Seth Godin schrijft het in zijn boek the purple cow (must read voor iedereen in marketing of recruitment), Be remarkable. Zorg dat je bijzonder genoeg bent om opgemerkt te worden. Apple bewijst het, met de iPod, de iPhone, maar ook de spin off. Maar hoe pas je dit dan toe op recruitment?
De meeste van u zullen niets aan deze blogpost hebben. Want u bent niet in staat om iets te veranderen in de grote, logge organisatie waar u nu werkt. U denkt in termen als ‘dat is nu eenmaal zo’ en ‘dat is een ander budget’ of ‘daar ben ik niet verantwoordelijk voor’. Indien u deze uitspraken het afgelopen jaar heeft gebruikt, stop maar met lezen.
Wat bewijst Apple nu met de iPhone? Nou, een paar dingen.
1) Klein kan zeer profijtelijk zijn
2) Een buzz heeft een groter effect dan wat dan ook
3) behandel je trouwe klanten goed en maak fans van ze
Dat kan je ook op je werkgever toepassen. Grote bedrijven zijn niet per definitie profijtelijker. Sterker, bijna altijd per definitie minder profijtelijk. Daarom is het vaak verstandig om je te houden bij je core business en niet te veel andere zaken erbij te doen. Een aantal maanden geleden las ik dat Porsche het veel grotere Volkswagen ging overnemen:
Volkswagen, het grootste autoconcern van Duitsland, komt in handen van het kleinere, maar veel winstgevender Porsche.
Eeh, inderdaad, het veel winstgevender Porsche. Dat gaat dus verdwijnen als ze Volkswagen overnemen, want zo’n groot concern is niet goed aan te sturen. Dat is ook wat Apple doet. We maken die mooie iPhone, maar denken niet dat we alles zelf kunnen (wat op zich best uniek is voor Apple trouwens).
De downloadwinkel voor applicaties voor de iPhone en iPod Touch heeft een omzet van ongeveer een miljoen dollar per dag, aldus Jobs. Apple houdt zelf 30% van de omzet en de overige 70% gaat naar de ontwikkelaars van de aangeboden applicaties, die zelf de prijs mogen bepalen. Met de huidige verkoop verdient Apple 360 miljoen dollar per jaar.
Apple verdient dus 360 miljoen dollar per jaar nu, wat naar verwachting 500 miljoen zal worden, door… een webshop te openen die ze waarschijnlijk nog geen miljoen heeft gekost om te maken. Wauw…
Maar het belangrijkste van Apple: ze zijn remarkable. De iPod was iets bijzonders, er waren al duizenden types MP3 spelers en toch was de Ipod de eerste mooi gedesignde, bijzondere, simpel in bediening iPod die er was. En met witte oordopjes (de reden voor het succes, maar dat is een ander verhaal). De iPhone zelfde verhaal, zo bijzonder, remarkable. Zo bijzonder zelfs dat ze een tekort hebben gemaakt om het nog bijzonderder te maken. En er wordt veel over gesproken, daar waar ik (met mijn Nokie N95) praat over mijn telefoon hebben mijn iPhone vrienden het over hun iPhone, niet over hun telefoon.
Apple heeft al jaren een trouwe schare fans, die hebben ze nu dus weer ingezet. Dat kan je dus ook doen met medewerkers.
Zorg dat je een bijzondere omgeving maakt. Denk aan Pentascope, denk aan Andarr, denk aan Hyves en denk aan Google. Hebben die bedrijven dan geen personeelstekort? Sommige wel, dat is de markt. Maar Hyves is het afgelopen jaar 5 keer zo groot geworden in personeel. Dat is relatief natuurlijk een mega groei!
Dus zorg dat je bedrijf bijzonder is. En ik geloof dat elke branche, elke sector, elk bedrijf dat KAN. Je moet het alleen willen. En als je bijzonder bent, wordt er over je gesproken. Dat moet je dan ook faciliteren, je moet mensen vrij laten. Je moet niet bang zijn voor corporate bloggers, die moet je omarmen. Wel moet je ze de tools en kennis meegeven het goed te doen. Ze de tijd geven na te denken over hoe ze zich profileren, maar dan moet je ze vrij laten en vertrouwen. En als je dan een bijzonder bedrijf hebt, heb je veel minder wervingsproblemen dan nu. En ja, dat is een afstemming tussen HR, recruitment en het lijnmanagement. Maar iemand moet het voortouw nemen!