Ik kreeg de mail omdat iemand dacht dat ik er achter zat met mijn charity (de titel van het persbericht was: BAS – STOP cheque overhandiging aan Yolanthe en Arjan), maar ik heb er niets mee te maken. Toch is het wel een bijzondere actie en daarom de moeite waard hier over te hebben.
Het bedrijf heeft BAS consultancy en doet in detachering. De laatste tijd zag ik al banners waarin ze Yolante Cabau van Kasbergengebruikte om aandacht te trekken, o.a. op Hyves.
Mijn eerste gevoel hierbij is doorgaans dat het erg makkelijk en goedkoop is om BN’ers in te zetten voor werving. Ik vraag me ook altijd het effect af, aangezien je er niet mee gaat werken. Hoeveel verloop krijg je hier door? Ik weet het niet.
Maar in dit geval is het iets anders, want Yolante en Arjan Erkel (je weet wel, de man die voor Artsen zonder Grenzen werkte en heel lang vast gehouden was in Rusland) werven voor BAS consultancy, maar het goede doel krijgt betaald. Namelijk de stichting Stop kindermisbruik waar beide oprichters van zijn. De stichting is overigens mede opgezet dankzij BAS consultancy, wat mij aangeeft dat dit hen ook erg aan het hart gaat.
De banners hadden duidelijker gekunt, want pas nu heb ik dus door dat het hier om een actie gaat met niet zomaar BN’ers die sollicitatie gesprekken doen, maar om zoveel mogelijk geld te verdienen voor het goede doel. Elk gesprek Elke aangenomen kandidaat is namelijk 1.000 euro extra voor de stichting.
Hoewel je er weinig problemen mee kan hebben dat een bedrijf geld geeft aan een goed doel, is de actie op zich wel apart. Persoonlijk vind ik het vreemd dat deze BN’ers de gesprekken doen, als sollicitant zou ik liever een inhoudelijk gesprek hebben met mijn toekomstig manager. Laten we er maar van uit gaan dat ze goed zijn gebriefd. Ook vraag ik me af waarom er een bedrag per gesprek bij komt, krijg je daar niet veel fake sollicitanten door?
De cheque is in ieder geval overhandigd en de stichting lijkt me goed werk te gaan doen. Dus wat dat aangaat ben ik voor het eerst positief gestemd over een recruitment actie met BN’ers. Of nee, niet voor het eerst, want de actie van Staffing vond ik ook erg goed. Daar waren echter Henk Westbroek en Henk Timmer minder direct bij betrokken.
Bas van de Haterd
says:@Perry: top, super ook dat je het hier komt toelichten. Ben blij dat het jullie niet een quick fix is. En mijn fout, ik lees verkeerd, het is inderdaad 1000 per aangenomen kandidaat.
Ben ook blij dat het niet een goedkope stunt is om MVO en BN’ers te koppelen, maar oprecht in de onderneming zit vervlochten. Aan de manier waarop het gedaan werd had ik dat wel verwacht, alleen kon ik het niet zo snel terug vinden. De actie is goed, de communicatie er over misschien nog voor verbetering vatbaar? 🙂
Goed ook om te horen dat het korte intakes zijn en daarna verder de diepte in. Had ik eigenlijk wel verwacht.
Perry
says:Ik ben zelf medewerker van BAS Consultancy en wil graag nog even toelichting geven op de actie. BAS Consultancy heeft een eigen Stichting BAS Geeft! die opzet en beheert wordt door BAS medewerkers. Middels deze stichting worden vele diverse goede doelen gesteund o.a. nu Stichting Stop Kindermisbruik. BAS werkt volgens de People Planet Profit gedachte die inhoudt dat men als gezond commercieel bedrijf winst wil maken maar wel met oog voor mens en omgeving. Deze actie is bedoeld om nieuwe werknemers binnen de te halen maar daarmee tegelijkertijd iets terug te doen voor de samenleving. Per aangenomen werknemer wordt er 1.000 euro overgemaakt bovenop de 50.000 euro die reeds gedoneerd is. Dus niet per gesprek. Verder worden deelnemers uiteraard gescreend op bepaalde eisen, minimaal een afgeronde HBO opleiding binnen Finance, Legal of ICT. Yolanthe en Arjan van Erkel zijn de trekpleisters voor de actie en doen korte intake gesprekken waarna onze eigen medewerkers de diepte ingaan tijdens een 2e gesprek. Vooralsnog is het een groot succes al is het alleen maar door de grote mate van aandacht voor Stop Kindermisbruik.