Matching en online recruitment: made in heaven, 10

Puzzelstukjes In een vorige aflevering heb ik een overzicht gegeven van de extra mogelijkheden die matching kan bieden binnen online recruitment voor werkzoekers.

En vandaag wil ik dan de laatste van die mogelijkheden voor werkzoekers behandelen: Varieren van match parameters

Varieren van match parameters
Dit is misschien een stap te ver, maar wel een mogelijkheid. Stel dat je als kandidaat je eisen belangrijker vindt dan je mogelijkheden. Dan is het in principe mogelijk om aan die eisen meer gewicht toe te kennen. En daardoor een ander matchresultaat te krijgen. Waarbij je vacatures krijgt die vooral goed passen bij jouw eisen.

Je moet alleen niet gek opkijken dat je niet direct wordt uitgenodigd als je op zo’n uitdagende vacature solliciteert.

Hoe werkt dat dan?
Laten we weer eens terug gaan naar ons matchprofiel. Maar nu met de mogelijkheid om per match criterium een weging mee te geven:

Matchprofiel

Standaard heeft ieder match criterium een bepaalde weging.

Laten we voor het gemak eens aannemen dat die weging voor elk criterium exact hetzelfde is

Dat is in de afbeelding aan de linkerzijde weergegeven door een slider bij elk criterium.

En in dit voorbeeld staat bij elk criterium de slider in het midden. Wat zoveel betekent dat elk criterium even belangrijk is in de bepaling van de matchscore.

Maar als ik als kandidaat hogerop wil komen, of meer geld wil verdienen kan ik natuurlijk de functie en de arbeidsvoorwaarden meer gewicht geven.

En tegelijkertijd mijn opleidingen een lager gewicht.

En door dit soort verschuivingen zullen er andere vacatures worden getoond:

Matchprofiel, gewogen

Op deze manier kan je spelen met je eigen gegevens om in een soort what-if analyse op zoek te gaan naar andere vacatures.

Op basis van je ambities, of juist op basis van je kwaliteiten.

Feitelijk biedt matching je technisch de mogelijkheid om elk matchcriterium op deze manier aan te passen.

Je kan je je natuurlijk afvragen of dat even zinvol is; maar net als bij het regelen van je eigen zichtbaarheid biedt ook deze mogelijkheid je de kans om je eigen matchstrategie te kiezen.

Overigens denk ik dat met de mogelijkheden die matching boven de huidige zoekfunctie biedt er al meer dan voldoende winst valt te behalen.

 

 

Conclusie
In een tiental afleveringen heb ik geprobeerd niet alleen de voordelen maar ook de additionele mogelijkheden van matching boven de huidige zoekfunctie op online recruitment sites te verduidelijken.

Matching heeft ongekende mogelijkheden die nog veel verder strekken dan wat ik tot op heden heb beschreven. Maar voorlopig is het nog steeds wachten, althans in Nederland, op een vacaturesite die matching serieus en goed in gaat zetten.

Geef een reactie

2 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Helemaal waar. Je kan je ‘slider’ natuurlijk helemaal naar rechts (of links) halen. Waardoor het een alles of niets verhaal wordt. Hoewel reisafstand nou weer net een slecht voorbeeld is, zeker in combinatie met Breda 😉

    Overigens wil ik nog apart aandacht besteden aan de aspecten die voor werkgevers bij matching van belang zijn. Omdat er weliswaar veel overeenkomsten zijn, maar ook een aantal verschillen.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Wat ik hierbij mis is de ‘harde eis’. Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat als je regio 25 kilometer rondom Breda vraagt en het ligt 35 kilomter verder er een matching score is van… 90%. Maar dat dit voor iemand een harde eis kan zijn.

    Idem voor bijvoorbeeld salaris. Niet onder bedrag X bijvoorbeeld. In ieder geval van kandidaat kant.

    Maar hetzelfde geldt natuurlijk voor opdrachtgevers kant. Er zijn bedrijven die harde eisen stellen aan bijvoorbeeld opleiding. HBO matched voor 80% met WO, maar je hebt bedrijven die WO eisen. Dat kan er ook altijd bij natuurlijk.