De waarde van corporate blogging voor HR

Wilco omschrijft op Emploit mooi een stukje waarde van corporate blogging op HR gebied. Eind vorig jaar is Software-innovators, het corporate weblog van Sogyo, live gegaan. Hier ben ik (full disclosure) bij betrokken geweest en heb ook geblogd over de stappen en de doelstelling. Hoe het echter valt bij klanten, relaties en sollicitanten is dan afwachten.

De eerste doelstelling was heel snel behaald. Wat namelijk op allerlei intranetten niet lukte was op het externe blog in no time gelukt: kennisdeling tussen de medewerkers, waarvan 80% gedetacheerd is. Dat was mooi meegenomen, dat de discussies en kennisdeling op gang kwam.

Het tweede wat de bedoeling was, was om sollicitanten inzicht te geven in de (gigantische) kennis die bij Sogyo medewerkers zit. Het is een echte IT nerd club (of Geeks zoals Wilco altijd zegt, zeg maar Nerds met een vriendin). De kennis in dat bedrijf is enorm, alleen is het een goed bewaard geheim. Uit zijn artikel blijkt al dat veel van de sollicitanten het blog gelezen hebben en daar positief door gestemd zijn.

Maar nu een derde, totaal onverwachte, bijkomstigheid. Een medewerker werd, bij een intern uitgevoerd project, toegevoegd aan het projectteam. Hij mailde de opdrachtgever met wat vragen en begon natuurlijk zich voor te stellen met wie hij was. De opdrachtgever reageerd: Leuk dat je meedoet aan het project. Ik had je naam al een paar keer gezien in de blog en heb je naam niet voor niets onthouden…

In andere woorden: ik kende je al en dat betekend dat je goede stukken hebt geschreven en ik ben blij dat je in mijn team zit. Tenminste, dat begreep ik afgelopen week (op de Sogyo alumni BBQ) dat er mee bedoeld werd. Heel positief dus.

Zo zie je maar weer hoe een corporate blog waarde kan toevoegen op plekken die je niet in eerste instantie verwacht had.

Geef een reactie