Het 100.000 dollar experiment

Via Viralblog kwam ik bij het $100.000 experiment van The Ladders, de website voor 100k banen. Zeg maar het grote voorbeeld van Lintberg in Nederland. Aangezien het artikel op Viralblog in het Engels is en ik weet dat een aantal van onze trouwe lezers Engels wel spreken, maar liever niet, zal ik een korte samenvatting geven van de actie en het commentaar van Viralblog.

Het concept is erg vergelijkbaar met 3M’s actie in 2005, waarbij men zogenaamd een enorme bak met geld in een abri deed (in werkelijkheid zat er 500 Canadese dollar in) om te kracht van hun beveiligde glas te tonen. Een bushokje abri werd omgebouwd en dat zag er als volgt uit. Het trok veel aandacht (zowel het glas zelf als de media aandacht was onbetaalbaar) en uiteindelijk is het glas niet gebroken.

Het 100.000 dollar experiment

The Ladders heeft nu een actie opgezet met hetzelfde principe, waarbij men zich richt op opdrachtgevers. De pay off is: $100.000 will get you attention.

Wat the ladders gedaan hebben is een koffer met 100.000 dollar aan nepgeld naar potentiële klanten gestuurd met daarbij een video van het experiment. Het experiment behelst een vergelijkbare setting waarbij men een grote glazen bak met veel geld (100.000 dollar) in een park zet. Gevolgd met 10 verborgen camera’s is het vervolgens vastgelegd.

De video heeft de nodige media aandacht gekregen, maar er is volgens Paul van Veenendaal van viralblog op de uitvoering van de campagne nog wel wat aan te merken. De hele virale component is namelijk achterwege gelaten. De video stond niet op youtube (en is uiteindelijk door iemand anders erop gezet), er zitten geen social media omheen, geen mogelijkheden tot commentaar en de bedoeling is dat je via de telefoon contact opneemt met the ladders. Er zit zelfs geen verwijzing in naar de microsite die men voor de actie heeft gemaakt.

Al met al is het dus een erg mooie campagne die goed is bedacht, maar in de uitvoering nog veel beter had gekund. Eén ding is wel weer bewezen: met geld trek je aandacht. Ik ben benieuwd of Lintberg binnenkort met een variant komt hierop.

Geef een reactie

1 Comment