‘ Onbewuste’ Personal Branding: meer belangstelling voor politie door serie Flikken

De interesse voor een baan bij de politie is de afgelopen maanden fors toegenomen door de tv-serie Flikken, zo liet het ANP vandaag weten.  Een sterk staaltje van ‘onbewuste’ personal branding. 

De woordvoerder van dit korps liet vandaag weten dat steeds meer mensen zich melden voor een baan met verwijzing naar Flikken. Ook de zogenoemde ‘ flikkendag’ op 7 september in Maastricht leverde tientallen aanmeldingen op.

Vanwege de vergrijzing binnen het korps is men dringend op zoek naar nieuw talent. Zeer handig, hoe de politie gevolg geeft aan de positieve beeldvorming door de serie.

Maar de invloed reikt nog verder. Ook de Koninklijke Marechaussee en de Nationale Reserve genieten meer aandacht door de serie.

Martijn Betgem, recruiter bij Adviesgroep 88

Geef een reactie

2 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Nuance: is geen personal branding, maar gewone branding. En ik vraag me af of het onbewust is. De landmacht had jaren geleden nog een serie mede betaald (met Tycho Gernant en Babette van Veen weet ik) om het imago goed te doen. Veel politie series hebben die invloed, daarom verleent de politie ook regelmatig medewerking aan dergelijke series.

    Er liggen hier zeker kansen. Het wachten is op series over nerdy professors om R&D mensen te motiveren (Philips, Akzo en DSM zouden kunnen sponsoren, net als innoconcepts bijvoorbeeld). En in de financiële wereld kan je ook wel leuke thriller series maken hoor (alleen hebben die even geen geld). Of wacht dacht je van een serie over (top)ambtenaren?