Design for Conversion: Chak

Andrew Chak De eerste keynote speaker is Andrew Chak en de titel van zijn praatje is: Getting the next click. Bepaald een interessant onderwerp als je tenminste iets met je website wilt bereiken.

Wie is Andrew Chak?
Dit komt rechtstreeks van de Design for Conversion website:
Andrew Chak has been a user experience design lead for over 10 years and has created online solutions for clients such as Pfizer, Deutsche Bank, General Motors, Johnson & Johnson, and RIM.

Zo, dat weten we ook weer. Dan nu zijn verhaal.

Getting the next click
Chak legt met een uitgebreide reeks voorbeelden een drietal punten uit:

  1. Start with the users. Gebruikers gaan niet automatisch naar jouw homepage; je moet worden gevonden. En als je toch ergens anders gevonden wordt kan je de gebruiker natuurlijk ook een specifieke startpagina bieden. Op basis van de zoekcriteria die zijn gebruikt.
  2. Don’t sell to users, help them to buy. Gebruikers willen geholpen worden om keuzes te maken. En dat willen ze vooral zo snel en makkelijk mogelijk doen.
  3. Remove the barriers. Eén van de obstakels is natuurlijk een te uitgebreide of een te vroege registratie. 

Geen onbekende punten, maar uitstekend toegelicht met een groot aantal praktische voorbeelden. Waarbij vooral de video’s met usability tests van gebruikers verhelderend werken.

Het dilemma van een gebruiker, in beeld gebracht terwijl de gebruiker de site probeert te gebruiken. Droevige beelden, omdat je ziet dat ze hun best doen om een bepaald doel te bereiken.

Ik kan voor mijn geestesoog drommen werkzoekers zien die vruchteloos online recruitment sites afstropen op zoek naar die ideale baan. Zonder succes…

En als leuke bonus; de case eigenaren krijgen ook nog even gratis advies van Chak. Hij neemt elke case kort door en als goede consultant geeft hij natuurlijk geen antwoord maar stelt een vraag die tot nadenken moet stemmen.

Conclusie
Een goed verhaal wat nog eens duidelijk maakt hoezeer je de gebruiker centraal moet stellen. En het de gebruiker eenvoudig moet maken datgene te vinden waar hij/zij naar op zoek is.

Moeilijk om te doen, makkelijk om te vergeten, Met grote verschillen.

Geef een reactie

1 Comment