Pimp je CV: Is de geïnvesteerde tijd de moeite waard?

Algemeen bekend is dat de lezers van sollicitatiebrieven/per e-mail binnengekomen reacties selecteren op CV. Een ervaren CV lezer scant in een aantal seconden een CV. Kijkt naar de opmaak, probeert door het CV ‘heen te lezen’, kijkt naar triggers: “kunnen wij iets met deze kandidaat?”

Hoe meer kandidaten zich hebben aangemeld, hoe kritischer de lezer is in de eerste selectie. Niet interessant genoeg op het eerste gezicht? Dan op de reservestapel dat CV. Of meteen in het stapeltje ‘afwijzen’. De laatste twee opties zien de meeste kandidaten als ongewenst neem ik aan.

Geen prioritijd?
Maar waarom vinden veel mensen het dan niet de moeite waard om hun CV te optimaliseren? Al dan niet samen met een deskundig bureau?

Waarom besteden veel mensen meer tijd en aandacht aan sollicitatietrainingen? En vertonen reïntegratiebureaus hetzelfde gedrag?

De CV’s die ik onder ogen heb gekregen van reïntegratiebureaus mogen in elk geval niet tot de categorie ‘geoptimaliseerd’ worden gerekend.

Het belangrijkste is toch binnenkomen bij de gewenste werkgever? En toch niet het je (laten) trainen in de gesprekstechnieken, welke je pas toe kunt passen zodra je op gesprek mag?

Geen onderscheidend vermogen?
Toch blijven volksstammen op hun CV wel de functienaam, taken en verantwoordelijkheden vermelden, maar niet hun meerwaarde/resultaten. Terwijl het daar toch wel om draait. Werknemer en werkgever investeren immers in elkaar. Wanneer je als potentiële werkgever/recruiter de keus hebt benader je het eerst de kandidaten met een CV waarin de meerwaarde/ROI/het talent blijkt.

Het kan anders!
Daarom de volgende oproep:
Beste kandidaat, Wees niet te bescheiden in wat je onderscheidt!

Was je beter dan je collega’s, vermelden.
Zat je altijd boven target, vermelden.
Was jij degene die het team iedere keer oppepte wat je manager niet voor elkaar kreeg, vermelden.
Was je degene die met innovatieve oplossingen kwam, deze vermelden (ook graag met de meerwaarde)!

Kortom: zorg dat je CV interesse wekt. Maak van je CV een persoonlijke verkoopfolder. Doe je dit goed, dan betekent dit wanneer je op bezoek gaat bij de geïnteresseerde werkgever/recruiter je jezelf niet meer hoeft te verkopen.

Je geeft in het gesprek een toelichting op de aspecten in je CV die door de lezers/gesprekspartners als triggers worden gezien.

Dat betekent relaxter op gesprek, relaxter in het gesprek, een betere indruk achterlatend, meer kans om je (droom)baan gegund te krijgen en natuurlijk vervolgens je talenten de werkgever te gunnen.

Tegen een aangenaam salaris, want dat je het waard bent is de werkgever heel duidelijk geworden….

 Dit is een bijdrage van Roel Kiers (heeftwerk.nl)

Geef een reactie