Serious gaming in Nederland: Vredestein

Marc schreef al over serious gaming. En natuurlijk, er is een verschil met adver gaming en dit is meer advergaming. Maar aangezien het hier al versie 2 betreft (wegens succes geprolongeert dus) lijkt het me goed hier even aandacht aan te besteden. Vredestein komt met een user generated game genaamd trac challenge 2. Met dank aan Dutchcowboys.

Vredestein, de bandenfabrikant, komt dus met een opvolger van het succesvolle spel trac challenge. Het spel werd online door meer dan een half miljoen mensen gespeeld. In deze versie, althans als we de teaser mogen geloven, kan je ook zelf banen bouwen (tracks) en dus racen.

Men stelt dat het ook open staat voor andere merken, dus ik ben benieuwd welke mogelijkheden het biedt. Wat ik sterk vind is dat ze het dichtbij hun eigen werk zoeken, autoracen en banden zijn een natuurljke fit.

Door gebruikers hier meer in te betrekken (banen bouwen, ik geloof dat ik ook auto’s tunen zag) bouw je meteen een band met ze op. Ik ben alleen benieuwd of Vredestein dit ook als recruitmenttool in gaat zetten. Ik vrees van niet.

Geef een reactie

9 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Wollig…
    Het CV kan ook bestaan uit een goed Linkedin profiel. Tenslotte zal in de meeste gevallen personal branding (deed jij niet iets met een boek over dit onderwerp… gratis plug) online plaatsvinden. Dus zal ook iedereen online te vinden zijn en kan die informatie met instemming van de betreffende persoon ‘overgezogen’ worden.

    Het leven wordt makkelijker…

  • Bas van de Haterd
    says:

    Je draaft door, as usual 🙂

    Nee, je hebt gelijk dat je ze natuurlijk kan matchen met profielen en dan kan hunten. Alleen is de vraag: heb je dan nog een CV nodig? Ik heb ook nooit Chris zijn CV gezien voordat ik hem aannam bij Digitaal-Werven. Harry had ik zelfs nog niet in levende lijven gezien toen we hem aannamen. Passie, talent en  intelligentie (in het geval van Chris zijn reacties, in het geval van Harry zijn referentie) tellen voor mij zwaarder dan ervaring en CV’s.

  • Marc Drees
    says:

    Als ik me niet vergis zitten in Splinter Cell een aantal tests die ruimtelijk inzicht, werken onder druk en allerlei andere zaken ’testen’. Het is feitelijk een verplichte opdracht om verder te kunnen komen in de game. Dit soort tests kunnen dus op een zeer aantrekkelijke manier worden aangeboden en tegelijkertijd een profiel met kenmerken van een bezoeker maken.

    Als de vacatures dezelfde kenmerken bezitten en je koppelt er nog een matching engine aan: bingo!
    Oh ja, en voor de algemene informatie een CV-extractie engine. 

    Of draaf ik nu door?

  • Peter Davelaar
    says:

    Battle of concepts ken ik nog niet, ik ben benieuwd naar het interview. Ik moet zeggen dat ik deze game mij ook erg aanspreekt. Ik heb alvast even een track gemaakt 🙂 Straks te checken onder Gelderland..

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Peter: yep, ik geloof heiling in de dubbel werkende kracht van dit soort dingen. Overigens is er ook een leuk initiatief op dit gebied (wel anders, maar toch) dat business game wedstrijden uit schrijft. Battle of Concepts, erg leuk. Als ik maandag mijn video camera heb zal ik ze eens gaan interviewen 🙂

  • Peter Davelaar
    says:

    Dat is inderdaad nog een stap verder. Dan neem je al eigenlijk een stuk interview / test af tijdens de game.
    Dan benut je ten volle de kracht van games en heb je in feite al een grove filter voor je kandidaten.

    Zou een goede tip zijn voor Little Chicken Game Company 🙂 Ik zal ze deze post is doorsturen.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Peter: dan kijk je meteen naar advertising. Je kan natuurlijk ook een stap verder gaan, immers de mensen moeten zich registeren. Als je bepaalde tests in de game heb zitten kan je natuurlijk de beste mensen al meteen uitnodigen voor een gesprek of het invullen van meer informatie.

    Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat je er (zal er niet in zitten) maar ook een stuk in zet waar je zelf banden maakt, groeven bepaald voor verschillende soorten weer, misschien voor de echte ‘geeks’ wel gaat werken met rubber compounds en hun samenstelling. Hoe vreemd dat de meeste mensen hier ook mag klinken, er zijn echt mensen die dat geweldig vinden.

  • Peter Davelaar
    says:

    ” bouw je meteen een band met ze op ” –> Leuke woordspeling 🙂 Ik ben ook erg benieuwd naar deze nieuwe versie. Op wat voor manier zou je dit kunnen inzetten als recruitmenttool? Een mooie post-game ad erin plempen met de tekst: “Werken bij Vredestein?”, waar spelers na het spelen van de game hun CV kunnen droppen met wat contactgegevens. Lijkt me overigens technisch ook niet zo moeilijk om te maken. Misschien tevens een leuke oproep voor recruitmentmatters: Wie kent er succesvolle recruitment games? Ik ken persoonlijk https://www.ikcheck.nl/ (Jobtrack) maar of die succesvol is heb ik tot nu toe nog niet kunnen achterhalen…