Foei spammers, foei, foei

user_earth Even een kort gedachte-experiment. Wat zou er gebeuren als ik mijn hoofd (toegegeven, slecht voorbeeld), professionele ervaring en contactgegevens op een billboard langs de snelweg weg pletter?

Dan wordt ik benaderd. Wat een verrassing…

Voor wie het nog niet begrepen heeft; Linkedin is dat billboard. En Jaap Steinvoorte heeft zichzelf op dat billboard geplakt; inclusief contactgegevens. En denkt vervolgens gedragsregels op te kunnen stellen voor eenieder die langsrijdt en denkt, effe bellen met die gozer. Heel vreemd…

Natuurlijk, het zou fijn zijn als iedereen zich fatsoenlijk gedraagt. Hadden we ook geen politie nodig. Maar de realiteit is dat niet iedereen zich altijd fatsoenlijk gedraagt. Ook recruiters niet. En sommige recruiters al helemaal niet.

En Linkedin, net als alle sociale netwerken, werkt extreem drempelverlagend bij het benaderen van anderen. Met alle consequenties vandien.

Wat direct betekent dat Linkedin haar gebruikers veel meer mogelijkheden moet bieden om de eigen toegankelijkheid te kunnen regelen. En duidelijke informatie bieden over de consequenties van je volledig ‘bloot’ geven.

Gebruikers die er dan toch voor kiezen om volledig benaderbaar te zijn moeten vervolgens niet zeuren. En al helemaal geen foei, spammers, foei, foei roepen. Dat heeft buitengewoon weinig zin. Spammers zijn namelijk niet fatsoenlijk.

Geef een reactie

11 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Browsend door linkedin (op een vrijdag avond ja, het leven van een zelfstandige) kwam ik net deze tekst tegen in iemands profiel:

    A strict note for Headhunters and Recruitment companies, don’t contact me if:
    • You don’t have a concrete job offer (company name, job description, salary indication, etc)
    • The base salary is below € 80K ( and bonus is under 50% of that base salary)
    • The job offer is similar to what I do now only at another company

    Kijk, dat noem ik nu helder. Aan 2 van de 3 voorwaarden kan ik voldoen, helaas één niet, dus… maar niet benaderd.

  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    In vond het buitengewoon dommig.

    Als ik mijn contactgegevens op straat gooi voor iedereen om op te pikken moet ik niet zeuren dat ‘iedereen’ mij gaat contacteren.

    Vervelend maar waar. Als ik mijn laptop in mijn auto laat liggen ben ik hem binnen een dag kwijt. Slechte, slechte mensen.

  • Chris Stapper
    says:

    Ik zie het probleem niet. Je kunt toch prima openstaan voor een goede benadering en dus je contactgegevens openbaar maken en anderszijds de vervelende manieren van benadering verfoeien en vervolgens aangeven hoe je het graag kunt zien?

    Ik vond het wel een leuk stuk om te lezen:)

  • Michel Rijnders
    says:

    Marc: ik zie geen verschillen in gedragsregels tussen on en offline communities. Maar goed we vervallen hier wellicht teveel in definities, want LinkedIn is geen community.

    Blijft voor communities in ieder geval staan dat ze de gedragsregels bepalen. Dat is realiteit. De community bepaalt wat hij / zij wenselijk vind of niet en kan door regels of door sociaal gedrag onwenselijk gedrag uitsluiten. Als ik op een verjaardag iemand hoor praten over werk kan ik volgens de ongeschreven regels van die verjaardagscommunity best een gesprek daarover aangaan of vragen of ik hem/haar eens mag bellen om daarover verder te spreken. Als ik vacatures ga rondstrooien en tussen de toastjes en chips stop dan zal dat niet wenselijk zijn en de volgende keer niet uitgenodigd worden.

    En om terug te gaan naar je LinkedIn-standpunt: als onderdeel van een netwerk waarin ik gegevens over mijzelf bekend maak bepaal ik de regels hoe ik benaderd wil worden. Dat ik gegevens openbaar ontneemt mij niet het recht om mensen te verfoeien die dat op een verkeerde manier gebruiken.

  • Guido Stek
    says:

    Een groot verschil tussen spammers en body hunters is dat body hunter ook off-line bezig zijn door te bellen en persoonlijk trachten te doen.
    Daar ligt in mijn ogen altijd nog een grens.  E-mail hoef je niet te beantwoorden en kun je deleten.  Een body-hunter ontwijk je moeilijk als hij/zij belt.
    In Nederland zijn er genoeg bel-mij-niet registers. LinkedIn kent deze functionaliteit ook onder intrests. Bedrijven die in Nederland hier tegen in gaan, worden enigzins aangepakt. Body-hunter tot nog toe niet, terwijl deze veel privacy gevoeliger kunnen worden.

    Voorkomen is nooit 100% mogelijk, commentaar en tips hoe het wel kan zijn nooit weg.  Het commentaar en tips in deze afkraken zie ik doel niet van, maar ja dit is dan wel weer een goed voorbeeld van web2.0.

  • Marc Drees
    says:

    @Michel:
    Dream on. De community bepaalt de gedragsregels.

    Waarin verschilt een online community van een echte community?  Zijn mensen ineens anders als ze online zijn? Ja; zeker als je de oude grap herinnert: On the Internet nobody knows you are a dog…

    Gedragsregels zijn leuk; methodes om naleving te garanderen zijn beter.

  • Michel Rijnders
    says:

    En als je een telefoonabo via KPN neemt mag je ook niet zeggen “foei telemarketeers” als die je op een verkeerde manier benaderen? De vorm waarin je benaderd wenst te worden staat voor een ieder vrij om een mening over te hebben. Body hunters hebben daar geen boodschap aan en goede recruiters wel.
    Daarnaast is denk ik juist het verschil tussen een sociaal netwerk en een billboard zo kenmerkend. Zij die LinkedIn en andere sociale netwerken als een billboard zien hebben de gebruikers van die sociale netwerken volgens mij duidelijk niet begrepen. De community bepaalt de gedragsregels.

  • Leon Van Bokhorst
    says:

    Waar Jaap Steinvoorte aan refereert zijn de ‘bodyhunters’, een slagje volk wat nog net niet onder het tiepetje ‘spammer’ te scharen valt. Maar verder ben ik het volledig met je eens. Door een open exposure loop je het risico om ongevraagd en zelfs irritant te worden benaderd.

    De prikkelende gedragsregels zijn eerder bedoeld voor slimme bodyhunters die, door het verlagen van de irritatiegraad bij potentiële kandidaten, meer succes willen boeken met werving via LinkedIn.

    En ja, foei spammers foei! Maar dat staat buiten kijf.