Het bos en zijn bomen

Het tempo waarmee het aantal vacaturesites en varianten hiervan opstaan, ligt hoog. Logisch ook, want iedereen probeert een graantje mee te pikken in een krappe markt. Zo zijn we onlangs weer ‘verblijd’ met NUwerk.nl en worden we dat binnenkort(?) met de komst van Zoekmijnbaan.nl.

Gevolg van deze toename?
Dezelfde vacatures (en bedrijven) op nog meer plekken. Alsof ze al niet genoeg exposure op het web hebben. Overkill zou ik zelfs willen gebruiken.

Ik heb gisteravond even op NUwerk.nl gekeken binnen mijn vakgebied (als recruiter!) op de trefwoorden ‘accountant’ en ‘Nederland’. Resultaat: een enorme waslijst (meer dan vier pagina’s) met vacatures bij dezelfde werkgever.

Is natuurlijk ook makkelijk; abonnementje nemen en je hele rij vacatures overblazen. De kwaliteit van de omschrijving doet er niet toe, die is toch op elke vacaturesite hetzelfde. Kwantiteit gaat boven k…

En wat vinden gebruikers hier van?
Later bedacht ik me het volgende. Zouden al die aankomende potentiële sollicitanten (tenminste, zo worden ze door veel sites gezien) het niet beu raken om op elke bekende site (nieuwsportal, communitie, sport, muziek; de populaire thema’s), telkens geconfronteerd te worden met vacatures. En dan vaak ook nog eens steeds dezelfde?

Gaat men niet zo langzamerhand afstompen? Zoals dat al eerder gebeurde in de vorm van ‘banner-moeheid’? Het effect dat steeds minder bezoekers banners aanklikken omdat de follow-up vrijwel altijd teleurstelt. Kortom: klikken, leren en weren?

Goed, men hoeft dan misschien nog niet eens af te stompen. Maar ik denk wel dat de betere sollicitant steeds scherper kijkt naar kwaliteit van het aanbod en snel afhaakt door het bos van vacatures en vacaturesites en de gebrekkige kwaliteit en vooral de overlapping.

Een golfbeweging?
Ik denk dat deze groep sollicitanten uiteindelijk toch weer terugkeert naar de mens-tot-mens verhouding. We hebben een tijd gekend dat het de trend was om de kaasboer, bakker en groenteboer te vervangen door één grote supermarkt. De laatste jaren komen die eenmanszaakjes weer terug door een toegenomen behoefte naar bijvoorbeeld de gezellige en ambachtelijke buurtbakker. Terug naar sentiment en persoonlijk contact.

Natuurlijk, de sollicitant zal dit niet doen vanuit sentiment, maar wel om zich op gestructureerde wijze een weg te banen door het woud van vacatures o.m. door een goed en (vooral) gespecialiseerd W&S bureau, voorafgegaan door een persoonlijk en inhoudelijk gesprek. Of via zijn, betrouwbare netwerk.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Deze posting is geschreven door gastblogger Martijn Betgem, consultant bij Adviesgroep ’88

Geef een reactie

2 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Goede initiatieven moet je toejuichen en het idee van nuwerk was erg goed. Een goede vertical is ook nog steeds ruimte voor, want die is er nog geen één. Maar meer van hetzelfde, wat nuwerk nu eigenlijk wel aan het worden is… is overkill.

  • Kaan Anit
    says:

    Beste Martjn,

    Auto’s verkopen goed op jet internet, tenminste, dat zelgt onder andere Marktplaats.

    Huizen zijn ook een goed voorbeeld, het heeft voor meer helderheid gezorgd (kijk naar Funda).

    Ook met financiële producten is dit het geval, en met vrije tijd 9vakanties en vliegreizen).

    Ik zou dan ook zeggen dat het zeer goed is voor de arbeidsmarkt dat er steeds weer initiatieven verschijnen op het internet voor deze arbeidsmarkt: Zowel voor werkgevers, als voor werknemers. Zelfs voor recruiters.

    Internetondernemers, blij dat ze er zijn.

    (ik ben trouwens absoluut een mensen-mens).

    Kaan