Populaire starterskeuzes 1

Wat zoeken starters eigenlijk in een baan? Het internationale onderzoeksbureau Universum doet ieder jaar wereldwijd onderzoek naar de verwachtingen van studenten.*

Behalve het samenstellen van een ranglijst van de populairste werkgevers (volgende week, zelfde plaats, zelfde tijd) heeft Universum ook onderzocht waarop starters hun keuze voor een werkgever baseren. Zo blijken reputatie en imago een grote rol te spelen. Evenals de inhoud van het werk, de mensen en cultuur, salariëring en ontwikkelingsmogelijkheden. Algemene tendens: starters gaan voor inhoud.

Carrièredoelen
Wat betreft carrièredoelen verschillen de seksen weinig met elkaar. Al focussen vrouwen meer op die goede balans en streven mannen nog steeds het ‘de baas worden’ na.

Hoewel starters kiezen op inhoud baseren ze hun keuze voor deze of gene werkgever ook op het beeld dat ze van de organisatie hebben. Bedrijven doen er dus goed aan om een mannetje of vrouwtje op dat imago te zetten. Imagomanangement begint bij een meer persoonlijke benadering. Maar maak het niet mooier dan het is. Je wil de starters niet teleurstellen. Want zo kun je een hele generatie afschrijven (wij praten over jou. Echt. Altijd).

Als een dolle stier solliciteren
Slechts een kleine groep afgestudeerden weet wat hij wil. Dat betekent niet dat ze en masse een identiteitscrisis hebben. Weinig universitaire opleidingen leiden op tot een bepaald beroep. Bovendien studeren we met z’n allen wat eerder af (gedwongen door de oplopende studieschuld). De meerderheid gaat toch meteen als een dolle stier solliciteren.

Degenen die overblijven vertrekken richting het buitenland. In het kader van vrijwilligerswerk, backpacken of internationale werkervaring. (Meer daarover in het derde deel van deze mini-serie).

* Zo zijn, in de eerste vier maanden van 2008, in totaal 4.500 studenten van diverse universiteiten hogescholen in Nederland onderzocht. De onderzoeksgroep bestond uit 2.300 economiestudenten, twaalfhonderd studenten techniek en ICT en duizend studenten uit andere richtingen.

Geef een reactie

5 Comments
  • Xavier
    says:

    De meeste starters zijn binnen 3 maanden alweer vertrokken omdat het bedrijf niet voldoet aan de verwachtingen!

    Ook lastig voor een ebdrijf om iemand met relatief 0 aan ervaring interessante klussen te bieden, tevens is het moeilijk voor starters om door de eerste zure maanden heen te bijten (lees excell sheets invullen, op de wachtbank zitten voor opdrachten, achter een Sr aan hobbelen).

    Een btje negatief gesteld, maar zo gaat het vaak wel zelfs tijdens de zogeheten management trainee ships!

    Veel starters gaan idd voor imago / uitstraling en naam van een bedrijf, mar vaak is eht zo hoe groter het bedrijf hoe kleiner de begin klusjes. Binnen het MKB zijn vaak de leukste start posities met de beste begeleiding, maar ja…die hebben weer weinig budget om dat kenbaar te maken.

    Kan me nog goed een KRO documentaire herinneren van een aantal echte high potentials waarin er een de ene aanbieding van oa delta loyd, shell etc afwijsde omdat dit niet in zijn ambitie lag oft er werd te weinig geboden aan trainees.
    haha was mooi om te zien…denk dat die inmiddels zelfstandig ondernemer geworden is!

  • Chris Stapper
    says:

    Drie hoeratjes voor backpacken!

    Maar inderdaad, keuzes zijn moeilijk, weten wat je wilt is moeilijk. Wil je bij een technologisch bedrijf werken, maatschappelijk gericht? Bij een bouwbedrijf, of toch overheid? De keuzes zijn erg breed. En wat zijn je referentiepunten? Kan een site met meningen over werkgevers hier een oplossing bieden?
    Uiteindelijk zijn de gevolgen van dergelijke keuzes niet te overzien.

    Toen ik twee jaar geleden stage ging lopen bij Expand dacht ik ook dat recruitment niks voor mij was.