Design for Conversion: Fogg

B.J. Fogg De derde keynote speaker is B.J. Fogg en de titel van zijn praatje is The Elements of Behavior Change: Motivation, Simplicity & Triggers. Niet echt een korte titel, maar Fogg is Dr. en docent aan de University of Standford, dus dan is het weer begrijpelijk…

Wie is B.J. Fogg?
Dit komt rechtstreeks van de Design for Conversion website:
Dr. Fogg leads innovation projects for Silicon Valley companies. As a psychologist he brings a new perspective on working with technology innovations.

Dr. Fogg’s life’s work is to shape technology innovation in ways that benefit the world and make people happier.

Oke, kom maar op met dat verhaal.

The Elements of Behavior Change: Motivation, Simplicity & Triggers
Goeie hemel, zo’n lange titel past niet eens op 1 regel. Nou maar hopen dat het wel een interessant verhaal wordt. Maar dat blijkt al zeer snel het geval te zijn. Een goede en onderhoudende prater.

En ook nog eens een onvervalste techno optimist; hij denkt zelfs dat sociale netwerken tot een betere samenleving zullen leiden. Maar dat is een heel ander verhaal…

Volgens Fogg gaat het allemaal om persuasion. En hij ontleedt persuasion in drie onderdelen:

  1. Motivatie (motivation)
  2. Eenvoud (simplicifaction)
  3. Trigger

Volgens Fogg is het web een platform voor persuasion. En sociale netwerken zijn daarbinnen het platform voor persuasion.

Motivatie
Mensen zijn (behoorlijk) voorspelbaar; op zoek naar directe bevrediging. En er zijn een aantal core motivators:

  • Pleasure / pain
  • Hope / fear
  • Acceptance / rejection

Om de motivatie te prikkelen is een zo licht mogelijke prikkel voldoende (denk bv. aan de Linkedin icoon die het aantal connecties aangeeft)

Eenvoud
Naast de motivatie moeten mensen ook het vermogen hebben om het te kunnen doen: hoe eenvoudiger de opdracht, hoe groter de kans dat de opdracht goed en volledig wordt voltooid.

Maar eenvoud wordt door meerdere aspecten bepaald:

  • Time
  • Money
  • Physical effort
  • Brain cycles
  • Social deviance
  • Non-routine (doing new things)

Mensen zijn inherent lui, dus reduceer de inspanning tot 1 keuze, 1 stap, 1 klik.

Trigger
En er moet uiteindelijk een trigger zijn om een actie van een gebruiker te krijgen. Foog onderscheidt 3 soorten triggers:

  • Facilitator: maakt gedrag eenvoudiger van lage naar hogere eenvoud (one-click Amazon). Maak de acties simpeler.
  • Spark (motivates behavior) van lage naar hoge motivatie. Video is een uitstekende spark trigger
  • Signal (indicates behavior). Je hebt al de motivatie en de actie is eenvoudig. Je volgt simpelweg het signaal om te doen wat van je wordt gevraagd. Het is een dagelijkse routine geworden, een onderdeel van je dagelijkse praktijk.

Naast deze buitengewoon interessante verhandeling over persuasion is er nog een aardige tidbit. Want Fogg is bepaald geen voorstander van lange design- en ontwikkeltrajecten. Getuige de uitspraak: Many crummy trials beats deep thinking . Zijn meer politieke correcte motto op dit gebied is: Think Clearly & run many trials

Prima, zolang al die trials maar gebruiksvriendelijk zijn; want anders is er op een gegeven moment niets meer te testen…

Conclusie
Een onderhoudende en buitengewoon interessante presentatie. Low key en tegelijkertijd zeer intelligent. Komt Fogg in de buurt; ga naar hem luisteren!

Geef een reactie