Hyves vergroot targeting mogelijkheden

Het bericht zat al even in mijn inbox, nadat ik er onder embargo al eerder van op de hoogte gesteld was. Maar Hyves heeft de targeting mogelijkheden voor adverteren sterk vergroot. De mogelijkheden voor het adverteren van concrete vacatures of het promoten van je eigen recruitmentsite nemen hierdoor sterk toe.

De mogelijkheden zijn dus verruimd. De prijzen zijn overigens ook iets verhoogd, maar nog steeds interessant in mijn optiek. Maar wat biedt die nu voor recruiters?

Nou, best veel, want je kan nu targetten op bijna alles dat in iemands profiel staat. Voor een advertentie of baan (die je in je eigen Hyves profiel zet) kost dat 1 euro per 1.000 views voor een externe website met een eigen banner kost dat 6 euro per 1.000 keer dat hij bekeken wordt.

Mogelijkheden om op te segmenteren, dus wie ziet je banner, zijn onder andere: woonplaats, leeftijd, opleiding, functie, bedrijfsnaam, naam van school en interesses. Eigenlijk alles dat in het profiel is opgenomen. En dat maakt het wel heel interessant voor recruiters. Zomaar een paar voorbeelden.

Stel, je zoekt IT’ers en je hebt gemerkt dat jouw bedrijf de laatste tijd veel instroom heeft gehad vanuit de grote partijen als Ordina, Atos, Cap gemini, Logica, Getronics, etc. Dat is het dus mogelijk om je banner te tonen aan mensen die voor deze bedrijven werken of hebben gewerkt.

Stel je zoekt mensen die de HTS autotechniek hebben gedaan. Dan kan je selecteren op de Fontys, de HAN, Windesheim en Rotterdam (de 4 locaties waar deze opleiding gegeven wordt, naast het IVA in driebergen) en bijvoorbeeld het interessegebied auto erbij zetten. Niet 100% matchend, maar betere targetting dan bijna elke andere site je zal bieden.

Vooral de mogelijkheden om te targetten op bedrijfsnamen zijn natuurlijk erg interessant. Hiermee kan je behalve je advertentie tonen aan je directe concurrenten ook targetten op je arbeidsmarkt concurrenten. Een kwestie van onderzoeken waar men vandaan kwam toen ze bij je bedrijf begonnen en die namen invoeren.

Is dat ethisch? Ja, ik denk van wel. Het is namelijk niet zo dat je één voor één alle hyves benaderd omdat ze bij dat bedrijf zitten, het is het targetten van een banner. De actie leg je bij de werknemer van je (arbeidsmarkt) concurrent neer. Ook is het niet direct intrusive, de banners kiest men bij Hyves namelijk zelf voor. Immers, met een gold account ben je banner vrij.

Is dit de heilige graal voor Hyves adverteren? Nee, zeker niet. In hyves is vooral het creëren van een viraal effect heel erg nuttig. Zoals Achmea met zijn opkikker campagne. Dat is echter veel ingewikkelder, duurder en moeilijker bereikbaar. Dus voor veel bedrijven niet direct weggelegd en op recruitment gebied heb ik al helemaal weinig van dergelijke acties gezien.

De effectiviteit van dergelijke campagnes, zoals Telegraaf telesport deed met zijn EK poule, Tour poule en nu OS poule in Hyves integreren, is wel veel groter. Want plots speel je daar niet tegen 100.000 vreemden, maar tegen je vrienden en zie je ook jullie onderlinge standen. Hoe je dat op recruitment vlak zou kunnen aanpakken? Daar heb je bureaus voor die je kunnen helpen en Hyves heeft zelf een zeer goede, uitgebreide staf die beter dan wie dan ook weet hoe de Hyvers denken en wat ze willen en zullen verafschuwen.

Voor alle bedrijven die nog geen activiteiten op Hyves hebben ondernomen biedt deze nieuwe targeting mogelijkheid leuke kansen om eens wat te expirimenteren met adverteren op dit medium. Nagenoeg ‘risicovrij’ en kansrijk. Zet eens een advertentie in je profiel en promoot deze via Hyves bij de gewenste doelgroep.

Geef een reactie

1 Comment