinatie van gekozen criteria is evenzeer dodelijk.

Maar het fundamentele aspect van zoeken is simpel: De machine zoekt naar voorkomens in de database op basis van door de gebruiker ingegeven criteria.

Eenrichtingsverkeer dus.

Matchen
Matchen is tweerichtingsverkeer. En daarmee is matching fundamenteel anders in vergelijking tot zoeken.

Matching kijkt twee kanten op. En om dat te kunnen doen heeft matching twee informatiebronnen nodig. In het geval van online recruitment is dat een CV en een vacature.

Hoewel matching op trefwoorden (vrije tekst matching) natuurlijk kan is dat net als bij zoeken vrij grof. Dus vaste criteria in beide informatiebronnen zijn meer dan wenselijk. En het is daarbij tevens noodzakelijk dat dezelfde soort criteria in beide informatiebronnen voorkomen. Anders valt er niets te matchen…

Als echter aan deze voorwaarden wordt voldaan is het mogelijk om een match tussen een CV en een vacature te maken. Waarbij alle criteria van het CV worden vergeleken met alle overeenkomstige criteria van de vacature. Simpel toch? Nou, nee.

Want stel het volgende. In het CV staat als opleiding WO Bouwkunde. In de vacature staat HBO bouwkunde.

Vanuit het perspectief van de vacature voldoet het CV voor 100% aan de opleidingseis. Maar vanuit het perspectief van het CV is de gevraagde opleiding onder het niveau; een lager percentage dus.

Dus voor de kandidaat is deze vacature niet zo aantrekkelijk. Voor de vacature is de kandidaat echter zeer aantrekkelijk.

En dit principe kan je voor alle denkbare criteria toepassen; een soort matrix waarin alle mogelijke waardes van een criterium tegen elkaar worden afgezet en van een cijfer voorzien.

Duidelijk?

Zo krijg je met matching drie matchscores:

  1. Een score die aangeeft hoe goed de vacature past op het CV
  2. Een score die aangeeft hoe goed het CV past op de vacature
  3. (1 + 2):2 De overall matchscore

Het kan dus zo zijn dat een relatief hoge overall matchscore nog niet wil zeggen dat kandidaat en vacature voor elkaar zijn voorbestemd. Misschien is die vacature wel te gek voor de kandidaat, maar is de kandidaat iets te licht vanuit het perspectief van de vacature.

Maar matching opent een deur van mogelijkheden voor online recruitment. En als je die deur eenmaal bent doorgegaan kan je nooit meer terug.

Volgende keer een overzicht van de mogelijkheden die matching biedt voor kandidaat en recruiter.

Geef een reactie

3 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Ik word zeker niet high van high-tech, maar het kan het leven juist zoveel vereenvoudigen. Waardoor je juist veel meer high-touch kan bieden aan de mensen die er daadwerkelijk toe doen.

    Met als aantekening dat de mensen die in dit verband niet zo goed passen nog steeds correct en tijdig van een afwijzing op de hoogte dienen te worden gebracht. Waarbij matching overigens wederom een rol kan spelen…

  • Bas van de Haterd
    says:

    Marc: om even in te haken op je eerste zin (de rest is namelijk gewoon een zeer goed verhaal, hoewel ik opleiding misschien niet als voorbeeld had genomen): high touch en high tech kunnen elkaar uitmuntend ondersteunen.

    Echter is de ervaring natuurlijk wel dat het moment dat we high tech worden, we ineens de high touch uit het oog verliezen. Het moment dat we 1.000 kandidaten in ons ATS hebben en die in één keer kunnen mailen vergeten we soms dat we maar 1 kandidaat zoeken en dat we die misschien ook kunnen vinden (of JUIST kunnen vinden) door er maar 10 te mailen die we van te voren hebben gemachted. Hetzij handmatig, hetzij door technologie. Het beste: door technologie voorgescreend en handmatig nagekeken (denk ik).

    En daar zit het grote probleem in mijn optiek, we vertrouwen te blindelings op technologie (en vooral ook op de leveranciers die het altijd mooier voordoen dan het is). Want ook bij superieure matchingstechnologie is een menselijke hand ter controle op dit moment nog altijd noodzakelijk.