The making of RecruitmentLab: design homepage

Marc en ik willen jullie graag een kijkje in de keuken geven van RecruitmentLab aan de hand van het homepage-design en de gedachten die aan dit ontwerp ten grondslag liggen.

Headervisual
Een directe eye-catcher op de homepage is de grote, kleurrijke headervisual. Deze reageerbuizen hebben een leuke dubbele lading omdat je ze zowel kunt associëren met een lab als met de bargrafieken die uiteindelijk uit de tests van RecruitmentLab komen rollen. Deze header wordt op de subpagina’s gehalveerd qua grootte, om meer nadruk te leggen op de content en meer informatie boven de fold kwijt te kunnen. Tijdens het maken van een test verdwijnt deze header helemaal zodat de gebruiker zich volledig kan concentreren op de vragen en zo min mogelijk afgeleid wordt.

Navigatie
De navigatie is ‘opgesplitst’ in een linker- en rechtergedeelte. Links zie je de items die met name relevant zijn als je RecruitmentLab voor het eerst bezoekt. Rechts staan de persoonlijke menu-items die beschikbaar zijn nadat de bezoeker zich succesvol geregistreerd heeft. Op deze manier zorgen we voor een impliciete scheiding in navigatie-opties zonder dat we met ingewikkelde, gelaagde menu-structuren hoeven te werken.

Content en footer
Het centrale contentvlak op de homepage bestaat vooral uit uitleg over RecruitmentLab. We gebruiken daarbij visuele hulpmiddelen om de verschillende contentsegmenten van elkaar te scheiden. Dat zijn bijvoorbeeld de blauwe buttons en de grafiek aan de rechterkant. Zei iemand ‘call to action’?

De footer wordt gebruikt voor huishoudelijke informatie. We zien de laatste tijd steeds meer (grote) footers verschijnen waarin soms zelfs complete navigatiestructuren terug komen. Hier was dat niet nodig, gezien de applicatie-achtige opzet van de site, maar de footer is wel mooi om een einde van een pagina te markeren en visueel evenwicht aan te brengen in het ontwerp.

Deze homepage was het eerste scherm dat is ontworpen. Op basis van deze pagina zijn de overige pagina’s ontworpen maar daar zullen jullie nog even geduld voor moeten hebben…

Geef een reactie