Serious games, big business

Serious gaming staat nog in haar kinderschoenen. Maar ondertussen zijn er al fraaie voorbeelden van verschenen; waaronder in Nederland Base-X, van de luchtmacht:

Base-X, south west view 

Maar als we Forrester mogen geloven staat ons op dit gebied nog veel meer te wachten, simpelweg omdat de voordelen van games voor marketing, recruiting en trainingen gigantisch zijn.

Forrester geeft een drietal argumenten waarom games heel snel mainstream gaan worden:

  1. (Toekomstige) werknemers verwachten de technologieën die ze thuis gebruiken ook op het werk. En dat zijn zaken zoals widgets, sociale media en video games.
  2. Groeiend milieubewustzijn. Bedrijven die de kosten voor energie en operatie willen verlagen zien IT als een uitstekend middel om dat te bereiken. Waarbij virtuele werelden en videoconferencing hoog op de agenda staan.
  3. Gen Yers zijn technologisch de meest vaardige generatie ooit. En om deze mensen aan een bedrijf te binden is het noodzakelijk om een omgeving te bieden die voldoende interessant en uitdagend is. En daar horen games bij.

Nou kan ik niet zeggen dat ik deze argumenten erg overtuigend vind. Hoewel ze ongetwijfeld correct zijn spelen er naar mijn idee hele andere overwegingen een belangrijke rol.

Trainingen
Allereerst zijn games voor trainingssessies vanuit kostenperspectief een interessant alternatief. Zeker als complexe processen moeten worden getraind. Denk bijvoorbeeld maar aan flight simulatoren.

En met de voortschrijdende mogelijkheden (en lagere kosten) van de technologie worden het ook voor allerlei andere trainingen zinvol om te kijken naar een game oplossing.

Recruiting
Voor recruiting van een jonger publiek zijn games natuurlijk een heel interessante optie. Vooral als je via een game ook nog eens bepaalde kenmerken van de gamer kan ontdekken en op basis daarvan kan bepalen of hij/zij binnen het bedrijf past.  Tenslotte kan een strategie game allerlei tests bevatten waarmee de kenmerken kunnen worden bepaald.

Maar ook voor wat oudere generaties is een game niet te versmaden. Ik begreep tenminste dat het domein van games niet langer het exclusieve domein van teenagers is. Ook babyboomers schijnen er wat van te kunnen.

Een voorbeeld van het ‘succes’ van games in dit domein is America’s Army. Deze game heeft 7 miljoen geregistreerde spelers, die gezamenlijk meer dan 160 miljoen uur hebben gespeeld…

Marketing
Hier zien we natuurlijk op dit moment al de meeste toepassingen, hoewel de diepgang en de complexiteit van dit soort games aanzienlijk minder is dan bij de voorgaande twee toepassingsgebieden.

Conclusie
Serious games zullen in de komende jaren ongetwijfeld een sterke groei doormaken. In eerste instantie zullen marketing games nog de meest voorkomende zijn, maar vooral op het gebied van trainingen liggen de grootste potentiële voordelen. Waarbij het onderscheid tussen training en recruiting wel eens aardig kan vervagen.

Geef een reactie

11 Comments
  • Milo Hendriks
    says:

    Het effect van een serious game / bedrijfssimulatie blijkt (enigsinds afhankelijk van de opzet) een erg effectieve leermethode. De universiteiten van Maastricht en de TU Delft propageren dit reeds enkele jaren. Vanuit ons bedrijf (www.Bedrijfssimulaties.nl) zien wij een duidelijke trend: HBO instellingen lopen voorop wat betreft het praktisch leren (m.b.v. simulaties), gevolgd door het bedrijfsleven en overheidsinstellingen (voor recruitment doeleinden, marketing, MD-trajecten, traineeships, verandertrajecten, etc.). Sinds enkele jaren melden ook verschillende Nederlandse en Engelse universiteiten zich bij ons met de vraag hoe serious games / bedrijfssimulaties het best in te zetten.
    Het feit dat dit een goede leermethode betreft wordt al sinds de oudheid beschreven door de filosoof Confucius:

    Tell me, and I will forget.
    Show me, and I may remember.
    Involve me, and I will understand.
    – Confucius, 450 B.C.

    Zo werkt het eigenlijk nog steeds. Laat een groep werknemers luisteren naar een presentatie en ze vallen na 30 minuten in slaap. Als je ze de zelfde informatie geeft in een interactieve omgeving waarbij ook nog eens een spelelement zit, worden ze erg fanatiek, blijven ze wakker en absorberen ze de meeste informatie.

  • C. de Vries
    says:

    Interessant stukje. Ik zou zelf wel eens voor mijn team willen kijken naar de mogelijkheden van Serious Gaming, ipv een reguliere training. Propbleem is op dit moment vooral dat het moeilijk in kaart is te brengen wat het effect is van een gevolgde training door medewerkers. Ik verwacht dat dit niet anders zal zijn wanneer alleen de trainingsvorm verandert. De vraag is eigenlijk of dat uberhaupt wel te meten valt. Heb daar zelf iig geen ervaring mee, maar zag via Google wel dat er wat bedrijven bestaan die wat aanbieden (bijv: http://www.compendis.nl). Iemand nog andere suggesties, bijvoorbeeld hoe je dat zelf zou kunnen aanpakken?

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: ben ik het niet mee eens. Training is om iemand iets te leren, assesments is om te kijken of iemand ergens aanleg voor heeft en hoeveel. Er zit een wezenlijk verschil in, met name ook hoe je de data vastlegt in het systeem. De data die eruit moet komen bedoel ik.

    Ik ben al lijntjes aan het uitzetten om interviews te gaan doen. Misschien zelfs met video (moet je dan wel zorgen dat ik youtube erin kan verwerken!)

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Voor mijn gevoel kan je assesments en trainingen onder 1 noemer vangen. Hoewel het doel natuurlijk verschillend is de vereiste functionaliteit weinig anders.

    En serie over dit onderwerp is natuurlijk helemaal welkom! En ik ben vast niet de enige die daar zo over denkt.

    Heb overigens aan Forrester gevraagd om met een aantal best practices binnen het recruitment domein te komen.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Onderwerp naar mijn hart, maar je vergeet nog een belangrijk toepassingsgebied ook Marc. Laten we het ‘assesments’ noemen, hoewel het niet helemaal de juiste term is.

    De politie academie in Nederland is hier bijvoorbeeld héél ver mee. Die hebben de Digitale Stad Berhloo (fake stad) waarin agenten kunnen gamen en hun recherche kwaliteiten kunnen tonen. Op deze manier worden werknemers dus getest, in hun eigen tijd, terwijl ze nog een hoop lol beleven ook!

    Training zijn er ook al veel toepassingen in Nederland. De NS traint veel van zijn conducteurs bijvoorbeeld via een Sim. Maar ook steeds meer eerste autorijlessen gaan via simulatoren.

    Wat America’s army betreft zijn er verschillende verhalen. Over het recruitment potentieel wordt geheimzinnig gedaan, maar men zegt dat het goed is. En laten we eerlijk zijn, de miljoenen die er in gestoken zijn, ook in nieuwe versies, spreken voor goede resulteren.

    Als trainingsapplicatie is het gefaald, het bleek dat soldaten er niet beter van gingen schieten. Maar als tactische simulator is het een mega succes geweest. Want de tactieken die de gamers toepassen in de spellen zijn nu ook uitgeprobeert in Afghanistan en Irak en hebben daar mensenlevens gered. Het waren manieren waar de legerleiding nooit opgekomen was, maar die uiteindelijk toepasbaar bleken en minder doden en gewonden hadden dan verwacht volgens de ‘normale’ methode.

    Verder is er ook nog een goede simulatie game professionals pools paradise. Ook zeer succesvol.

    Ik denk dat ik er maar een serie over ga maken.

  • Marc Drees
    says:

    @Kura:
    Er zijn geen cijfers bekend van de wervingskracht van America’s Army. Het Amerikaanse leger doet daar zeer geheimzinnig over.

    Overigens is dat natuurlijk een gevaar wat direct op de loer ligt. Een hele fraaie game ontwikkeld, rave reviews, maar geen nieuwe medewerkers. Dan maar liever iets waar iedereen zijn neus voor ophaalt, drie cent heeft gekost en een groot aantal nieuwe medewerkers heeft opgeleverd…

    Ik zou graag een game zien met een Valve label, zolang het maar een single person shooter is…

  • Marc Drees
    says:

    @Paul:
    Zoals met alles: overdaad schaadt. En er zullen hele slechte voorbeelden komen. Zoals met alle ‘nieuwe’ toepassingen. Maar uiteindelijk gaat het een integraal onderdeel vormen van het applicatielandschap. Daar ben ik wel van overtuigd.

  • Kura
    says:

    [quote]Een voorbeeld van het ’succes’ van games in dit domein is America’s Army. Deze game heeft 7 miljoen geregistreerde spelers, die gezamenlijk meer dan 160 miljoen uur hebben gespeeld… [/quote]

    @Marc: Weet jij misschien of er cijfers zijn hoeveel invloed heeft gehad? American’s Army was namelijk tegen alle verwachting in een redelijk goed spel, en gratis.

    Ik denk dat recruitment pas echt gaat werken als ze een studio met reputatie inhuren. Want zodra er een Blizzard / Valve / Bioware etc. labeltje aan hangt lopen mensen pas warm om het te proberen.