Jawel, het bestaat nog. Er zijn zo nu en dan nog partijen die een sollicitatie per sé per post willen, zo kwamen we bij Digitaal-Werven achter in ons onderzoek naar de beste digitale sollicitatie-ervaring. Het erge is dat de site wel een geweldige digitale sollicitatie-ervaring biedt, tot de sollicitatie dan.
De website in kwestie is die van het ministerie van VROM. Een verder keurig opgebouwde site waarbij vacatures ook duidelijk en helder herkenbaar te zien zijn. Daar worden we natuurlijk gelukkig van.
En wanneer we naar deze vacatures gaan wordt ik echt blij. Twee kliks later kan ik de vacatures al bekijken (het is er maar één). De URL is nu werkenbijdeoverheid.nl geworden, maar de look en feel zijn nog hetzelfde. Een mooi stukje integratie van corporate identity met ‘uitbesteding cq. centralisering’ van de jobportal.
Waar ik echter zeer blij van wordt is het feit dat men voor de vacatures (in dit geval maar één, maar bij andere ministeries waar men meer vacatures open staat voor allemaal) een kort profiel geven. Een functie titel zegt namelijk niet zoveel, ook niet in het bedrijfsleven. Maar hier staat de organisatie (logisch, VROM, beetje overbodig normaal, maar dat komt natuurlijk omdat ik op werkenbijdeoverheid.nl zit), de standplaats (Den Haag), het salaris dat spijtig genoeg wordt weergegeven met ‘schaal 11’. Nu weet elke Marketingfactslezer meteen wat schaal 11 bij de overheid aan salaris inhoud… (ja, gelukkig staat het wel in de uitgebreide vacaturetekst, maar toch een gemiste kans). En het allerbelangrijkste: een korte omschrijving van de werkzaamheden. Nu kan een werkzoeker dus een geïnformeerde keuze maken of deze functietitel iets voor hem zou kunnen zijn.
De vacaturepagina van een vacature bij VROM
Als ik vervolgens op de vacature klik krijg ik veel meer informatie. Onder andere de salarisrange (schaal 11 uitgedrukt in euro’s) en niet te vergeten: contact informatie als ik meer wil weten over de functie. Perfect, keurig.
Dus tot zover een geweldige digitale sollicitatie-ervaring. Maar dan komt de anti-climax, want als je wilt solliciteren moet je dat wel per post doen. Geen formulier, geen e-mail adres, gewoon per post. En nu weet ik dat de gemiddelde ambtenaar daar een stuk minder moeite mee heeft dan de gemiddelde marketingfacts lezer, maar toch blijft het een anti-climax.
Het is tot nu toe overigens (tot nu toe) het enige ministerie waarvoor we dit zijn tegen gekomen. Laten we hopen dat het ook de enige blijft.
Chris Stapper
says:Ik kan me van vorig jaar nog een redelijk aantal niet digitale sollicitaties herinneren. Hopelijk is dat dit jaar beter.
Bas van de Haterd
says:@martijn, echt mijn stukje dit keer hoor, niet dat van Marc.
martijn
says:Ongebonnen werk natuurlijk als sollicitant. Die brief verdwijnt gegarandeerd intern.
Aan de andere kant! Op deze functie past de doelgroep “ik heb geen emaille!” perfect. Ik denk dat het strategie is Marc.