CompanyRating: foute boel?

Een maand geleden gaf Bas van de Haterd een impressie van de vergelijkingssite voor werkgevers: CompanyRating. Waarbij hij de volgende conclusie trok: Intermediair’s company rating is zo lek als een mandje en kan lekker gebruikt worden voor concurrentje pesten.

Zijn conclusie was gebaseerd op het probleemloos kunnen indienen van een review voor een bedrijf; ongeacht of je voor dat bedrijf hebt gewerkt of niet.

Nu is het natuurlijk zaak voor een vergelijkingssite om de drempels voor het maken van een review zo laag mogelijk te houden. En daar zit het dillema: dat werkt direct het risico van manipulatie in de hand.

Waaronder het door Bas aangehaalde concurrentje pesten.

Ik heb ondertussen een totaal andere vorm van manipulatie ontdekt; bedrijfje opblazen. Oftewel je eigen bedrijf in de etalage zetten; voor toekomstige medewerkers.

Dit lijkt namelijk het geval te zijn bij RecruitmentToolbox:

RecruitmentToolbox

Het opvallende is namelijk niet de grafiek; maar het aantal reviews. In totaal zijn dat er 7; terwijl er op dit moment zo’n 3-4 mensen voor RecruitmentToolbox werken. Dus hoe kan je dan in godsnaam op 7 reviews uitkomen? Enthousiaste klanten? Die heel toevallig ook CompanyRating kennen??

Waarom zou een bedrijf dit doen? Ik kan een heleboel redenen verzinnen; maar de essentie is natuurlijk marketing. En dankzij de koppeling met Intermediair gaat het bij CompanyRating dan vooral om marketing naar potentiële medewerkers.

Met andere woorden; CompanyRating bindt de kat op het spek! Het vraagt bedrijven bijna om de reviews te manipuleren. Nog een reden waarom een vacaturesite niet met een vergelijkingssite kan komen.

Geef een reactie

5 Comments
  • Jaap Steinvoorte
    says:

    @Bas, ik kan begrijpen wat je zegt 🙂  Maar, wie bepaalt, op basis waarvan, of een rating wel of niet wordt toegelaten? Wedden dat positieve ratings nooit worden weggehaald? Ondanks het feit dat sommige positieve ratings wel eens een andere waarheid dan de werkelijke kunnen weerspiegelen? Of je laat de controle los, of je houdt de controle, maar geeft dit dan tenminste duidelijk aan. Nu is het aparte met companyrating dat je heel gezellig met zn allen daar een discussie kunt voeren :-). Is hier niet voor bedoeld vermoed ik. Maar, daar gaan we weer, als je de controle loslaat dan gebeurt dat, hackability (functioneel dan) en data management zijn natuurlijk belangrijke peilers in dit tijdperk. Het volledig loslaten van een registratieproces is natuurlijk een leuk experiment, maar ga dan achteraf geen reacties modificeren of verwijderen. Ik vermoed echter dat er relatief weinig gedaan wordt, het is al een maand actief namelijk en er zijn (bij mijn weten) nog geen wijzigingen doorgevoerd.
    Ik zeg, lekker met zn allen naar http://glassdoor.com , ratings, reviews en salarissen, incl. de CEO beoordeling. (en ja, ook hier kan natuurlijk gemanipuleerd worden, maar da’s denk ik evident)
     

  • Kaan Anit
    says:

    @Marc,

    Je bent recentelijk bij mij op kantoor geweest , en als je goed geteld hebt: er zijn inderdaad 7 mensen werkzaam bij de Recruitment Toolbox. Dus opblazen doen we niet.

    Er zijn meerdere bedrijven te zien op het nieuwe initiatief, waarom pik je ons uit? Vanavond geen zin in een debat met jullie. Fijne avond.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Jaap: op zich is het niet verkeerd, in zoverre dat mijn fake microsoft ratings ook snel zijn weggehaald (overigens heeft Microsoft het me niet kwalijk genomen). Hoe dan ook lezen ze dus dit blog, maar er wordt dus wel gemodereerd naar de middenweg blijkbaar. Ik ben benieuwd wat Company rating met dit artikel gaat doen.

  • Jaap Steinvoorte
    says:

    Ze doen aan de achterkant ook aan handmatige manipulatie. Handmatig worden daar comments beoordeeld en eventueel verwijderd… Zo lek als een mandje, zo onbetrouwbaar als de pest.
    Even je cache leeghalen doet wonderen, in FF en IE kun je zo al 2 beoordelingen opstellen 🙂

  • Bas van de Haterd
    says:

    Je kan natuurlijk ook als één persoon een tiental reviews ingeven. Simpel je cookie verwijderen. Meer reviews geeft meer waarde aan een review, helaas kijken de meeste mensen er niet doorheen. Helaas dat er dan ook weer bloggers zijn die er doorheen prikken en als het goed is kost je dat dan meer reputatie dan dat het je ooit oplevert. Recent ook met die reviews van Wehkamp op wehkamp.