In een deze week verschenen persbericht kondigde UWV de zesde editie aan van de Landelijke Banenmarkt. Een evenement dat op 9 oktober wordt georganiseerd door UWV, CWI en de gemeenten op een 100-tal locaties in Nederland.
En deze banenmarkt wil alle werkzoekenden aanspreken; van herintreder tot positieverbeteraar en van starter tot 45-plusser. Een ambitieuze doelstelling.
Normaal gesproken zou ik aan dit evenement geen aandacht hebben besteed. Tenslotte is de landelijke banenmarkt geen online recruitment onderwerp. Maar tijdens de Banenmarkt worden een aantal activiteiten georganiseerd die mijn interesse wekten; zoals:
- Competentietests
- Workshops over solliciteren en netwerken
- Workshop over het starten van een eigen bedrijf (in samenwerking met de KvK)
- Een CV-dokter (biedt hulp bij het schrijven van een CV)
En elk van deze activiteiten kan natuurlijk prima in een serious game vertaald worden. Die dan ook nog eens via Internet benaderd zou kunnen worden.
Zeg ik daarmee dat de Landelijke Banenmarkt als een virtuele (Click)beurs zou moeten worden aangeboden. Nee, natuurlijk niet! Tenslotte wordt zo een deel van de voor CWI belangrijke doelgroep niet (voldoende) bereikt. De Landelijke Banenmarkt in haar huidige verschijning heeft een belangrijke functie.
Maar het betekent wel dat deze organisaties eens na zouden moeten denken over een multichannel benadering. Waarbij een virtueel alternatief een permanent karakter zou kunnen krijgen. Een Landelijke Banenmarkt paviljoen vol serious games in een virtuele wereld? Waarom niet?
Bas van de Haterd
says:Misschien een paar goede voorbeelden van Serious gaming om het duidelijk te maken? Het is natuurlijk een breed begrip en ook een diffuus begrip. Want er zijn meerdere definities. Sommige maken het onderscheid tussen adver gaming en serious gaming.
Op opleiding, training en assestment gebied zijn er een paar mooie casus in Nederland. Denk daarbij aan de NS die in een simulator al enkele honderden van de iets meer dan 1000 uur die een machinist onder begeleiding moet doorbrengen laat doen. Voordeel is ook dat je meer extreme situaties kan laten voordoen en dus straks (als de wet het toestaat) sneller kan trainen.
Of wat denk je van de brandweer die elke maand in andere gebouwen (zoals de A’dam Arena) oefeningen doet, virtueel.
De politie academie heeft (of had) een game die in een digitale stad afspeelde. Daar konden agenten hun recherche kwaliteiten testen. Een assestment achtige game waarin je dus kon laten zien dat je bijvoorbeeld geschikt was voor de recherche.
Er zijn al veel rij simulatoren, waarbij je eerste rijlessen in een virtuele auto met virtuele instructeur plaats vinden. Eerst leren gas geven en schakelen voor je echt de weg op gaat.
Als je meer naar adver gaming kijkt, denk dan aan America’s army, maar ook bijvoorbeeld aan de intel IT managers game of de L’Oreal e-start challenge. Binnenkort komt er weer een mooie accountancy game uit (waar ik nog mijn mond verder over moet houden).
Ik hoop dat de voorbeelden het iets duidelijker maken.
Marc Drees
says:@Kura:
Het heet niet voor niets serious gaming… 😉
En het is inderdaad een redelijk breed terrein. Je moet je er geen one person shooters bij voorstellen, maar vooral een inspirerende ervaring waarbij je veel intensiever betrokken wordt dan in een klaslokaal met een powerpointje.
Gaming moet je niet letterlijk nemen; er zitten gaming elementen in. Waardoor de ervaring intensiever wordt en hetgeen geleerd wordt daardoor ook beter blijkt ‘plakken’. Hoe meer zintuigen tegelijkertijd worden geprikkeld, hoe sterker de ervaring. Of zoiets…
Kura
says:@Marc
Ok, maar dat is niet echt gaming, dat is gewoon een opleidinig methode net zoals je Eclipse gebruikt als je java code schrijft etc. Want wanneer is iets gaming? Als er beeld en geluid is of heeft het met de input te maken? Best breed 🙂
Marc Drees
says:@Kura:
Feitelijk allerlei simulaties die in de werkelijke wereld te kostbaar of te riskant zijn om te oefenen en waarbij een virtueel alternatief kan worden gerealiseerd. De flight simulator is hier natuurlijk het meest bekende en aansprekende voorbeeld van; een voorbeeld dat zelfs de normale gaming wereld is binnengedrongen.
Kura
says:@Marc
Wat voor soort simulaties denk je dan aan?
Marc Drees
says:@Kura,
Voor grote organisaties is serious gaming binnen het HR domein om velerlei redenen kosteneffectief. Dit geldt zowel bij onboarding als bij trainingen en simulaties. Hetzij vanwege de geografische spreiding; danwel vanwege de aantallen mensen die hier gebruik van kunnen maken.
Koen
says:@Kura
Een goed voorbeeld is het volgende: https://www.edugidz.nl
Dit is een portal gemaakt voor de thuiszorg. In dit spel worden cases op een ”speelse” wijze voorgelegd. Dit spel is bedoeld om het personeel bekwamer te maken in het verzorgen van hun patiënten.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden, maar dit geeft een beeld van hoe je games kan inzetten voor de bijscholing van je personeel.
Kura
says:@Koen
Dank voor de uitleg.
Op een middelbare school kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar binnen een organisatie om personeel bij te scholen, waar denk je dan aan? (soort game /Â gameplay) Hoe hou je zoiets betaalbaar?
Koen
says:”Serious gaming” is gebaseerd op het leereffect dat Games hebben op de speler ervan. Hierover is al heel veel geschreven en eigenlijk is het gewoon een nieuwe naam voor iets dat al meer dan 10 jaar bestaat. Zo heb ik ooit nog op de middelbare school een spel gespeeld dat uitleg verschafte over het dijken systeem in Nederland.
Hierbij is het dus denkbaar dat games worden ingezet om het eigen personeel bij te scholen of eventuel zelf bewust te maken van de organisatie structuur en dat alles op een ”speelse” manier. Als wij het hebben over games die als doelstelling hebben om te verwerven dan hebben wij het niet over ”serious games”.
Kura
says:Dit is echt heel off-topic, maar kan iemand mij de definitie geven van “Serious gaming”. Volgens mij heb ik het verkeerde beeld (een bedrijf wat een game laat ontwikkelen voor werving).