Print is dead. En dat geldt ook voor tijdschriften

PwC geeft een aardig tijdsbeeld in het leesgedrag van consumenten met betrekking tot verschillenden kanalen. Zij doen dat in een rapport getiteld: The medium is the message.

In dat rapport wordt een onderzoek naar het leesgedrag (mbt. tijdschriften) onder consumenten beschreven. En daarin zitten een aantal interessante gegevens die ook voor online recruitment relevant zijn.

Huidige mediumgebruik
Eén van de meest interessante resultaten is weergegeven in onderstaande grafiek:

The medium is the message, figuur 5

Allereerst is het aardig om te zien dat mbt. tijdschriften de papieren versie voor alle leeftijdscategorieën vanaf 15 jaar nog altijd het meest wordt gewaardeerd. Hoewel de bereidheid om content online te lezen ook opvallend hoog is.

Daarnaast is het opvallend om te zien dat mobile devices feitelijk door alle leeftijden als weinig interessant worden beschouwd; hoewel de leeftijdscategorie tot 20 jaar toch nog wel rond de 20% scoort.

Ook electonic paper wordt op dit moment als weinig relevant gezien. Wat natuurlijk helemaal klopt met de huidige stand van de techniek.

Toekomstig mediumgebruik
Maar electronic paper lijkt op weg naar een zonnige toekomst. Want gevraagd naar het toekomstig medium gebruik bleek het volgende:

The medium is the message, figuur 6

Dit medium zal mijns inziens juist de ‘killer app’ blijken te zijn voor de huidige papieren versies van krant en tijdschrift. Hetzelfde gemak als een papieren krant, maar met content op maat. Of het nou nieuws of achtergronden zijn.

Het PwC onderzoek heeft ook nog onderzocht hoe consumenten ten opzichte van advertenties staan die met relevante content wordt geserveerd. En dat is een frappant beeld. Want hoewel 80% pop-up irritant vind is slecht 20% – 30% bereid te betalen voor content om zo advertenties te vermijden. De rest accepteert het.

Toch grappig om te bedenken dat voor een marketing vorm waarvan 80% van de mensen aangeeft er een hekel aan te hebben in de wereld miljarden euro’s per jaar worden gespendeerd. Zou dat geld nou niet beter kunnen worden besteed?

Geef een reactie

4 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Paperless office, nooit in geloofd. Maar een aantal jaar geleden geloofde ook niemand dat een printer het niveau van drukwerk aan zou kunnen. Dat was nog geen 10 jaar geleden hoor. Nog geen 10 jaar geleden geloofden velen niet in het internet. Zeker bij de publieke omroepen niet (om er maar één te noemen). Nu kijk ik de Olympische spelen via NOS.nl en wel met 9 kanalen zodat ik de sport kan zien die ik wil. Plots is er een grote toegevoegde waarde gevonden.

  • Arno Wingen
    says:

    En er wordt vanuit gegaan dat consumenten het ‘digitale papier’ daadwerkelijk gaan gebruiken. Ik verwacht dat het nog heel wat langer duurt voordat we een scherpe daling gaan krijgen.

    Een tijdje terug had iedereen het toch ook over de ‘paperless office’. Hoeveel is daar terecht van gekomen?

  • Floor Drees
    says:

    Je vergeet alleen dat de kleinere tijdschrift titels (over psychologie en spirtualiteit, niet echt je onderwerpen) fors groeien. Elke. Peiling. Weer.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Elektronisch papier heeft zeker de toekomst. Op het moment dat het de zoveel dpi komt is de doorbraak daar. Net als bij printers, het moment dat die voldoende kwaliteit leverde was ineens het alles maar drukken ook uit. Een goede vriend van me rekende het me laatst voor (ik ben alleen de cijfers vergeten).