Direct uit de mond van de klant

Persoonlijk vind ik niets zo interessant als informatie direct uit de mond van de klant. De kandidaat als het om recruitment gaat, maar ook gewoon de kleine ondernemer die zijn mening geeft. En natuurlijk vallen er dan honderden mensen over mij heen dat het ‘slecht één mening is’ en ‘er nog zoveel positieve voorbeelden zijn’, maar ik hecht waarde aan die ene mening. Want het is een ervaring en van elke ervaring kan je leren.

Dus als onderzoeker John Kivit zijn persoonlijke ervaringen over werken met jobboard en W&S bureaus beschrijft, is dat iets wat ik lees en graag met jullie deel. Een paar interessante quotes:

Je vacature krijgt op de vacaturebanken gewoon te weinig aandacht en staat door de intensief jagende werving & selectiebureaus al snel op pagina 3 van de functiegroep. Je krijgt bovendien meer telefoontjes van de werving & selectiebureaus dan van kandidaten zelf, terwijl je expliciet vermeldt hier geen prijs op te stellen. Sommige bureaus maken het zelfs zo bont dat ze weigeren om je van hun mailinglists te halen en blijven je maar bestoken met e-mail. Het moge duidelijk zijn, deze groep is niet mijn grootste vriend.

Deze klacht hoor ik veel. Teveel vacatures, met name van W&S bureaus die in kwantiteit posten en vervolgens de klanten gaan bellen of ze geen hulp kunnen gebruiken. Grappig genoeg hoorde ik laatst iemand letterlijk zeggen: ‘ik begrijp die zinnetjes: acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld niet, ik kan me niet indenken dat als ik een goede kandidaat heb dat je daar geen interesse in zou hebben’. Nou, John beschrijft in mijn optiek waarom:

Het betalen van 2-3 bruto maandsalarissen voor het plaatsen van een kandidaat waarvan je niet weet of hij zijn eerste jaar volmaakt is een investering die niet te verantwoorden is.

Dus geen jobboards? Nou voor Multiscope geen grote jobboards, maar nog wel de niches. Een kleine preview van hun campagne

Zo zullen we voor de komende wervingsronde (5-6 vacatures) onder andere zelf actief gaan ’scouten’ en ook de social networks meer gaan gebruiken. Hulde voor Hyves waar je voor weinig geld kunt targetten op regio, geslacht, leeftijd e.d. Daarnaast zullen we nog wel actief blijven op de vacaturebanken die een specifieke niche bedienen.

Natuurlijk, het is maar één bedrijf en één mening. En als (oud) onderzoekers weten zowel John als ik dat het geen representatieve steekproef is. Maar het is wel een mening om rekening mee te houden, als is het maar ter lering en vermaak.

49170cookie-checkDirect uit de mond van de klant
Geef een reactie