De match tussen Don Diablo en eFocus

Gisteren kreeg ik een mail in mijn inbox met een link naar een filmpje en vandaag zag ik al het eerste bericht op Marketingfacts van collega blogger Bas van de Haterd.  eFocus is in samenwerking met Don Diablo een wervingscampagne gestart. Het filmpje is echt grappig en het lijkt er op dat zowat alle werknemers van eFocus worden doorboord door een bol die Don Diablo laat vallen. Daardoor moet efocus op zoek naar nieuwe medewerkers.  Ik besloot contact te zoeken met Jeroen Happel van eFocus.  Jeroen is daar manager Internet Marketing en ik heb hem gevraagd naar dit initiatief.

Jeroen: “Het idee onstond samen met een van onze recruiters, Bianca Roelandschap.  We wilden eFocus als werkgeversmerk meer op de kaart zetten bij een voor ons interessante doelgroep. We zijn daarbij op zoek gegaan naar een artiest die matchte met eFocus om daarmee mensen te bereiken die ook echt bij ons passen.

Daarbij kwamen we uit bij Don Diablo omdat hij dezelfde eigenschappen en kwaliteiten heeft die wij hebben: we gaan allebei voor creativiteit, zijn perfectionisten die mooie dingen willen maken en hechten veel waarde aan authenticiteit.

We zijn een samenwerking gestart. Don gaat de campagne ook actief zelf promoten en mensen die via de campagne binnenkomen gaan ook daadwerkelijk meewerken aan de online campagne van Don Diablo.”

Maar wat is nu het nieuwe?
Het nieuwe aan dit initatief vind ik niet zozeer het filmpje of de site. Het gaat me meer om de gedachte die erachter zit.  Je zoekt als werkgever een bepaalt soort mensen met bepaalde eigenschappen. Maar hoe ga je die mensen bereiken en vertellen wat je zoekt en waarom jij als werkgever nu interessant bent? Door een match te zoeken met een artiest die dezelfde waarden en normen heeft en die een grote doelgroep aanspreekt.  Zo kun je ook nog eens gebruik gaan maken van het netwerk van die artiest in bijvoorbeeld een hyves. Ik vind het een slimme zet omdat je de ontvanger zelf de link laat leggen tussen bedrijf en artiest ( waar ze zich mee identificeren).  Zo krijg je naar mijn idee een veel breder bereik.

Meewerken
Wat ik daarom ook zo leuk vind aan dit geheel is dat mensen die via de campagne binnenkomen ook daadwerkelijk aan de online campagne gaan werken van Don Diablo. Iemand die fan is van Don zal het dus ook extra gaaf vinden om mede verantwoordelijk te zijn voor het online succes van de artiest.  Zo krijg je in feite een win-win situatie. eFocus krijgt nieuwe medewerkers en Don Diablo een goede online campagne.

Ik ben echt ontzettend benieuwd naar de resultaten.

Geef een antwoord

3 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Zoals ik op marketingfacts al schreef ben ik kritisch. Ik vind hem niet heel sterk. Mijn eerste gevoel na de eerste seconden was dat de pay off iets zou zijn in de trend van: maar bij ons is het wel leuk, zo suf als de eerste presentatie zeg maar is en dat de klant afhaakt.

    Nu zal ik overigens ook wel heel erg dom zijn, maar ik heb werkelijk geen idee wie Don Diablo is. Blijkbaar een bekend persoon, had ik niet door, niet in mijn scene blijkbaar 🙂

    Maar het gaat er uiteindelijk natuurlijk niet om wat ik vind, maar of er de juiste mensen mee worden aangetrokken. Ik ben erg benieuwd, er zal namelijk wel de nodige ondersteuning voor nodig zijn denk ik. Want een leuk filmpje op zich zorgt doorgaans niet voor veel sollicitanten.

  • Ruben @ Freep
    says:

    Ik vind het geheel extreem goed uitgewerkt alleen het concept niet super goed. Wat is het idee van de video: Iedere medewerker die er nu werkt is suf en moet sterven? Verder is het een ripoff van Men in Black, normaal zou ik dat niet weten, maar hij was vorige week op de buis. Lijkt me niet echt handig voor een creatief bureau.

    Dan de doelgroep. Ze zoeken vooral technische mensen, programmeurs. Nu ken ik er heel wat, maar geen met interesse in house-muziek.

    Heeft deze actie dan geen succes? Jawel volgens mij wel, want ze doen iets, unieks, maken herrie, staan in de aandacht en dat doen de concurrenten niet.

    Ben benieuwd naar de resultaten.

  • Tim van Pappelendam
    says:

    Kijk hier zouden meer bedrijven voorbeeld aan moeten nemen. Eindelijk iets inovatiefs. Erg leuk concept en mooi uitgewerkt. Dit is nou een perfecte landingspagina om traffic naar te genereren. Als je een plat overzicht laat zien met alle openstaande vacatures spring je er niet meer uit tegenwoordig. 

    Chapeau!