Typisch iets voor een vrouw

Het Europarlement nam vorige week een resolutie aan tegen stereotypen in commercials. In veel reclames zijn het nog steeds de vrouwen die het huishouden doen. Als er al mannen in deze reclames voorkomen zijn het ‘de experts’, die met hun product vrouwen lyrisch krijgen.

De indiener
De indiener is de Zweedse Europarlementariër Eva-Britt Svensson. Ze pleit ervoor ‘instanties voor mediatoezicht op te richten met een specifieke dienst voor gendergelijkheid en expertise ter zake, waar de mensen terechtkunnen met klachten’. Is daar de Reclame Code Commissie niet voor bedoeld? Of wil Eva-Britt ‘de mensen’ vooral duidelijk maken dat hierover geklaagd mag worden?

Behoeden van illusies
Ik zeg: fantastisch plan. Zo hoeft mijn toekomstige man zich geen illusie te maken dat ik kan koken/strijken en/of schoonmaken (terwijl mijn coupe in model blijft) en weet ik dat ik voor dat klusje beter een elektricien of loodgieter kan inschakelen. 

Geef een reactie

5 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    Helaas zit het beeld van de vrouw achter het aanrecht dieper dan we allemaal willen toegeven. Onderzoek heeft dit aangetoond door bepaalde voorwerpen te laten zien en daar vervolgens een geslacht bij te moeten plakken. En ook de meest progressieve man gaat dan ‘de mist in’.

    En koken is leuk, maar het eten van datgene wat Floor kookt is een heel bijzondere belevenis…

  • Chris Stapper
    says:

    Misschien wel een goed plan.

    Ik krijg deze periode een gastles ethiek over reclame en in hoeverre reclame het gedrag van mensen beïnvloed. Als je vanaf je jeugd 90% van de tijd alleen vrouwen in het huishouden ziet dan denk je bijna intuïtief dat dat nu een keer zo hoort.
    Dus een of andere regeling waardoor dit beeld minder wordt bevestigd lijkt me een goed plan.

    Maar Floor, niet koken? Koken is leuk joh!